Инж. Николай Михайлов, „Трейс груп“: АПИ определя как да се ремонтира пътят София–Своге, не ние

Не одобрявам изграждането на бордюри до пътното платно особено в рисков участък, каза Николай Михайлов

Не строителната фирма, а Агенция „Пътна инфраструктура“ определя как да се ремонтира и строи пътят София – Своге, където в събота стана тежката катастрофа със 17 жертви. Това коментира за Дарик радио председателят на Надзорния съвет на холдинга „Трейс груп“ проф. д.ик.н. инж. Николай Михайлов.

Той отбеляза, че възложителят в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ и проектантът по проекта определят как да бъде извършен ремонтът. „Аз не одобрявам изграждането на бордюри до пътното платно особено в такъв рисков участък, където стана катастрофата“, допълни още Михайлов.

Според него при запрашаване на пътя, а след това и при дъжд, мръсотията, която се събира край бордюра, може да намали допълнително сцеплението между гумите и пътното платно. Ремонтът на пътя София – Своге е извършен от дъщерната фирма на холдинга – „Трейс Своге“. От края на юни фирмата е закрита, а капиталът прехвърлен в друго дружество.

В договора за ремонт няма изискване какво трябва да бъде сцеплението на трасето, каза Михайлов. "Първо, възможно е да има износване на пътната настилка. В конкретния договор, в документацията няма критерий какво трябва да бъде сцеплението по време на изпълнението. Когато са минали четири години, каквото и да е било сцеплението при нов път, след това то се променя драстично по време експлоатацията. Тук има един голям проблем, защото този път е правен по критериите и нормативните документи за второкласен път, като се е имало предвид, че не е толкова натоварен по времето, когато са правени проектите. Ако строителят е направил пътя преди четири години, проектите са правени няколко години преди това. Разбирате ли, когато е правен проектът, заданието за този път може би са минали поне седем-осем години. Тогава са заложени съвсем други критерии. В последните две-три години вследствие на ремонта на магистрала "Хемус", основният товарен трафик минава през този път. Тоест в един момент пътят от второкласен се оказва първокласен с много тежък трафик. В тази обстановка, при леви наклони и при тежък трафик много по-бързо се износва самата настилка", каза Михайлов.

Възложителят и проектантът определят стандарта и качеството на ремонта, а не строителят, допълни Михайлов. "В конкретния случай вероятно се е получил и друг проблем. Гледах снимки, понеже не съм в София, че в участъка на катастрофата има бордюр. Пътните специалисти сме изключително против изграждането на бордюри по пътищата, защото те са голям проблем на безопасността, но такива са нормите на проектиране в момента", каза Михайлов и допълни:

"Около бордюра се натрупват праховидни частици. Те особено с смесени с изгорелите газове на тежките автомобили, образуват филм, който е плъзгащ. И когато завали дъжд, този филм започва да работи и може в участъци, особено в участъци с наклони, където се е образувал такъв филм, коефициентът на сцепление да падне много по тези причини, не защото самата настилка има нисък коефициент на сцепление", обясни Михайлов.

Той е на мнение, че трябва да се променят критериите за строителство, особено след климатичните промени в последните години и честите обилни валежи, които също се отразяват на трасетата в страната.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"