Планината годишно се посещава от над 4 милиона души
Теодор Петков е инженер по образование. Женен е, има дъщеря. От 2015 г. е кмет на Столичния район “Витоша” и е зам.-председател на СДС. Живее в квартал “Драгалевци”.
- Г-н Петков, кандидатирате се за втори мандат на столичния район „Витоша“ - трябва най-добре да знаете какво е състоянието на планината и какво още трябва да се направи.
- Да, сега съм кандидат за втори мандат. Състоянието на Витоша е далеч от това, което заслужават жителите на София. Планината годишно се посещава от над 4 милиона души, а условията там, както всички виждат, са недостатъчно добри за туризъм. Основните проблеми са свързани с достъпа до парка, неразвитата пешеходна и веломрежа, както и лошото състояние на пътеките и недостатъчната маркировка. С една дума инфраструктурата е в плачевно състояние. „Щастливеца“ е съборен, „Простор“ също не работи. Тук много ясно заявявам - аз съм против всякакво ново строителство на хотели, вили, хижи, станции или леглова база от какъвто и да е тип. Необходимо е възстановяване на съществуващия сграден фонд, който е напълно достатъчен. Малко хора знаят, че общият капацитет на леглата за настаняване на Витоша е над 6000, а в момента едва под две трети от тях могат да се използват.
- Всички кандидати за кмет на София дадоха идеи за развитието на планината, какво е вашето виждане?
- Да, видях. Някои от тях бяха доста ексцентрични и нямаха никаква връзка с реалността и законовите изисквания. Ето какво е състоянието с достъпа до планината в момента: всички основни подходи към парка - автомобилни, пешеходни и лифтове, са разположени на територията на район „Витоша“. Тук са и началните станции на Симеоновския, Драгалевския и Княжевския лифт. Два от тях не работят. Княжевския е затворен от 1995 г., а Драгалевския от лятото на тази година. Единственият достъп до планината, освен с автомобилен транспорт, е чрез Симеоновския кабинков лифт. Всичките изброени съоръжения са остарели, някои от тях са над 60-годишни и подмяната им е належаща. Има и автобуси, но проблемът е, че особено събота и неделя на Витоша има огромно количество автомобили, които превръщат Витоша в паркинг.
- Какво трябва да се направи според Вас?
- Преди няколко години участвах в обществените обсъждания на новия план за управление на Природен парк „Витоша“. За жалост той все още не е приет. Това трябваше да се случи до 2014 г. Проблемът е, че в сега действащия план е забранено ново строителство, което означава, че подмяната на старите лифтове с нови не може да се случи. Същото е валидно и за хижите и местата за отдих. С малки изключения повечето са в ужасно състояние и трябват сериозни ремонти и инвестиции.
- Какви са перспективите?
- Столичната община има стратегия за свързване на града с планината. Планира се удължаване на метрото от Бизнес парка в квартал „Младост“ с две спирки до Ринг Мол, за което вече има изготвени проекти. Същевременно има приет Подробен устройствен план (ПУП) за удължаване на Симеоновския кабинков лифт до бъдещата станция на метрото. Тоест, слизаш от метрото и се качваш на кабинковия лифт, който те отвежда на „Алеко“ за 30 мин.
- А Княжевският лифт?
- Това е най-старият кабинков лифт в страната и беше най-използваният от жителите и гостите на столицата. Също така бе и голяма атракция - с него се отиваше до Копитото, оттам пеш до Златните мостове. Той е най-носталгичният и любим на софиянци и неговата реконструкция е най-спешна и належаща. Вече има изготвен идеен проект за възстановяването му по същото трасе от Княжево до Копитото, като е оставена възможността за удължаване до Златните мостове. Кабините ще са 10-местни и това, което видях в проекта, е, че те ще бъдат ултра модерни - последно достижение в този вид съоръжения. Голям проблем ще е паркирането към лифта, но смятам, че ще се реши.
- Каква е причината през това лято да бъде спрян Драгалевският лифт и какво се предвижда?
- Това бе направено от собственика на лифта „Витоша ски“. Аргументите са, че съоръжението е в експлоатация от 1956 г. и много отдавна резервни части за него не се произвеждат. При продължаване на експлоатацията му има опасност от инциденти, каквито вече са се случвали. И за подмяната на този лифт има идеен проект, но тепърва ще се обсъжда какъв тип да - кабина или четири или шест-седалков или комбинация от двете. Но при всички положения старият лифт трябва да бъде подменен.
- В какви срокове виждате реализацията на тези проекти?
- Ясно, е че сме изостанали с почти десетилетие. Решенията не са само в Столична община. Трябват и законодателни и други нормативни промени. Тоест, без съвместна работа между община, Министерство на околната среда и водите, Министерство на земеделието, защото природният парк е към тях, Министерство на туризма и спортното министерство, няма как да бъде реализирана така належащата модернизация. Надявам се трудностите да бъдат преодолени в близко бъдеще, за което трябва да работим всички ангажирани институции.