Причините за трагедията са комплексни, заяви пред „Труд“ председателят на УС на Научно-техническите съюзи по транспорта във връзка с автобусната катастрофа край Своге, при която загинаха 16 души, сред които и 13-годишно дете. Над 20 човека бяха ранени при инцидента.
- Познавате ли трасето на участъка, на който се случи трагедията?
- Съболезнования на близките и приятелите на загиналите. Загубата на толкова човешки животи е непоносимо тежка. Познавам цялото трасе, то е 80 км. Често пътувам. Пътят реално пресича Стара планина, при трудни условия - изкачвания, спускания, остри криви, пресичания. Само от София до Своге броят на населените места е 5- Нови Искър, Владо Тричков, Луково, гара Томпсън, Своге.
Преминаването на второкласния републикански път през тях са сигнализирани и обезопасени. В планинския терен по дефилето на река Искър има всички необходими знаци, има много ограничения на скоростта до 40 км, сигнализация за участъци с концентрация на ПТП.
Преди години пътят беше в недобро състояние, без еластична ограда, липса на предпазни огради и т.н. Агенция „Пътна инфраструктура“ предприе действия за включването му в програма „Транзитни пътища 5”, като се възложи проектиране и се проведоха търгове по ЗОП за строителство и надзор.
- Пътят на излизане от Своге в посока София е прав участък, с десен завой и пак спускане. Можело ли е да се проектира по друг начин?
- Пътят както споменах е рехабилитиран по Програма“ Транзитни пътища“, самото техническо задание и условията на финансиране не позволяваха тогава преди 8-10 години да се излиза от вече съществуващото трасе на пътя. Винаги препоръчвам преди проектиране на нов път да се правят одити по пътна безопасност, за да се преодоляват рисковете, а след ремонта и инспекции по пътна безопасност, но това е път който се ремонтира.
Там , където се случи тежкият инцидент, наистина има един прав участък и завоят е десен с наклон, но има всички необходими знаци, ограничения на скоростта, дори има жълти знаци с предупреждение за опасност от ПТП, шофьорите са в населено място, но комбинацията прав участък със спускане е подвеждащо.
- Пътят е изпълнен по договор на FIDIC, каква е Вашата оценка като ползвател и експерт?
- Ремонтът на пътя проектиран е според заданието за проектиране и беше пуснат за експлоатация през 2014г., въпреки че Акт 16 е подписан по-късно, но това не е изключение. След приемане на акт 15 и съгласуване с КАТ, възложителят има право да въведе участъка от пътя в експлоатация. По принцип гаранцията на асфалтовото покритие според Наредба 2 на МРРБ е двугодишна т.е., вече е минала. И да не забравяме, че от както започнаха ремонтите по АМ “Хемус“ целия трафик на тежкотоварни автомобили минава по този път. Особено в петък и събота.
Причините за инцидента ще се изясняват. Според мен те са комплексни – съчетание на лошо време, остра крива, предполагам несъобразена скорост и ако се допусне и техническа неизправност- ето я и случилата се трагедия!