Искат регламент за „алчни“ банкомати (обзор)

Прокуратурата с писмо до шефа на БНБ и министъра на финансите

Обмяната на валута през АТМ да се приравни към изискванията за чейндж бюрата 

Не вземали такса за български карти

Върховна административна прокуратура (ВАП) предложи на министъра на финансите и на управителя на Българската народна банка да изработят регламент за обмена на валута през банкомати. Това може да се осъществи чрез издаване на нови или промяна на съществуващи подзаконови нормативни актове, уточняват от ВАП.

Писмото на прокуратурата до двете институции е по повод образувана преписка по сигнали на граждани в медиите, че в Несебър и други курорти в страната има банкомати, които удържат до 15% от сумата при теглене на пари. За същия проблем съобщи миналото лято и “Труд”, когато такива АТМ устройства бяха монтирани в Созопол.

Става дума за банкомати, които не са собственост на банки, а на американската фирма “Euronet”, която оперира в 170 държави по света. Нейните устройства действат по-скоро като обменни бюра и обикновено са монтирани в туристически райони и по молове.

За да работят банкоматите не се изисква лиценз. Нужно е само ясно и точно на екрана да се посочва на клиента какъв е валутният курс, по който се извършва трансакцията и да се пита клиентът дали е съгласен. От БНБ са правили проверка на “Euronet” е установено, че тези условия са спазени. От фирмата пък твърдят, че не вземат такси при отказана трансакция, както и от клиенти с карти, издадени от български банки.

Оплакваният идват от хора, които не са обърнали внимание на курса при превалутиране. Например - при изтеглени 800 лв. от сметка в евро, клиентът е получил със 110 лв. по-малко, защото курсът на еврото е бил 1,73 лв., а не както всеки българин знае, че централният курс е фиксиран на 1.95583 лева за евро.

От БНБ са заявили, че биха подкрепили промяна, при която изискванията за превалутиране през банкомат да се изравнят с тези за обменните бюра и курсът да не се отклонява повече от 5%.

Ето как от фирмата „ Euronet” отговориха на въпросите на „Труд“:

Клиентите винаги имат опция да приемат или откажат трансакция

Цветан Гемишев

- Колко АТМ устройства имате в България?

- Наш приоритет е да осигурим на местните потребители алтернативен и удобен вариант за теглене на пари и други услуги. Заради нашата корпоративна политика не можем да посочим конкретния брой на ATM устройствата ни в България.

- Вярно ли е, че в България не вземате такси от клиенти на български банки?

- Клиентите с местни карти, издадени от български банки, не се таксуват.

- Различни ли са таксите, които вземате при превалутуране в зависимост от валутата - щатски долар, евро, швейцарски франк и т.н.?

- Обменните курсове се определят на базата на курсовете на местния пазар и не се различават в зависимост от паричната единица и местоположението.

- Вижда ли се ясно информацията по какъв курс се обменя дадена валута преди се извърши транзакция?

- Да. Ангажирани сме да гарантираме, че нашите банкомати са напълно прозрачни. Таксите на Euronet (и обменните курсове) са ясно и видимо представени на екраните преди потребителят на направи трансакция. Изцяло спазваме всички регулации, свързани с прозрачността.

Клиентите винаги имат опцията да приемат или да откажат всяка трансакция и това е възможно по време на всяка стъпка от процеса на тегленето на пари. Ако потребителят откаже операцията, никога не налагаме такса за прекратяването на трансакцията. Важно е да отбележим, че не можем да покажем такси, които банката на клиента взема за това, че той ползва нашите ATM устройства. Потребителят трябва да попита своята банка каква е таксата за използване на банкомати, които не са на съответната банка.

- Как ще коментирате предложението на ВАП до министъра на финансите и шефа на БНБ за изработване на регламент при използвaнeто на такси при теглене от АТМ?

- В момента сме в процес на установяване на диалог с ВАП, БНБ и останалите заинтересовани странни по този важен въпрос. Euronet вярва, че таксите трябва да са прозрачни, ясни и показвани по един и същи начин за всички трансгранични парични услуги – без значение дали става въпрос за банкомати, банки или обменни бюра. Това означава, че потребителите могат да сравняват и да правят информиран избор. Разходите за осигуряване на ATM услуги варират и зависят от много фактори. Не подкрепяме подхода за налагане на ограничения в таксите, който не отразява разликите в разходите. Виждали сме, че това може да доведе до непланирани последица като например закриване на тези услуги най-вече в труднодостъпни или селски райони. Важно е да отбележим, че Европейският съюз е активно ангажиран с този въпрос и през април тази година въведе регулации, за да подобри прозрачността и да гарантира еквивалентен подход по отношение на трансграничните плащания. Тeзи регулации не налагат ограничения в таксите и Euronet напълно ги спазва и ги подкрепя.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"