Как някои хора успяват да оцелеят в самолетни катастрофи, при които почти всички на борда умират

Когато полет 2216 на Jeju Air се приземи на летището в Южна Корея без разгърнал се напълно колесник, излезе от пистата и се блъсна в стена, обхванат от пламъци, изглеждаше невъзможно някой от 181-те души на борда да е оцелял, пише The Wall Street Journal. Но като по чудо стюард и стюардеса останаха живи.

Как са успели да оцелеят двамата от полет 7C 2216 на Jeju Air?

Разследващите, които оценяват шансовете някой да оживее при самолетна катастрофа, се фокусират върху пет фактора:

1. целостта на самолета,

2. ефективността на мерките за безопасност,

3. G-силите или еквивалентът на гравитационната сила, действаща върху екипажа и пътниците,

4. околната среда в самия самолет

5. фактори след инцидента като огън или дим.

Двамата от екипажа, оцелели след почти тоталното разрушаване на Boeing 737-800, са били в задната част на самолета - единствената, останала донякъде непокътната след смъртоносния инцидент. Полетът попада в много краткия списък на най-пагубните авиационни катастрофи с останали живи хора.

През последните осем десетилетия на граждански и търговски полети е имало само 17 други катастрофи, при които самолети, превозващи най-малко 80 души, са имали един или двама оцелели, според Фондацията за безопасност на полетите. 33-годишният стюард и 25-годишната стюардеса от полет 7C 2216 на Jeju Air са седели на седалки в задната част на самолета, само на няколко крачки от мястото, където опашката на самолетът се откъсва от останалата част.

И двамата оцелели са в съзнание и комуникативни, потвърдиха по-късно лекарите от болницата в Суел. Мъжът е със счупени кости, предимно в лявата страна на тялото и носи яка, която ограничава движението на врата му поради наранявания на гръбначния стълб. Жената е счупила десния си глезен и е с други наранявания от дясната страна. Тя си спомни, че е чула силен трясък, след това дим, идващ от самолета.

"Има много причини"

"Има много причини, поради които някой може да оцелее в привидно "неоцеляема" ситуация", коментира Барбара Дън, която президент на Международното дружество на изследователите по въздушна безопасност. "Начинът, по който самолетът каца и къде седи пътникът, оказва влияние. Ако имате предпазен колан, това ограничава степента на трептене на тялото ви. Зависи и от способността на пътника да заеме опорна позиция (в случай на принудително кацане)". 

Само дни преди катастрофата на полет 7C 2216 на Jeju Air на 29 декември 2024 години, 29 души оцеляха при друга с полет на Азербайджанските авиолинии, при която загинаха 38 души в западен Казахстан. Предварителните констатации показваха, че самолетът е бил ударен от ракета, изстреляна от руска система за противовъздушна отбрана. Екипажът се е борил повече от час, за да поддържа постоянна скорост и височина, преди да се разбие. Всички оцелели от полета са били на седалките в задната част на самолета.

Къде седиш в самолета и как самолетът каца

Безопасността на пътниците в зависимост от това къде се намират в самолета варира от един инцидент до друг, но един от най-важните фактори е как самолетът каца.

"Много хора смятат, че е по-безопасно да седиш отзад, отколкото отпред", каза Барбара Дън. "Не е задължително. Колко бързо се разпространява огънят и колко бързо можете да стигнете до авариен изход са важни неща", посочи тя.

През януари 2024 г. Japan Airlines евакуира стотици пътници, преди конструкцията на Airbus A350 да се срути в пламъци, след като самолетът се сблъска с друг самолет при кацане. Инцидентът се счита за "неоцеляем", когато G-силите са толкова големи, че тялото не може да издържи удара.

В ежедневието хората изпитват G-сила равна на 1 G.

G-силата или еквивалентът на гравитационната сила е специфична за масата сила (сила на единица маса), изразена в единици стандартна гравитация (символ g или g 0 , да не се бърка с "g", символът за грамове ). Използва се за продължителни ускорения, които предизвикват усещане за тегло.

Влакче в увеселителен парк или електрическа кола при бързо ускорение може да създаде сили два или три пъти по-високи. По принцип човек губи съзнание при сили от 4 G или 5 G - въпреки че има случаи, когато могат да издържат и на по-високи сили. Ефектът зависи от броя на G и посоката и продължителността на силата.

Освен ако самолет като Boeing 737, който се разби в Южна Корея, не е подложен на хоризонтални сили, по-големи от 9 G, пътниците имат разумен шанс да се разминат без сериозни наранявания.

Все пак е имало случаи, в които "хора са оцелели при това, което бихме нарекли "неоцеляеми" катастрофи, и също така сме имали хора да умират в това, което бихме нарекли "оцеляващи" катастрофи", обясни експертът по авиационна безопасност Антъни Т. Брикхаус. Южнокорейската полиция обискира офисите на Jeju Air и международното летище "Муан", където стана катастрофата.

Експертите били шокирани от оцеляването на 4-годишно детенце в самолетна катастрофа.

При самолетна катастрофа през 1987 г. McDonald Douglas DC-9 със 155 души на борда се разбива малко след излитане в Детройт. Единственото оцеляло е четиригодишно момиченце. Останките от полет 255 на Northwest Airlines са били разпръснати на площ от над 900 метра, която обхващала два моста над магистралата. Всички пътнически седалки били откачени и разпръснати навсякъде. Оцелялото дете е пътувало с родителите и брат си и е намерено сред останките под един от пешеходните мостове. Мястото на полета му било 8F.

Половината от хората на борда на самолети, участвали в сериозни авиационни произшествия между 1983 г. и 2017 г., анализирани от Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB), са оцелели с леки или никакви наранявания; 6,3% са със сериозни наранявания; 27% са загинали при удар; 4,1% са загинали от огън или дим; около 10% са починали по други или неизвестни причини.

В своя доклад за катастрофата на Northwest 255 от NTSB написа, че пътниците и екипажът са загинали при удара, самолетът се е разпаднал и катастрофата е унищожила пилотската кабина. Беше категорично непреодолим и убийствен инцидент, с изключение на щастлива комбинация от обстоятелства, които пощадиха живота на едно дете.

"Понякога късметът играе роля"

"Понякога се случват неща, които са трудни за обяснение", каза Брикхаус. "Мразя да използвам термина, но понякога късметът играе роля", заключи той

TRUD_VERSION_AMP:7//
Публикувано от Петя Кузева

Този уебсайт използва "бисквитки"