Какво натвори този Василев в Народния театър

Плювна по Александър Морфов и Камен Донев, прегърна се с Джон Малкович

В „Оръжията и човекът“ българите са окарикатурени като полуидиоти, „страшно пияни и подивели“. Не четат книги и най-същественото - не се къпят

Пишман директор ръководи Народния театър „Иван Вазов“. Натвори такива резили, че Вазов се обърна в гроба. Дори морената с името му се разклати. „Как са възможни такива издевателства?“, пита литературният патриарх от отвъдното.
Васил Василев е името на извършителя. Той направи политическа кариера като дисциплиниран редник на БСП. С партийна книжка в джоба стана заместник-министър на културата в правителството на Пламен Орешарски. После се присламчи към червената Българска прогресивна линия.

Василев влезе в ръководството на Българската асоциация на работодателите в областта на културата (БАРОК). Оттам през 2022 г. го уредиха за директор на Народния театър. Защото председател на журито в конкурса беше председателят на БАРОК-овата формация. Двойно „председателство“, което е очеваден конфликт на интереси!

Василев назначи за съветник по медийните въпроси към театъра Велислава Кръстева. С нея е шушу-мушу от времето на Орешарски. Тя беше заместник-министър от квотата на ДПС и по съвместителство ПР на Ахмед Доган.

Това безобразие разгневи главния режисьор Александър Морфов, който издраска вратата на Кръстева. С послание да си събере ориенталските фустани и напусне.

Василев заведе дело срещу Морфов, а всички достойни театрали се вдигнаха да го защитят. Сред тях Руси Чанев, Павел Попандов, Камен Донев, Валери Йорданов, Владимир Михайлов, Тончо Токмакчиев, Ани Вълчанова, Даниел Цочев, Благой Бойчев, Владимир Люцканов, Велизар Бинев, Боряна Пунчева.

Понеже не можеше да отстреля всички, Василев се прицели само в Камен Донев. Той го нарече „мижитурка“, „човечец“ и „нечитав човек“. Василев поиска 2500 лева пред съда от Донев да си плати новия костюм от Армани.

Василев хвърля салиеровски поглед към Камен Донев.

Какъв е проблемът на този Василев?

Той страда от синдрома на Салиери. Заради недостига на талант, кадърните около него трябва да бъдат ликвидирани. Морфов и Донев са доказани дарования. Чест прави на българския съд, че ги оправда. Василев си уши новия костюм у дома при кварталния шивач.

Този Василев е поставял пиеси тук-там, като най-значителните му изява е в Сърбия. Там става сърбоман, апологет на нашите исторически врагове още от Средновековието.

Василев дълго ровичка за нещо по темата, което да удари нашето историческо наследство. Попадна на „Оръжията и човекът“ от Бърнард Шоу. Световен класик със залитане към графоманията. Автор е на 62 пиеси, като „Оръжията“ е написана ей така, колкото да не му пресъхне перото. Това е едно случайно творение без художествени достойнства.

На 26 ноември 1893 г. Шоу отбелязва в дневника си: „Започната нова пиеса - романтична пиеса.“ Идната пролет „Оръжията и човекът“ е почти готова, остава само да се ситуира мястото на действието.

„Търсех война за основа - свидетелства авторът. - Е, аз съм абсолютен невежа по отношение на историята и географията, така че пообиколих приятелите си и ги разпитах знаят ли за някои войни. Те ми разказаха за няколко, от Троянската до Френско-пруската.“

Бърнард Шоу се спира на Сръбско-българската от 1885 г., която му рекламира фабианецът Сидни Уеб. Тук българите са окарикатурени като полуидиоти, „страшно пияни и подивели“. Не четат книги и най-същественото - не се къпят. Според Бърнард Шоу хигиената е разделителната линия между цивилизованите народи и „варварите“, както ни нарича. Колкото повече се миеш, къпеш и плацикаш, толкова си по европеец. У нас обаче имало сериозна съпротива срещу сапуна. Равна на тази, с която срещаме врага по редутите на Сливница.

Майор Петков, участник във войната, коментира:

„Не са на добро тези нови обичай. Всичкото това миене не може да е добре за здравето: не е нормално. Имаше един англичанин във Филипополис (*Пловдив), който се миеше със студена вода всяка сутрин, след като стане. Отвратително! Всичко това идва от англичаните - климатът им ги мърси толкова много, че постоянно се мият. Виж баща ми! Цял живот не се е къпал и живя до 98 - най-здравият човек в България. Не ми е дерт да се умия веднъж седмично за пред хората, но всеки ден си е направо смешно.“
С подигравката на Шоу мърлявият българин концептуално влиза в рецепцията на англосаксонците към нас. По-късно Чърчил ще заяви: „Не уважавам народ, който си честити банята!“ Шоу и Чърчил не са чели съчиненията на Дикенс, където техните сънародници са потънали в мръсотия. Не знаят и за Бай Ганю с неговото зрелищно къпане във Виенската баня.

Премиерата на „Оръжията и човекът“ е на 21 април 1894 г. в лондонския театър „Авеню“. Тук избухва и първият скандал. При една подигравка с „българската нация“ актьорът по инерция произнася „английската“. „У-у-у!“, дюдюка чистоплътната публика.
През 1903 г. забраняват комедията във виенския „Бургтеатър“. Намират я неудобна заради Илинденското въстание. Ние се намесваме в разправиите след Първата световна война. Тогава преживяваме катастрофа и националното самочувствие на българина е особено чувствително.

През 1921 г. наши студенти освиркват пиесата в Берлин и Виена. „Позор! Позор“ - скандират оскърбените. - Прекратете представлението! Няма да търпим това, във войната ние бяхме съюзници на Германия и Австрия!“ В Берлин спектакълът временно е прекратен, а във Виена е свален от репертоара.

През 1924 г. в германската столица отново се готвят да вдигнат завесата с „Оръжията“. Българската легация моли директора на театъра да не рискува, защото нашите студенти са на щрек. Той отказва, но нарежда в текста да бъдат направени „някои съкращения“.

Проблемът на Шоу е, че се гаври с национални герои. Все едно от вицеадмирал Нелсън, изгубил окото си в битка, да направиш шут, който намига на публиката. През 1885 г. стотици българи загиват в защита на Съединението.

Директорът Василев се влюби в този сюжет. За да засили антибългарските внушения се прегърна с Джон Малкович. Световно известна персона да го режисира. И той като Шоу си няма понятие от нашата история. Актьорите разказват, че ги насърчавал на репетициите: „Go ahead, you know what to do!“ (Давайте, вие знаете какво да правите!)

Най-грозното е, че премиерата беше точно когато е Сливнишката епопея. Този Василев го направи нарочно, за да унизи националните герои. Ако е достоен мъж, трябва да си подаде оставката и да копае картофи в Ловешко, откъдето е родом.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Росен Тахов

Този уебсайт използва "бисквитки"