Калин Димчев, изпълнителен директор на Microsoft България, пред „Труд news”: Трима от четирима души вече използват изкуствен интелект в работата си

Киберзаплахите непрекъснато нарастват и изискват постоянно внимание и бърза реакция

AI революционизира диагностиката и ускорява разработването на нови лекарства

Вярвам, че AI ще бъде толкова безпроблемно интегриран в живота ни, че дори няма да го забелязваме. Това ни казва Калин Димчев, генерален мениджър на Microsoft България и на Microsoft за региона на Адриатическо море, чиято експертиза търсим относно предизвикателствата, пред които ни изправя изкуственият интелект.

Пред „Труд news” той разкрива защо спестяването само на 11 минути на ден е магическото число и какво ще се случи с пазара на труда у нас. AI ще създаде нови работни места и роли с напредването на иновациите. Изключително важно е да се адаптираме и да се възползваме в максимална степен от това, казва Димчев. Но как – следват отговорите на генералния мениджър.

- Господин Димчев, изкуственият интелект (AI) поставя повече въпроси или дава повече отговори към днешна дата? 
- Човечеството е било свидетел на множество постижения в своята история, които ние винаги сме поставяли под въпрос - човешката природа ни кара да задаваме въпроси, да отправяме предизвикателства и да анализираме. Мисля, че това е нашето най-силно качество, защото можем да напредваме само на принципа на пробата и грешката, докато намерим най-добрия модел. Изкуственият интелект не е толкова нов, използваме го отдавна, може би дори без да си даваме сметка за това - например в приложенията за шофиране. През изминалата година той се превърна в ключов играч в ерата на иновации, характеризираща се с изключително динамичен темп на технологичния прогрес. AI вече е доказал своята трансформираща роля в различни отрасли, като автоматизира процесите и осигурява прогностични данни. Напредъкът в областта на генеративния изкуствен интелект разширява още повече тази мощ, като позволява създаването на ново съдържание, генерирането на ценни анализи и стимулирането на продуктовите иновации. За организациите, които се стремят да запазят конкурентоспособността си, възможностите на генеративния изкуствен интелект са от решаващо значение. От бизнес лидерите зависи да разпознаят движещия за индустрията потенциал на AI, като същевременно насърчават култура на експериментиране, учене и преквалификация, за да се възползват от неговите предимства. Вярвам, че ще има все повече въпроси относно изкуствения интелект, тъй като той продължава да променя начина, по който работим и живеем, но смятам, че трябва да сме отворени към промяната и вместо да се страхуваме от повсеместна загуба на работни места, трябва да погледнем по-широко: с развитието на технологиите ще се създават и нови сектори и професии. Истинското предизвикателство е индустриите и хората да се адаптират към тази промяна.

- Към момента кои са професиите, които имат най-голяма полза от изкуствения интелект? 
- В Microsoft проведохме проучване, за да разберем кои професии се възползват в най-голяма степен от изкуствения интелект. Помолихме служителите да оценят колко време спестяват с помощта на AI асистента Copilot. Начело на списъка са ролите, които се занимават с киберсигурност, разработване на продукти, продажби, техническа поддръжка, маркетинг и връзките с обществеността. В сферата на киберсигурността киберзаплахите непрекъснато нарастват и изискват постоянно внимание и бърза реакция. Изкуственият интелект помага, като анализира огромни количества данни, разпознава модели и открива проблеми в реално време, което позволява на специалистите по киберсигурност да се съсредоточат върху планирането и по-бързото реагиране на заплахите. В областта на продажбите AI помага чрез бърз анализ на данните за клиентите и персонализира имейлите, което позволява на търговците да се съсредоточат върху ключови задачи и стратегии и да отделят повече време за изграждането на взаимоотношения с партньори. Компаниите, които са внедрили чатботове с изкуствен интелект, твърдят, че те ефективно обработват рутинни запитвания, освобождавайки време на служителите за работа с по-сложни случаи. В областта на маркетинга и връзките с обществеността изкуственият интелект помага да се идентифицират нови тенденции и възможности чрез анализ на големи количества данни. AI също така анализира приема на публикациите в медиите, като спестява време и позволява на специалистите в тази сфера да се съсредоточат върху творческата работа, гарантирайки, че крайният продукт има човешко измерение.

- А кои професии са на другия полюс и все още не се възползват от AI?
- Нека дам пример с асистент, задвижван от изкуствен интелект. Днес хората могат да избират между различни асистенти с AI, които работят като наши лични помощници и разбират изискванията на нашата работа. Аз използвам AI асистента Copilot за Microsoft 365 и той ми помага всеки ден - резюмира срещите ми, извлича въпросите, които изискват предприемането на действия, обобщава имейлите ми, може да ми помогне да изготвя документ или имейл, дори презентация, включително визуалните й елементи. Може също така да ми помогне да намеря специфична информация, защото е свързан с всички приложения и файлове в Microsoft 365, които използвам ежедневно.  Накратко, като върши определени задачи вместо мен, асистентът ми спестява време. Aз мога да използвам това време за задачи, които изискват моето пълно внимание, анализ или креативен подход. Всички ние сме претоварени от всекидневната си работа и бихме могли да се възползваме от допълнителното време, което AI може да ни осигури - така че ползи могат да извлекат всички професии. В Microsoft изготвяме годишен доклад наречен Индекс на работните тенденции (Work Trend Index). Последното издание показва, че 3 от 4 души вече използват AI в работата си. Въпреки че служителите смятат, че изкуственият интелект увеличава производителността и креативността, те често използват свои собствени AI инструменти поради липсата на организационна подкрепа, което поражда опасения относно сигурността на данните. Организациите трябва да дадат приоритет на предоставянето на професионални и защитени AI инструменти на служителите, както и на тяхното обучение, тъй като това е правилният подход за цялостната сигурност на организацията. AI може да бъде еднакво полезен на организации от всякакъв мащаб и не трябва да се възприема като технология само за големи предприятия.

- Разполагате ли с данни как се развиват нещата в България и в българския бизнес - отваря ли се той към изкуствения интелект и по какъв начин? 
- Българските предприятия виждат ползите от изкуствения интелект и имаме все повече примери за успешно му приложение. Например, Икеа България представи чатбот с AI, наречен „София“, базиран на технологията OpenAI GPT-4 на Microsoft.  Българският офис на Paysafe, глобална платформа за разплащания, поддържаща 260 вида плащания в над 40 валути, улесни всекидневните си операции, като внедри Copilot за Microsoft 365. В близко бъдеще ще бъде достъпен на български език и вярвам, че това ще даде стимул за внедряването на технологии с изкуствен интелект на още повече български компании и организации.

- Колко минути работа на ден може да ни спести AI и може ли да ни замени? 
- Времето, което изкуственият интелект може да ни спести, зависи от естеството на работата ни. Например, доказано е, че хората, чиято работа включва работа с големи количества данни, могат да извлекат значителни ползи от инструменти, задвижвани от изкуствен интелект. В Microsoft си зададохме друг въпрос - колко спестено време е необходимо на хората да започнат да възприемат инструментите с AI като полезни и стойностни? Проведохме проучване сред първите потребители на Copilot, за да разберем по какъв начин изкуственият интелект влияе на тяхната производителност. То показа, че спестяването само на 11 минути на ден е магическото число, при което потребителите започват да виждат стойност в използването на AI. Повечето хора всъщност спестяват значително повече време всекидневно, но 11 минути са критичната точка, в която те започват да изграждат навици за използването на AI. Не мисля, че изкуственият интелект може да ни замени. Той е тук, за да разшири нашите възможности, не да ги замести. Мисля, че нищо не може да замени човешката изобретателност и креативност. Да, AI ще промени пазара на труда, но също така ще създаде нови работни места и роли с напредването на иновациите. Изключително важно е да се адаптираме и да се възползваме в максимална степен от това. 

- Разкажете ни за последните постижения в областта на изкуствения интелект, например в здравеопазването, и изобщо в кои области новите технологии ще подобрят живота ни най-бързо и най-ефективно?
- Новите технологии, особено напредъкът в областта на AI, ще подобрят живота ни бързо и ефективно в множество сектори. Тъй като навлизаме в ерата на Copilot, искаме да направим тази технология достъпна за всеки човек и организация, във всички роли и бизнес функции. Копилотите с AI променят начина, по който хората търсят информация в интернет, пазаруват, програмират, подготвят се за интервю за работа, подобряват уменията си в игрите, намират вдъхновение за творчески идеи и създават съдържателни документи и красиви изображения. Представете си, че 8 милиарда души имат постоянен достъп до персонализиран учител или лекар, който може да им даде медицински съвет или ментор, който може да ги посъветва за всичко, от което се нуждаят. В здравеопазването AI революционизира диагностиката, като позволява по-ранно и по-точно откриване на заболявания като рак и сърдечносъдови болести чрез усъвършенстван анализ на изображения. Персонализираните планове за лечение се превръщат в реалност, тъй като AI анализира огромни количества данни, за да адаптира терапиите към отделните пациенти, като оптимизира резултатите и същевременно намалява страничните ефекти. В областта на създаването на лекарства AI ускорява разработването на нови лекарства, като намалява разходите и времето за пускането им на пазара. Хирургическите процедури също се възползват от роботизираните системи с изкуствен интелект, които подобряват прецизността и безопасността. AI трансформира транспорта чрез автономни превозни средства и интелигентни системи за управление на трафика, като подобрява пътната безопасност и намалява задръстванията. Това са само няколко примера за това как изкуственият интелект трансформира всички индустрии.

- По какъв начин трябва да се надгради дигиталната раница и как можем да използваме конструктивно дигиталните устройства в класната стая, като се има предвид подновената полемика относно забраната им? 
- Цифровата раница е ценна учебна платформа, която поддържа различни модели на преподаване - дистанционно, лице в лице и хибридно. Тя има ориентирана към бъдещето архитектура, която позволява на системата да разширява функционалността си чрез добавяне на нови модули и технологии, като например свързването и с модели, базирани на изкуствен интелект. Разбира се, начинът, по който тя ще бъде надграждана, зависи преди всичко от нуждите на нашата образователна система, но вярвам, че в бъдеще тя ще включва повече инструменти, задвижвани от изкуствен интелект, които подобряват обучението. Microsoft вече предлага много безплатни инструменти с AI за образованието. Нашият асистент с изкуствен интелект Copilot е безплатен за учителите и учениците. Учениците на 13 и повече години могат да използват безплатно GitHub Copilot, докато се учат да програмират, тъй като той не само помага при писането на код, но и отговаря на въпроси и насочва уменията им. Играта Minecraft Education Edition се използва широко по света, за да помогне на учениците да изградят умения за работа с AI и да разгледат приложението им в различни училищни предмети.Преди две години, с подкрепата на Telelink Business Services, открихме Dream Space — безплатен образователен център, който даде възможност на хиляди ученици да развият своите STEAM и компютърни умения. В Dream Space учениците използват иновативни, увлекателни и забавни технологии, като например виртуална реалност и роботи. Смятам, че това е правилният път - да се даде възможност на децата да усвояват умения за бъдещето в забавна и вдъхновяваща среда.

- Ще достигнем ли в бъдеще до момент, в който няма да можем да си представим живота си без AI, или може би ще искаме да се откажем от него? 
- Можете ли да си представите живота днес без интернет или мобилен телефон? Мисля, че ситуацията с AI е аналогична - изкуственият интелект вече е вграден във всекидневието ни. Когато отваряме приложение за навигация, не мислим, че то функционира с AI. Когато търсим интересно съдържание в Netflix, предложенията също се генерират от AI въз основа на нашите предпочитания. Днес изкуственият интелект ни осигурява лични асистенти и гласови асистенти, внедрен е в интелигентни домашни устройства, помага на лекарите да поставят по-прецизни диагнози, спестява време на служителите - и променя начина, по който правим бизнес в различните индустрии. Вярвам, че в бъдеще AI ще бъде толкова безпроблемно интегриран в живота ни, че дори няма да го забелязваме. От всички нас обаче зависи да определим как искаме да развиваме и регулираме изкуствения интелект. Трябва да бъдем внимателни и да използваме AI отговорно. Ако направим това, можем да очакваме, че той ще подобри нашите човешки възможности и ще ни доведе до бъдеще, в което хората и AI ще работят заедно в хармония. 

- Доколко сме изостанали в подготовката и прилагането на законодателство и регулации в тази сфера? 
- Европа е в челните редици на регулирането на изкуствения интелект. Законът за изкуствения интелект е първата цялостна регулация в тази област от голям регулаторен орган. Службата по въпросите на изкуствения интелект (AII Office) беше създадена в края на май и играе ключова роля в прилагането на Закона за изкуствения интелект (AI Act), особено по отношение на моделите на AI с общо предназначение, насърчаването на научните изследвания и иновациите в областта на надеждния изкуствен интелект и позиционирането на ЕС като лидер в международните дискусии. Microsoft се ангажира с подход на разработване на отговорен изкуствен интелект от етапа на проектирането, ръководейки се от основен набор от принципи: обективност, надеждност и безопасност, неприкосновеност на личния живот и сигурност, приобщаване, прозрачност и отчетност. Ние даваме приоритет на безопасността в нашите продуктите с AI, като надхвърляме изискванията на законодателството за защита на личните данни и прилагаме надеждни мерки за сигурност. Активно се застъпваме за регулации, които да гарантират безопасното и етично използване на AI, особено на системи с голямо въздействие като лицевото разпознаване. Законът на ЕС за изкуствения интелект е фокусиран върху регулиране, основано на риска, с по-строг контрол за приложения с по-висок риск. Откритият диалог между технологичните компании, правителствата и гражданското общество е от решаващо значение. Тази непрекъсната комуникация гарантира, че управлението се адаптира към бързите темпове на развитие на изкуствения интелект, като защитава хората и същевременно увеличава максимално ползите от тази технология. Считаме, че е важно да има широка дискусия и споделяне на знания с политици, изследователи и разработчици, за да се насърчи етичното развитие на AI.

- Законът за изкуствения интелект разделя интелигентните алгоритми на различни категории в зависимост от степента на риска. Съществуват и алгоритми с „неприемливо“ ниво на риск, които ще бъдат напълно забранен - предоставя ли регламентът на ЕС добра рамка в това отношение? 
- Microsoft категорично подкрепя усилията на ЕС да регулира изкуствения интелект - като първата законодателна рамка в света в тази област. Законът за изкуствения интелект създаде модел за управление и регулиране на тези технологии. Целта му е да балансира иновациите с безопасността и етичните съображения. Като цяло Законът за AI категоризира системите за AI в четири нива на риск: минимален риск, специфичен риск за прозрачността, висок риск и неприемлив риск. Неприемливият риск включва AI системи, които представляват явна заплаха за основните права, поради което те са забранени. Това е в съответствие с целта на Закона да се гарантира, че системите за AI се разработват и използват по начин, който зачита основните права и етичните принципи. Например системи за биометрична категоризация, които категоризират хората въз основа на техните биометрични данни, за да се установи или направи извод за тяхната раса, политически или религиозни възгледи или други персонални характеристики са забранени. Смятаме, че Законът за изкуствения интелект предоставя добра рамка, която е насочена към потенциалните рискове, свързани с изкуствения интелект, като същевременно насърчава иновациите и доверието. Както всичко, така и нормативните актове доказват своята ефективност с времето. Практическото приложение на този закон ще покаже дали някои области изискват различен регулаторен подход. 

- Могат ли да бъдат защитени авторските права и по какъв начин, когато говорим за свободни и творчески професии, в които AI намира своето приложение? 
- Генеративният изкуствен интелект повдига нови политически и правни въпроси, като подчертава необходимостта да се балансира между потенциала на изкуствения интелект за разпространение на знания и решаване на обществени предизвикателства и защитата на правата на авторите. От решаващо значение е съдържанието, използвано за обучение на AI модели, да не бъде монополизирано от няколко компании, което може да задуши конкуренцията и иновациите. Microsoft се ангажира с решаването на проблемите, свързани с авторските права, чрез Ангажимента за авторски права на Copilot (Copilot Copyright Commitment), като уверява клиентите, че ще поеме правна отговорност за потенциални искове свързани със съдържание, генерирано от AI. Въпреки че сме оптимистично настроени за ползите от AI, ние осъзнаваме рисковете и работим с различни заинтересовани страни, за да защитим авторите и да се справим отговорно с тези предизвикателства.

Визитка

Калин Димчев е генерален мениджър на Microsoft България и на Microsoft за региона на Адриатическо море, който включва 9 държави. Той има повече от 15 години управленски опит в компании в различни индустрии — както в начален етап на развитие, така и дружества, чиито акции се търгуват на фондовите борси. Преди това е управлявал бизнеса на IBM в България и в Украйна и е заемал ръководна длъжност в Евроинс. Основен негов принцип е да изгражда устойчиви взаимоотношения с клиенти и партньори, базирайки се на интегритет и култура на доверие. Вярва в градивната сила на технологиите и иновациите за създаването на по-добро бъдеще за обществото.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Лилия Ангелова

Този уебсайт използва "бисквитки"