Увеличените цени скараха организации от бранша
Цената се повишавала заради качеството
Инспектори искат видео в учебните коли, за да дебнат къде карат инструктори и кандидат водачите
Камери ще бъдат монтирани в учебните автомобили, за да записват часовете по кормуване. Инспектори от бившата ДАИ, ще могат да проверят и онлайн по всяко време дали инструкторът е завел курсиста да кара из града, на Околовръстното шосе или на магистрала. Това съобщиха вчера участници в работната група към Министерството на образованието и науката (МОН), приела новите правила за обучение на кандидат шофьорите.
Както писа “Труд”, тази седмица бяха приети нови правила за обучение, които скараха организации от бранша. Скандалът избухна заради увеличението на часовете за кормуване от 31 да 42, което може да вдигне цената на шофьорските курсове до 1000 лв. В момента те струват от 580 до 750 лв. Срещу оскъпяването се обявиха СБА и Института за пътна безопасност, както и отделни автошколи и инструктори, които не членуват в съюзи и асоциации. Окончателното решение обаче ще бъде взето от образователния министър Красимир Вълчев, който трябва да подпише наредба, с която новите правила да влязат в сила.
Представители на организациите, подкрепящи промените, обясниха, че цената се увеличавала заради качеството а отпорът идва не толкова заради оскъпяването, колкото заради контрола, който предстои да се наложи от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, бившата ДАИ.
Въвеждат се задължително минимум 3 часа кормуване на магистрала, поне 10 часа при голяма интензивност на градско движение и минимум 2 часа нощем. В момента ДАИ поддържа само регистър на фирмите, които се занимават с обучение, а занапред трябва да започне да ги следи дали изпълняват новите програми за обучение. Точно с тази цел и ще бъдат монтирани камерите в учебните коли. Подобни камери има само в колите, в които се провеждат изпитите и ако се стигне до жалба на някой от скъсаните, комисия преглежда записа.
Привържениците на промяната са убедени, че следенето на ДАИ по маршрутите ще изкара на светло сивия сектор в бранша. И сега имало фирми и автошколи “копърки”, които записват за шофьорски курсове по 250 лв., но после се оказва, че курсистите трябва да доплащат, късат нарочно клиентите си на вътрешни изпити, карат ги да вземат допълнителни часове и т.н.
Автомобилните инструктори подчертаха, че в проекта часовете за теория се намаляват от 40 на 28, което може малко да намали крайните цени на курсовете, а и има голяма конкуренция, така че поскъпването няма да е драстично и може да е под 1000 лв.
Работната група към МОН е отхвърлила идеята за компютърни симулатори, които да подпомагат обучението. Цената на един е около 20 000 евро, школите не могат да си я позволят подобни разходи, а и допълнително ще вдигне таксите за кандидат шофьорите.
“Труд” попита дали промените ще бъдат обвързани с активен електронен регистър на автошколите в цялата страна. В него кандидатите и техните родители да могат да правят справки за всяка фирма по колко души е обучила пред последната година, колко от тях са се явила на изпита и колко са издържали. Представителите на бранша казаха, че на този въпрос трябва да отговорят от ДАИ.
Как се учат да карат в Европа
Придружител в 17 страни от ЕС
Образователният министър Красимир Вълчев пред “Труд”:
Имаме очевиден проблем с подготовката на младите шофьори
“Важни са аргументите, че не следва само да се увеличат часовете, но и качеството на работата. Всички в работната група освен Института по пътна безопасност са били за това да се увеличат часовете. Аргументират решението през шестте групи умения, които шофьорите трябва да придобият.
И сега компонентите са разписани в методика, но няма конкретни изисквания за продължителността им. Липсва ефективен контрол и това създава предпоставка за нелоялна конкуренция и за явяване на изпит без ключови умения.
И тези, които са на мнение, че всичко е индивидуално, са прави - някой може за 20 часа да се научи, а на друг му трябват 40.”, каза още Вълчев.
"Труд" призовава: Върнете полигона!
Полигонът, на който преди 30 годни се обучаваха много от сегашните добри шофьори и родители на деца, които сега ходят на курсове, трябва да се върне. Редакцията на “Труд” призовава МОН, където се подготвят програмите, както и представители на бившите служби ДАИ и КАТ заедно с браншовите организации и СБА да договорят места за полигони за обучение на бъдещите водачи.
Йонко Иванов, СПАМП:
Красимир Георгиев, АКАБ:
Богдан Милчев, ИПБ:
Алекси Кесяков, ДОКБД:
Христо Радков, БОШ: