Караме джет само с книжка

За управлението на воден мотор няма законов регламент

Няма ефективен механизъм за залавяне на нарушителите 

Глобите са от 400 до 2000 лв.

Карането на джет да става само с капитанско свидетелство. Това е записано в искане на държавни експерти по корабоплаване. Причината е, че поредно лято джетове тормозят плажуващите на неохраняеми ивици по Черноморието. За разлика от водните бази, където има определени коридори, там любителите на адреналина порят морето без регламент.

Понякога стигат и близо до брега като застрашават къпещите се. Инциденти до момента няма, но през юли граждани са подали десет сигнала срещу нарушители.

През август няма заради бурното море, съобщи пред “Труд” директорът на “Морска администрация” - Варна, кап. Валентин Енчев. Той уточни, че пет от сигналите са били за плажовете на Камчия, край комплекс “Слънчев ден” и на Шкорпиловци.

След проверки, с помощта на “Гранична полиция”, са установени двама нарушители. Съставени са им актове и предупредителни протоколи, тъй като джетовете не са били регистрирани. Санкциите варират от 400 до 2000 лв., но за да не паднат в съда, трябва да са описани точните координати в морето, където са хванати нарушителите, уточни кап. Енчев.

Те обаче лесно бягат от контролните органи - щом видят катер на “Морска администрация”, дават газ и за минути са стигнали до съседен плаж, където вадят бързоходните мотори на брега и после се кълнат, че изобщо не са влизали в морето, разказват дългогодишни спасители на плажа, ставали неведнъж очевидци на подобни сцени. Те твърдят, че заедно с морските инспектори са жертва на плажните хулигани, тъй като нямат правомощия ефективно да ги наказват.

Експерти от морския бранш са на същото мнение, тъй като за разлика от други страни у нас “Морска администрация” няма полицейски функции. Така ако засечен джигит с джет откаже да се легитимира, инспекторите трябва да търсят помощ от “Гранична полиция”, което хаби допълнителен ресурс.

За разлика от електрическите тротинетки, за управлението на воден мотор липсва законов регламент. Затова се случва извън водните бази мощните машини да пришпорват тийнейджъри без никакъв опит. Наказания има, ако джетът не е регистриран, но сертификат за завършен курс за управление не се изисква.

Шефът на Морска администрация кап. Живко Петров:

Не можем да контролираме неохраняеми плажове

На неохраняемия плаж, всичко, което се случва е отговорност на летовника. Там няма държавни органи, които да проверяват и да бдят за сигурността на хората. За щастие, през последните години, няма тежък инцидент. Контролът е много труден, защото ресурсът ни е ограничен. Имаме по един представител в Ахтопол, Царево, Созопол, Поморие и Несебър, който стои на пристанището трябва да реагира на сигнали. Катерите ни се намират във Варна и Бургас. Основните усилия, поради ограничения ресурс, са съсредоточени там, където има атракционни услуги и водни бази. С наличния ресурс ние няма как да наложим контрол на тези плажове, които са неохраняеми. Когато отидем след 30 минути или понякога след повече време, там вече няма ситуация”, каза капитан Живко Петров, шеф на Морска администрация.

Мерки

Регистрираните имат чипове за блокиране от разстояние

Частните мотори нямат чипове

Преди десет години влезе в сила Наредба, с която се въведе задължителна регистрация на всички джетове, яхти, лодки и други плавателни средства, използвани за спорт, туризъм и развлечения. С регистрацията се монтира и чип на джета, чрез който може да се блокира дистанционно. Така той може да бъде спрян от брега веднага щом навлезе в опасна за плажуващите зона. Това обаче важи само за джетовете във водните бази. Частните водни мотори нямат такива бутони. Години наред джетове връхлитаха върху главите на къпещите, се застрашавайки живота им, припомниха морски спасители.

Според разпоредбите за водните бази сега, джетовете трябва да се движат в специално обособени за тях водни коридори, обозначени с шамандури, на 200 метра от брега на морето. Преди да яхне водния мотор, туристът трябва да премине задължителен инструктаж и да подпише декларация, че е разбрал всички правила за безопасно каране, каза Иван Георгиев, управител на Водно спасителна служба.

Частните джетове обаче, които често яхат безразсъдни или още по- лошо- пили младежи на неохраняеми ивици, няма как да се контролират от брега, подчерта и той.

Наредбата 

Плавателните средства за спорт, туризъм и развлечение са: моторни плавателни средства; моторно-ветроходни плавателни средства; ветроходни плавателни средства; плавателни средства, задвижвани с човешка сила. Това е записано в Наредба за плаването и граничния режим във вътрешните морски води, в териториално море и във вътрешните водни пътища на Република България на български и чуждестранни яхти, лодки и други плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, както и извършване на водноатракционни услуги с тях.

Тя е приета с ПМС №293 от 07.12.2009 г. и е обнародвана в ДВ. бр.99 от 15 Декември 2009 г., изм. и доп. ДВ. бр.33 от 27 Април 2012 г.

В член 7 изрично е упоменато: При плаване с яхти, лодки и други плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение се забранява: управлението им от лица без съответната правоспособност, ако се изисква такава; управлението им след употреба или под въздействие на алкохол, наркотици или други упойващи вещества.
Забранява се тегленето от джетове на хора, каращи водни ски или практикуващи друг воден спорт за отдих и развлечение (шейна, пръстен и др.), когато не са спазени следните условия: джетът е специално предназначен за такава дейност; джетът има екипаж от водач и наблюдател; водачът на джета и наблюдателят са инструктирани от управителя на зоната за предоставяне на водноатракционни услуги по отношение на безопасността; управителят на зоната за предоставяне на водноатракционни услуги поддържа дневник за инструктаж на екипажа на джета.

Забранява се плаването с плавателните средства по ал. 1: на разстояние, по-малко от 200 метра навътре в морето от плаващите шамандури, които обозначават зоната за санитарна охрана и къпане.

Потеглянето и връщането от/към брега се извършват със скорост, не по-висока от 5 възела, или 9 км/ч.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Даниела Фархи, Мария Кехайова

Този уебсайт използва "бисквитки"