КАТ атакува каруцари и колоездачи

Застрахователи съветват: Карайте с автомобил, подготвен за лошо време

Глоби до 500 лв. за развалени спирачки на колата

Патрули на КАТ започват засилени проверки на колоездачи и каруцари от утре, когато по пътищата стартира акция “Зима”. От 10 до 20 ноември полицаите ще дебнат пешеходците, а в последните 10 дни на месеца – шофьорите. През целия ноември няма да има толеранс – ако се открие нарушение, всеки водач ще си получи глобата, заканиха се от “Пътна полиция”.

Каруцарите и велосипедистите ще бъда проверявани дали спазват изискванията на закона да обличат светлоотразителни жилетки при движение извън населените места. Колелата трябва да с изправни спирачки и звънец, а талигите – дали имат “светещи” табели и елементи.

Пешеходците ще получават глоби, ако не пресичат на “зебра”, не използват подлези и надлези, или ако по улиците или извън населените места прескачат предпазни заграждения около пътя.

Глобите за подобни нарушения са от 20 до 50 лева. При проверките на мотори, леки автомобили, камиони и автобуси обаче могат да стигнат и до 500 лв., ако се окаже, че спирачната система е повредена. Ако чистачките не работят по време на дъжд или снеговалеж, санкцията е 150 лева. Катаджиите ще проверяват още дали работят “пръскачките”, реоатните против обледеняване на стъклата и системите за отопление на купето.

Основно ще се следи за изправността и регулирането на светлините. Ако не работят и е създадена опасност от катастрофа, глобата също може да стигне 150 лв. За втора зима КАТ ще проверява за дълбочината на грайфера на гумите (виж карето), чак до март догодина.

“Нашата статистика сочи, че през зимата основните причини за пътни злополуки са свързани с гумите, светлините и спирачките”, разказа пред “Труд” Валентин Илиев, главен директор на “Автомобилно застраховане” в “Лев инс” – най-голямата компания за автозастраховки у нас. Затова неговите съвети към всеки водач са да се замисли дали системите в автомобила му са изправни за негова собствена сигурност, а не защото може да бъде спрян и глобен на пътя.

Компанията е разработила свои правила и участва в Клуб “Активна сигурност”, където са публикувани и съвети към шофьорите за зимната поддръжка на колите. Сред тях например се напомня на водачите да проверяват поне веднъж месечно дали гумите им са напомпани според изискванията, да карат на дълъг път със заредени мобилни телефони и пълни резервоари, да следят за състоянието на акумулатора и т. н.

 

Рали шампионът Крум Дончев: Не разчитайте на зимна гума, ползвана през лятото

Не може да се разчита, че зимна гума, която е употребявана през лятото, е запазила качествата си. Не само че грайферът й се е износил, но и материалът, от който е изработена, се е втвърдил след прегряването и тя вече не изпълнява ролята, за която е била произведена. Това каза 4-кратният рали шампион Крум Дончев.

В края на юни тази година с негово съдействие “Труд” осъществи свое проучване и установи, че една трета от колите в София са със зимни гуми. Преброени бяха 1534 автомобила, от които 1027 с летни и 507 – със зимни гуми. Тогава Дончев обясни, че карането със зимни гуми през лятото е почти толкова опасно, колкото с летни гуми през зимата. Основният проблем, е че се удължава спирачният път, но също автомобилът става по нестабилен за завои, тъй като грайферите на гумите, независимо, че са по-дълбоки, се “размазват” по асфалта.

 

От 15 ноември до 1 март – гуми с 4 милиметра грайфер

Промяна на Закона за движение по пътищата, влязла в сила от 21 януари 2017 г., задължава шофьорите да карат с гуми, подходящи за зимни условия или гуми с грайфер не по-малък от 4 милиметра. При нарушение глобата за износени гуми е 50 лв., а ако са разкъсани – превозното средство се спира от движение.

Маркировката върху „подходящи за зимни условия” гуми” е M+S (или M.S, M & S, като главните букви означават Mud+Snow – кал и сняг). Същият знак имат и т.нар. „всесезонни гум”, затова от ноември 2012 г. в ЕС е въведено понятието "гума за използване при тежки зимни условия". Та е маркирана с два символа - M+S и 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата).

 

Статистиката сочи

Само 43% от европейците сменят гуми

Само 43 % от европейците сменят летни и зимни гуми, сочи статистиката на един от световните производители. Това е така, защото в Скандинавските страни масово карат и със зимни през лятото, а в страните от Южна Европа – само с летни. Най-масово – 92% сменят гумите шофьорите в Полша и Германия – 88%. Във Франция, където климатът е различни в различни части от страната летни и зимни гуми ползват едва 23%. А във Великобритания – 8 %. България е в “златната среда” на класацията с малко над 40 %.

Основната причина за тази картина в Европа е, че добрите качества на зимните гуми се проявяват при температури под 7 градуса Целзий. Над тези стойности такива гуми се износват и повреждат по-бързо от летните. Температури под 7 градуса у нас има само 3 месеца в годината – декември, януари и февруари. Според месечната прогноза за ноември 2018 г. се очакват само 3 дни с температури около 4 градуса – на 13-и, на 28-и и на 29-и ноември.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"