Министерският съвет прие спорни поправки в шофьорския закон
За втори път отхвърлят становище на КПКОНПИ, че проектът генерира корупция
Дават право да пишат фиш само пред един свидетел
Катаджията на пътя да определя и налага с фиш глобата на шофьора нарушител, да му взема книжката и да му реже точките. Който е съгласен - да плаща веднага или в 14-дневен срок 70 на сто от глобата, който не е - да обжалва в съда.
Такава промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) одобри вчера Министерският съвет. Тя бе предложена още на 22 май от МВР и Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” и още тогава предизвика остри спорове и обвинения, че създава среда за корупция.
Основната промяна е, че се съкращава сега съществуващата процедура патрулът на пътна полиция да напише акт, след което шофьорът да обжалва пред КАТ по местоотчет, откъдето за 30 дни да бъде издадено наказателно постановление, в което се определя глобата и се налагат други мерки - взема се книжката, режат се точките и т. н. Според поправките вече няма да съществува фиш, акт и наказателно постановление, а нов общ Фиш за установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание (ФУАННАН). В него ще е наложена и глобата, и другите наказания на нарушителя. Сумата ще може да се плати с намаление на пос терминал в патрулния автомобил или до 14 дни, след което глобата да стане колкото записаната в закона.
През юни на въпрос на “Труд” как ще се налагат глоби от катаджията на пътя, когато в текстовете на ЗДвП има минимум и максимум, от Държавната агенция отговориха, че в бъдеще за всяко нарушение ще има конкретна сума за глоба. Но докато това стане, ще се плащат 70% от минимума. Например за спиране или паркиране на място, на което се създава опасност за движението, глобата сега е от 20 до 150 лв. С новия ФУАННАН катаджията ще наложи 20 лв. (минимума), а ако шофьорът плати веднага или до 14 дни, ще даде само 14 лв. (70% от минимума).
Изключително спорни са и въпросите, че ФУАНАН ще се съставя в присъствието на нарушителя и само на един свидетел, или че останалите принудителни административни мерки (освен вземането на книжката) - спиране на автомобила от движение, сваляне на номерата и прочие, ще се налагат по стария ред от началниците на службите за пътен контрол - КАТ, ДАИ и т. н.
С решение от 24 юни т. г. Комисията за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) отхвърли промените, защото генерират корупция.
Нещо повече - със същите мотиви комисия “Антикорупция”, която се ръководи от бившия главен прокурор Сотир Цацаров, за втори път е отказала да съгласува и проекта, преработен след общественото обсъждане, научи “Труд”. Становищата на КПКОНПИ са само препоръчителни, но ясно показват, че този законопроект вероятно ще катастрофира още на влизане в Народното събрание, колкото и малко юристи да има там.
Из становището на КПКОНПИ:
Новият фиш генерира корупция
Концентрират власт в един орган
“Предлаганите промени водят до концентрация на властнически правомощия в един орган, което крие риск от ефективността на осъществявания контрол... Въвеждането на новата процедура по издаване на фиш за установяване на административно нарушение и едновременното налагане с него на административно наказание може да доведе до обратен ефект при реализиране на целите по намаляване интензивността на корупционните прояви в администрацията “, пишат юристите, ръководени от бившия главен прокурор Сотир Цацаров. Те отхвърлят аргументите на вносителя, че такова едноетапно производство съществува в Англия, Северна Ирландия и Швейцария и подчертават, че там има различни правни системи и традиции, като и „различни обществени нагласи в различните държави по отношение на корупцията“.
Адвокат Петър Славов:
Липсват гаранции за безпристрастност и обективност
При едновременно установяване на нарушения и налагане на санкции е налице много силен субективен елемент, без същевременно да имаме гаранции за безпристрастност и обективност на пътните полицаи, извършващи проверката. Още повече, че официален свидетелстващ документ, който да не е зависим от тяхната субективна преценка – напр. снимка, която остава в паметта на устройството, в повечето случаи ще липсва. В този ред на мисли, е много вероятно, „рецидивистите“ на пътя, които и сега успяват да „се оправят“ на място при проверка, да могат да продължат да действат по същия начин и след приемане на тези промени в закона, а корупционният натиск върху служителите на КАТ да се засили.
Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност:
Процедурата ще се опрости, но мярката може и да не работи
Не съм против въвеждане на така наречения единен фиш и смятам, че чрез него ще се опрости процедурата. От личен опит знам (Милчев е бивш шеф на КАТ-София- б.р.), че често пъти катаджията на пътя е достатъчно опитен и често познава по-добре закона от своите началници. При обжалванията на актовете, само 1% от тях падат и не стигат до издаване на Наказателно постановление. Промяната е правилна, но проблемът е, че тя не е част от цялостна концепция за налагане на наказания за административни нарушения и може да се окаже, че не е работеща. Колкото да въпроса за корупцията – и сега на пътя има корупция, но начините за борба с нея са други и не опростяването на процедурите в закона ще доведат до нейното увеличаване или намаляване.