Европа отхвърли идеята да се ограничава мощността до 150 к.с. за млади водачи още през 2011 г.
Последният Голф с двигател 50 кW е от 1997 г.
Шофирането с придружител е задължително през първите 6 месеца
Новият закон за движение по пътищата качва по принуда младите шофьори на стари коли. Изискването начинаещите водачи да управляват само автомобили с мощност до 50 kW, равняващи се на 67 конски сили, в първите шест месеца след взимането на книжка ги задължава да натрупат опит зад волана на отдавна спрени от производство модели.
На пръстите на едната ръка се броят колите, които младите шофьори могат да си купят от магазина, преди да изтече 6-месечната им “карантина”, показа проверка на “Труд”.
Към днешна дата вносителите на нови автомобили в България предлагат в своите официални сайтове само пет превозни средства с мощност под 50 kW или 67 к.с. Това са техническите “близнаци” Volkswagen Up, Skoda Citigo и Seat Mii в базовия им вариант с трицилиндров 1000-кубиков бензинов мотор с ресурс от 44 kW (60 к.с.) и с цена от 19 000 лева нагоре.
Тези градски модели с дължина 3,6 м и малък багажник са пуснати преди 8 години и вече се намират в края на жизнения си цикъл.
Другите възможности за младите шофьори, които искат да се качат веднага след изпита на чисто нова кола, също са с малки размери. Това са базовата Skoda Fabia за 20 680 лв. с горепосочения трицилиндров двигател с 44 kW (60 к.с.) и електрическото мини Citroen C-Zero за 47 530 лв., което с мощността си от 49 kW (67 к.с.) се вписва точно под чертата от предвидените в закона 50 kW.
За всички останали модели и марки на пазара на нови автомобили младите шофьори трябва да чакат половин година от взимането на книжка. Ако имат желание през това време да трупат опит на коли с мощност до 50 kW, изборът им също не е голям и се свежда до малки и стари превозни средства, които са далеч от съвременните стандарти за безопасност и екологичност. В първите си 6 месеца водачите могат да се качат на любимия на народа Volkswagen Golf, само ако е произведен преди повече от 20 години и е оборудван с мотори с обем 1,3 и 1,4 л бензин и 1,6 дизел. Тези двигатели в нива на мощност под 50 kW не се монтират на Golf след 1997 г. Автомобили с такива задвижващи системи, отговарящи на остарелите екологични стандарти Евро 2 и Евро 3 (в момента задължителен за новите коли е Евро 6), вече не се допускат в някои големи европейски градове заради високото ниво на отделяни вредни емисии. Произведените преди 1993 г. Golf-ове не разполагат с въздушни възглавници, които отдавна са задължителни за новите коли.
Новият закон реално спира младите водачи за луксозни марки като BMW и Mercedes, защото те от десетилетия не произвеждат коли с мощност под 50 kW. На практика през първите 6 месеца след шофьорския изпит могат да се карат само излезли от производство малки автомобили от предишни поколения – например Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Seat Ibiza, Peugeot 206, Citroen C1. Те се продават по автокъщите на цени 2-4 хиляди лева и много вероятно в тях да е минало детството на начинаещите водачи.
Могат да отидат и в детството на техните родители и да се учат на “Трабант” с 26 киловатов двутактов двигател, а също на някоя “Лада” или “Москвич”. С изключение на последните модели москвичи “Алеко”, сглобявани у нас, чиято мощност е 76 конски сили.
Преди 8 години
Експерти: Конските сили са без значение, ако има нарушение
Идеи за въвеждане на ограничение за мощността на автомобилите за млади водачи, се чуха през 2011 г. на високо ниво в ЕС. Тогава зам.-председателят на Европейския съвет по безопасен транспорт Дитер-Лебрехт Кнохт предложи коли с мощност над 150 к.с. (112 kW) да се управляват само от шофьори на възраст над 21 г. Германският политик от партията на канцлера Ангела Меркел обоснова искането си с тревожната статистика, че всеки пети загинал в катастрофа в ЕС е на възраст 18-24 г., като най-честата причина е превишената скорост.
Автомобилните производители се отнесоха скептично към тази идея, която не бе приета. Чуха се и мнения на експерти, че не е необходимо изкуствено да се ограничава мощността на превозните средства и че коли с малко конски сили са също толкова опасни при нарушение на правилата, колкото всички останали.
Ограничение
Новите водачи имат с 1/3 по-малко точки
Как го правят по света
Ограничават промилите алкохол и скоростта за младежи зад волана
Само в Хърватия има ограничение на мощността, но до 75 кW
В Швейцария не позволяват на водачи с по-малко от 3-годишен стаж да карат с повече от 0,1 промила. В Ейре границата е 0,2 промила, а в Испания – 0,3 промила за шофьори с опит под 2 г. За нарушения се налагат сериозни глоби. Ако млад шофьор в Австрия бъде заловен да се движи с повече от 0,1 промил, максималното наказание е 2180 евро. В Дания санкцията може да стигне и месечната заплата на провинилия се.
Във Франция не е позволено на водачи, които имат книжка от по-малко от 3 години, да шофират с повече от 0,2 промила. За начинаещите шофьори там важат различни ограничения на скоростта – 80 км/ч по междуградски пътища и 110 км/ч по магистрали. В Италия начинаещите нямат право да вдигат над 100 км/ч по магистрали.
Хърватските граждани до 24-годишна възраст не трябва да карат с повече от 80 км/ч извън населените места и с повече от 120 км/ч по магистрали. Препоръчва се и чужденците в Хърватия да спазват тези правила. Там е въведено ограничение и за мощността на леките коли, които могат да управляват водачи до 24 г., но границата е по-висока, отколкото предписаната в новия български закон – 75 kW или 102 к.с.
За младите водачи в Босна има стриктни ограничения. Шофьори под 23-годишна възраст и със стаж зад волана под 1 г. нямат право да карат между 23 часа вечерта и 5 часа сутринта. Ако са отишли с кола на дискотека, трябва да изчакат до първи петли за връщането към дома или да намерят по-опитен водач да управлява автомобила.
Най-вероятно
Авторите на правилото не познават автопазара
Свалянето на допустимите конски сили до 67 за начинаещи водачи противоречи на една от световните тенденции в автомобилостроенето. Всяка година колите стават все по-големи и по-мощни. Показателна е статистиката от Германия, която е държавата с най-силно развит автопазар в Европа. Средната мощност на купуваните там нови коли през 2017 г. е била 154 к.с. Дори в далечната 1992 г. средната мощност е била 95 к.с., което пак над предвидената в оповестения през 2019 г. нов български законопроект.
Обсъждане
Народът срещу идиотския текст
(Из коментарите в сайта за публично обсъждане на проекта за нов Закон за движение по пътищата)
25 януари. Stnno
Недомислица на проактивни мозъци. Автомобилите с 50 kw са долу -горе толкова често срещани днес колкото и тези с категория B1 (четириколесни превозни средства с маса без товар не повече от 400 кг)... Много хора ще метнат книжките на трупчета за 6 месеца или година - там колкото решат да е срокът, ще се качат на кола със 120 конски сили след това - това по малко опасно ли е?
28 януари. VB
Това е напълно безсмислено и ще доведе единствено до удължаване на годините, на които трябва да бъде шофьорът, за да може да шофира - вместо на 18 години, на 18 г. и 6 месеца (или 6 месеца, след като е взел свидетелството). Какво ще се получи реално. Представете си, че Вашия син/дъщеря е на 18 години и току-що е взел СУМПС. Вие притежавате семеен средно-статистически автомобил, който е с мощност между 90 и 110 к.с., което е малко над изискването за 50 kW. Вие сте на работа и няма как да бъдете придружител. Вашето дете ще трябва да изчака 6 месеца. През к време ще загуби всички практически умения, които и без това не са много.