Стартира задълбочено проучване за придобиването от “Юнайтед Груп”
Поглъщането поражда ефекти на пазара на разпространение на ТВ програми
Оперират на един пазар
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще провери под лупа сделката за “Булсатком”. С решение от 21 декември КЗК започва задълбочено проучване относно намерението на “Юнайтед Груп България” да придобие пряк едноличен контрол върху “Вива Корпорейт България”, собственост на бизнесмена Спас Русев, а чрез това и непряк контрол върху “Булсатком” и неговите дъщерни дружества, съобщиха официално от комисията.
Въз основа на представената информация и доказателства комисията установи, че сделката води до хоризонтално припокриване на пазарите на дребно на разпространение на ТВ програми и на предоставяне на фиксиран достъп до интернет, гласи официалното съобщение. Придобиващата контрол група, чрез “Нова Броудкастинг Груп”, продава на едро права за разпространение на телевизионни програми, което оказва влияние и на пазар на разпространение на ТВ програми на дребно.
КЗК счита за необходимо да бъде извършено задълбочено проучване, което ще є позволи да направи своите крайни заключения относно ефекта на сделката върху конкуренцията на засегнатите пазари.
Икономическата група, към която принадлежи “Юнайтед Груп България”, осъществява контрол върху редица фирми, сред които са: “Виваком България”, “Нет 1”, “Нова Броудкастинг Груп”, “Нет инфо”, “Радио Веселина”, “Радио Експрес”, “Витоша ФМ” и “Вестник Телеграф”. Придобиваното дружество “Вива Корпорейт България” пък е собственик на “Булсатком” и неговите дъщерни дружества.
Компаниите от групата на “Юнайтед Груп” и придобиваните дружества, свързани с “Булсатком”, създават аудио-визуално съдържание, което разпространяват до крайните клиенти.
Изразени опасения
Може да наложат непазарни цени
“Юнайтед Груп” и “Булсатком” създават аудио-визуално съдържание, което разпространяват до крайни клиенти
В становище до КЗК от “Йеттел България” изтъкват, че сделка ще окаже влияние на вертикално свързания пазар на тв разпространение на едро. “Виваком България” ще се възползва от предимството, че част от икономическата є група е “Нова Броудкастинг Груп”, която заема водещо място на пазара на тв разпространение на едро. Всички програми, продуцирани от “Нова Броудкастинг Груп”, представляват интерес за крайните потребители на тв услугите, съответно - включването им в пакетите от програми, предлагани като услуга на дребно, е задължително. “Виваком България” и “Булсатком” ще се възползват от конкурентното предимство да осигурят програмите на “Нова Броудкастинг” в пакетите без необходимост от преговори и при съществени отстъпки за разпространението, а двете предприятия ще осигурят на “Нова Броудкастинг Груп” достъп до 60% от пазара на дребно. Телевизионният оператор ще може да определя едностранно цените за разпространение на програмите, без ефективен натиск от конкуренти и клиенти, пише в становището.
От “БТВ Медиа Груп” ЕАД (бТВ) изразяват становище, че обединената група би могла да преустанови излъчването на всички или на някои от телевизионните програми на бТВ и/или да използва нарасналата си пазарна сила на купувач в отношенията си с бТВ, за да наложи неравнопоставени и неизгодни търговски условия, включително цени, в своя полза и в полза на свързаното си предприятие “Нова”.
Двата оператора държат около 60% от пазара
Монополизират пазара на ТВ доставка
Съдът спря предварителното изпълнение
Придобиването на “Булсатком” минава през Спас Русев.
Пазарът на доставка на телевизионни канали има опасност да бъде концентрират в един голям играч, който да диктува правилата на играта. Собственикът на “Виваком” United Group иска да стане собственик на “Булсатком”. Най-големият доставчик на телевизия иска да придобие компанията, която е номер две на пазара. Заедно двете компании държат около 60% от пазара на телевизия по абонати и 37% от пазара на фиксиран интернет.
United Group е и най-големият доставчик и създател на телевизионно съдържание чрез притежаваните от него телевизии от групата на “Нова телевизия”. Опасенията са, че когато една компания държи 60% от пазара на разпространение, може да налага некоректни условия - да натиска доставчиците на телевизии да намалят цената за разпространението им, и да вдигне цената за предлаганото от нея телевизионно съдържание, тъй като за 60% от абонатите това ще бъде прехвърляне на пари от единия джоб в другия.
Придобиването минава през няколко фази. През септември 2022 г. става ясно, че Спас Русев, който до преди месец е в Надзорния съвет на “Виваком”, е купил “Булсатком” за около 120-130 млн. евро. Два месеца по-късно става ясно, че United Group е финансирал Спас Русев със 127 млн. евро за придобиването на “Булсатком”.
“Йеттел” и А1 сезират КЗК за необявено намерение за цялостно придобиване на “Булсатком”. Подозренията са, че е използвано подставено лице, само за да не се иска становище на КЗК. Комисията образува проверка. През януари 2023 г., собственикът на “Виваком” уведомява КЗК, че иска да придобие само техническата инфраструктура на “Булсатком”, а не цялото предприятие с клиентите му. Но само няколко месеца по-късно друго дружество на “Юнайтед груп”, уведомява КЗК за намерението си да придобие цялото дружество “Булсатком”. Две седмици по-късно КЗК се произнася по първото уведомление и допуска придобиването на техническа инфраструктура на “Булсатком”. На 14 декември, след жалби на А1 и “Йеттел”, Административен съд София област спира предварителното изпълнение на решението на КЗК. От А1 заявиха, че ще обжалват решението на КЗК и по същество.