Китайски сайтове продават опасни продукти

Потребителски организации скочиха срещу платформите “Temu” и “Shein”

България също е в списъка с жалбите на BEUC и 18 европейски организации

Не плащат мито за дребни пратки

Китайските платформи “Temu” и “Shеin” продават токсични продукти и манипулират потребителите. Използват манипулативни практики, които са в противоречие с актуалното европейско законодателство. Това е част от мотивите, с които Европейската потребителска асоциация (BEUC) и още 18 национални организации подадоха жалби до компетентните национални органи срещу нашумелите платформи. България също е част от сигнализиращите за нередности, уточни за “Труд news” основателят на “Ние потребителите” Габриела Руменова. “Причини за жалбата от нашата страна са наличието на опасни химични вещества в някои продукти, които могат да увредят здравето на потребителите, както и нелоялни търговски практики, свързани с подвеждащи намаления”, обясни тя.

Даде пример с изследване в Италия на козметика, закупена от платформата. “В нея освен липса или недостатъчно количество на описаните съставки, са открити и неупоменати вещества. В Германия пък са отчели, че пишещите отзиви под продуктите не са клиенти, което също нарушава европейските закони. Скрито е и, че представените атрактивни отстъпки от 90+ процента са само за първа поръчка на нов клиент”, разказа още Руменова. Тя обясни още, че тези икономически оператори трябва да имат свой представител в ЕС, който да гарантира, че пуснатите в продажба продукти са преминали успешно тестовете за съответствие с европейското законодателство относно безопасността и който да съдейства за изтеглянето на рискови стоки.

2,7 млрд. пратки са влезли от Китай без мито в ЕС за последната година.

“Temu” не предоставя достатъчна проследимост на търговците, които продават продуктите. И едно зарядно например, може да запали дома ви, да не говорим за електроуредите от там”, уточни за “Труд news” председателят на Асоциация “Активни потребители” Богомил Николов. Той е категоричен, че платформите се възползват от липсата на облагане с мито на дребни пратки от трети страни. “Не се декларира истинската стойност на пратките, като най-често са обявени за безплатни мостри, те не се и проверяват, да не говорим, че никой не следи за качеството им. Така цели 2,7 млрд. пратки са влезли без мито в ЕС за последната година. Това важи и за “Shein”, както и за останалите търговци от Китай към ЕС”, заключи Николов.

Без контрол

“Shein” успява да пласира около 5000-6000 дрехи дневно

Европа е залята от 50 млн. пакета месечно от Китай

“Shein” успява да пласира около 5000-6000 дрехи дневно.

Основна причина за ниските цени на стоките от китайските платформи “Temu” и “Shein” е спестеното мито. Ежедневно за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия, са нужни 88 товарни самолета “Боинг 777”. Това показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента. В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Това обобщи пред германския седмичник “Ди Цайт” експертът Кристоф Трип. По думите му, само китайската фирма “Shein” успява да пласира около 5000-6000 дрехи дневно.

Заедно с китайска платформа “Тemu” следят тенденциите и модите в социалните мрежи, най-вече в ТikТok и реагират светкавично с нови дизайни. Според експерта “Shein” вече контролира 20% от пазара на така наречената “бърза мода”. Двете платформи са с безмитен оборот от 90 млрд. долара за тази година, обобщава Трип и уточнява, че “бързата мода” се нуждае и от бързи доставки, заради което те изнасят стоките си не с кораби, както правят “Амазон” или H&M, а със самолети.

Нездравословно

Евтините им стоки са с вредни химикали

В края на 2022 “Грийнпийс” провери 47 продукта на концерна “Shein” и отркри, че в седем от тях има забранени вещества, надхвърлящи допустимите норми в Европейския съюз. Тези артикули обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за увреждане на здравето. Други изследвания са разкрили наличие на високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на “Шейн”. Тестове в Южна Корея са показали детски артикули с фталати 428 пъти над разрешените норми. Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, отбеилязват специалисти.

Обвинения от 2022 г. сочат, че “Шейн” доставя памук от Синдзян, нарушавайки Закона за предотвратяване на принудителен труд, посочват още от Асоциацията.

Франция вече облага с по 5 евро на продукт производители с лош еко-рейтинг, а от следващата година забранява рекламата на дрехи в сегмента “бърза мода”.

Бизнесът

Родни търговци затварят обекти заради конкуренцията от Китай

Спад в продажбите на дрехи от 15% бележат български фирми, заради подбиването на цените от “Temu” и “Shein” за последните 6 месеца. Тази справка изнесоха от Българската асоциация “Кръгов текстил”. Тя се занимава с дрехи втора ръка, които са на значително ниски цени. Въпреки това “компании с дългогодишен опит са принудени да закрият 10 на сто от своите обекти за търговия с дрехи втора употреба, отново за същия период, заради конкуренцията на китайските онлайн търговци и техните практики”, заявяват в своя позиция от Асоциацията. Според тях бизнесът на двете китайски онлайн платформи се основава на следната схема: субсидират се поръчки под себестойност и се залага на агресивна реклама. Така местните търговци, включително тези на втора употреба, много бързо губят позиции. “Макар потребителите краткосрочно да печелят от ниски цени, това елиминира конкуренцията, грижеща се за добрите търговски условия”, заявяват от там.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Гита Манолова

Този уебсайт използва "бисквитки"