С мащабните проекти създаваме по-добра градска среда и облекчаваме трафика
- С какво се промени Варна за тазгодишния си празник?
- Варна се променя всеки ден, а промяната означава развитие. Посрещаме празника – 15-ти август, Свето Успение Богородично, с доста ремонти, тъй като сме разгърнали мащабна инфраструктурна програма за обновяване на улици, училища, детски градини. Графикът е натоварен, голяма част от проектите се изпълняват и през лятото, тъй като сме длъжни да спазваме указаните срокове по оперативните програми. Разбирам неудобствата за хората, но вярвам, че резултатите ще бъдат полезни, защото сме мотивирани да създаваме по-добра градска среда, да облекчим трафика и задръстванията.
- Какви ремонти се изпълняват в момента?
- Продължаваме поетапно с ремонтите на уличната инфраструктура, след като за четири години обновихме булевардите „Христо Ботев“, „Мария Луиза“, „Трети март“, „Княз Борис I“, „Цар Освободител“, „Осми приморски полк“, пешеходната зона в центъра, охранителните канали в Аспарухово. Скоро приключихме работа по бул. „Приморски“ - в обхвата от ул. „Стефан Стамболов“ до бул. „Цар Освободител“, на бул. „Цар. Освободител“- от бул. „Приморски“ до бул. „Княз Борис I“, на бул. „Първи май“ - от ул. „Мара Тасева“ до кръстовището за кв. „Галата“. В момента работим по бул. „Народни будители“ в Аспарухово – от Аспаруховия мост до ул. „Мара Тасева“, и разбира се, по най-големият инфраструктурен проект – бул. „Левски“. Знаете, че правителството ни помогна много за реализацията му, като отпусна 80,5 млн. лв. за изграждането на най-тежкия участък – от ул. „Подвис“ до ул. „Девня. Ремонтът на останалата част на булеварда е по Оперативна програма „Региони в растеж“.
- Как върви изпълнението на този мащабен проект?
- Ако трябва да обобщя накратко в цифри работата в най-трудния участък - поставени са над 1820 пилота за подпорните стени, изградени са над 2200 м канализация и 2000 м водопроводи, 500 м от ново трасе на дерето, продължават дейностите по конструкцията му. Монтирани са 100 стълба за улично осветление, изкопните маси са над 58 000 куб.м. Преместени са трасетата на част от телекомуникационни мрежи. От района на Максуда бяха изнесени над 34 000 тона отпадъци при почистване на терена. Работим успоредно в отделните участъци, над 135 обекта по трасето са отчуждени или в процес на отчуждаване. За хората, за които имотът е основно жилище, законът допуска да ползват дома си до 3 месеца, след като сумата за обезщетението им е изплатена. Това е причина за промяна на работните графици, тъй като строително-монтажните дейности могат да бъдат извършвани само в участъците с разрешение за строеж. След завършване на булевард „Левски“, ефектът ще бъде облекчаване на движението в града, намаляване на задръстванията, извеждане на трафика извън централната градска зона, бърза връзка от летището към курортите. Факт е, че Варна се развива динамично, а колкото повече расте градът, толкова нараства необходимостта от нова инфраструктура. Затова смятам , че този проект ще реши много проблеми.
- Проблем обаче се оказва и смесената канализация в центъра – дъждовна и битова, заради която улиците се наводняват при силен дъжд. Какво е решението?
- Общо над 100 млн. лв. са необходими на Варна, за да не се наводнява градът при интензивни валежи. Този проблем е от десетилетия, тъй като в централната градска част битовата и дъждовната канализация трябва да се разделят. Градът расте, а тя не е подменяна от много години. Имаме готов проект за центъра, който е с индикативна стойност от около 60 млн. лв. Необходим е и нов колектор Битоля-Пирин, който би поел дъждовните води, които в момента се стичат от горната част на Варна към морето, чието изграждане ще струва около 40 млн. лв. Търсим възможности за финансиране на двете инфраструктурни съоръжения.
- Една от каузите на Варна бе да се превърне в Град на знанието. Какво се прави в тази посока?
- Да, това е кауза, с която искаме да утвърдим Варна не само като притегателен център за образование, но и като търсено място за реализация на младите хора. За целта ежегодно отделяме сериозни средства във функция „Образование“ в общинския бюджет. Тази година около 30% от макрорамката е предвидена за образование. Освен това разработихме и защитихме проекти по Оперативна програма „Региони в растеж“ за обновяване на сградния фонд. В момента се работи по реновирането на 7 училища и 3 детски градини на обща стойност 16,3 млн. лв., както и на две професионални гимназии. Друг важен проект е изграждането на нова сграда на Математическата гимназия, в района на техникумите. Идеята е зоната да бъде превърната в модерен образователен кампус, в център за развитие на математика, информатика, технологии и техника. Разбира се, част от голямата цел е и изграждането на новата библиотека – една обща кауза с екипа на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“. Подкрепят ни всички варненци, които искат да има ново културно пространство в града – не само като дом за книжното богатство, но и с галерии, изложбени и концертни зали. Организирахме международен конкурс, в който се включиха над 300 архитектурни бюра от цял свят. Сградата ще бъде с 17 500 км. м. РЗП и подземен паркинг с 330 паркоместа. Вече има разрешение за строеж на обекта, имаме и предложения от побратимени с Варна градове за работа по съвместни проекти в сферите на библиотекознанието и дигитализацията на книжния фонд.
- Варна е избрана за Европейски град на спорта 2019. Какви са очакванията и предимствата на тази титла?
- Преди 2019 г., когато наистина ще бъдем носители на титлата Европейски град на спорта, Варна ще бъде Световна столица на волейбола. И това е огромна чест за нашия град, защото ще приемем най-много мачове от Световното първенство по волейбол за мъже на българска територия. Страната ни ще започне участие на 9-ти септември в зала "Конгресна" в Двореца на културата и спорта, когато националите ни ще открият надпреварата срещу Финландия. Момчетата на Пламен Константинов могат да разчитат на огромната подкрепа от варненската публика, която създава уникално настроение в залата. Тази публика е 13-тия играч на терена, която подкрепя по един невероятен начин българския национален отбор. Атмосферата е невероятна, затова каня всички фенове на волейбола през септември във Варна! Иначе, спортните прояви догодина ще бъдат много, със сигурност градът ни ще бъде част от поредното издание на Международната ветроходна регата, когато най-красивите ветроходи ще акостират на Морска гара.
- А как върви работата по строителството на двата стадиона?
- Тази година единият от варненските отбори - ФК „Спартак“, ще чества един век. През годините този клуб е имал много проблеми. С много усилия, спорове и разговори, с личната подкрепа на премиера, поетапно ги решаваме. Така занемареният от десетилетия стадион „Спартак“ ще бъде обновен. Министерският съвет вече отпусна 1 398 000 лв. на Община Варна за ремонт на съществуващите трибуни и съоръжения . Със средствата, отпуснати от държавата, ще бъде подменено тревното покритие, ще бъдат изградени нова трибуна, съблекални, поливна и противопожарна системи, ВиК и ел. инсталации, които са компрометирани. От общинския бюджет пък планираме да изградим нова трибуна. Ще бъдат взети всички необходими мерки за гарантиране безопасността на спортното съоръжение. Що се отнася до стадион „Варна“, в дружеството „Спортен комплекс Варна” Община Варна притежава 35% от капитала, а представител в общото събрание на дружеството се избира от Общинския съвет. Информацията, която ми е предоставена, е, че строителството продължава. Междувременно проектираме изграждането на нов спортен комплекс във Владиславово, изграждаме спортни площадки на открито за развитие на масовия спорт.
- Какво ще пожелаете на варненци за празника?
- Да бъдат здрави, да работят и създават, да обичат Варна!