В поредица от прессъобщения предстои да информираме за опитите на някои длъжници на „Корпоративна търговска банка” АД (в несъстоятелност) – КТБ АД (н), да осуетят действията на синдиците на КТБ АД (н) по събиране на вземанията на банката, което от своя страна ощетява и бившите вложители на КТБ АД, очакващи да получат максимална част от вземанията си от банката, съобщава синдиците на банката.
Днес повдигаме актуалната към момента тема за „Русенска корабостроителница Запад“ АД. Вземаме отношение по нея във връзка с разпространеното от ръководството на този длъжник писмо до медиите, в което се търси подкрепа от обществеността и държавата, и се настоява да се остави завода да работи. В качеството си на синдици на КТБ АД (н), чието основно задължение е опазването имуществото на банката и събирането на нейните вземания, информираме, че:
„Русенска корабостроителница Запад“ АД е един от най-големите длъжници на КТБ АД (н) с непогасени кредити, задълженията по които са в особено големи размери – над 30 млн. лева. Като обезпечение по ползваните от завода заеми е учреден залог върху търговското предприятие на това юридическо лице, включващо всички негови недвижими, движими вещи и фактически правоотношения. До настоящия момент „Русенска корабостроителница Запад“ АД не погасява своите задължения към КТБ АД (н) въпреки многобройните съдебни производства, които сме завели срещу този длъжник. Вместо това, през последните дни се правят опити от страна на ваимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ АД (н) да не успее да събере вземанията си от „Русенска корабостроителница Запад“ АД. Получихме сигнали, че въпросните фирми дори са направили опити да режат за скрап цялото оборудване, намиращо се в производствената сграда на „Русенска корабостроителница Запад“ АД. Държим да уточним, че всъщност това е поредното от множеството действия от страна на свързани фирми, с които се цели източване на предприятието и възпрепятстване на кредиторите да съберат вземанията си от длъжника. Красноречив пример за това е отдаването под наем от страна на „Русенска корабостроителница Запад“ АД на цялото имущество, включващо и производственото предприятие на „Русенска корабостроителница“ АД. Съгласно сключения на 18.05.2016 г. договор, под наем са отдадени имоти, сгради, машини, съоръжения, инсталации, МПС и друг производствен инвентар за строителство и ремонт на кораби при наемната цена в размер на 2000 лв. без ДДС на месец при срок на действие на договора – 2 години.
Съгласно сключен още на 28.02.2014 г. договор „Русенска корабостроителница Запад“ АД е придобило тогавашното търговско предприятие „Русенска корабостроителница“ АД. Видно от направената справка по партидата на „Русенска корабостроителница“ АД в Търговския регистър до 17.06.2016 г. седалището и адресът на управление на дружеството са същите, на които е регистриран длъжникът „Русенска корабостроителница Запад“ АД.
В публикувания от нас на 09.02.2017 г. анализ подробно са описани взаимовръзките между „Русенска корабостроителница Запад” АД и други длъжници на КТБ АД (н). С цялата описана там схема, започнала още през 2011 г., се е целяло свързани дружества да препродадат на няколко пъти вземанията на КТБ АД, за да се затруднят в максимална степен всякакви бъдещи правни и фактически действия по събирането на вземанията на банката - схема, която нагло заобикаля закона. С посочения по-горе договор за наем допълнително се цели да се източват и малкото приходи на кораборемонтния завод.
Само ще напомним, че първоначалните акционери в „Русенска корабостроителница Запад” АД са „Гипс Трейд“ АД, „Глобални Пътни Системи“ АД, „Русе Шипбилдинг Къмпани“ АД и „Вип Пропъртиз“ ЕООД (акционер и в „Петрол“ АД), както и кредиторите на дружеството „Русе Индъстри“ АД и „КИК - Дизайн“ ЕООД, които също така са кредитополучатели и длъжници на КТБ АД (н).
Последващите приобретатели на вземанията и на активите на „Русенска корабостроителница Запад” АД са новоучредени дружества или дружества без търговска дейност, както следва – „ФОКС Къмпани“ ЕООД (учредено през 2009 г., с 5000 лева капитал, с управител и едноличен собственик Александър Феодоров Кръстев), „Ню Лайт Хаус“ ЕООД (учредено през 2013 г., със 100 лева капитал, няма обявени счетоводни отчети, с управител и едноличен собственик Рашид Ахмед Али), „ВИП Осем“ ЕООД (учредено през 2013 г., с 8 лева капитал, с 12 000 лева приходи от продажби и с управител и едноличен собственик Валентин Иванов Проданов) и „Фабриа“ ЕООД (учредено през декември 2015 г., с капитал от 2 лева, с управител и едноличен собственик Павел Тодоров Кирилов).
Според нас разпорежданията с активите на „Русенска корабостроителница Запад” АД са извършени на занижени цени, координирано между дружествата и вероятно имат за цел единствено да възпрепятстват КТБ АД (н) в опитите на банката да осребри заложеното в нейна полза имущество.
Действията на длъжниците са насочени и към възпрепятстване на дейността на назначения от съда временен синдик на „Русенска корабостроителница Запад” АД. Съгласно действащото законодателство, временен синдик се назначава ако едно дружество е в лошо финансово състояние. В конкретния случай „Русенска корабостроителница Запад” АД е с огромни задължения не само към КТБ АД (н), но и към НАП, община Русе, служители и работници в завода. Тези задължения се увеличават, тъй като приходите от дейността на дружеството отиват в друго, свързано с длъжника дружество, а разходите остават за длъжника „Русенска корабостроителница Запад” АД. С тези си действия ръководството на длъжника „Русенска корабостроителница Запад” АД показва, че няма намерение да заплаща старите и нововъзникващите задължения към различни кредитори. Този длъжник не е плащал задълженията си към КТБ АД (н) от 2014 година.
Всичко описано до тук ясно показва кои са виновниците, за да се стигне до настоящото състояние на „Русенска корабостроителница Запад” АД и сред тях със сигурност не е назначения едва в края на 2016 г. временен синдик на дружеството.
За описаните действия синдиците на КТБ АД (н) ще сигнализират българската прокуратура.