През кризисната 2020 г.
За 10 г. сиренето №1 по повишение на цената
Картофите и маслото са станали по-достъпни за джоба ни
Колбасите и ябълките са поскъпнали най-много през кризисната 2020 г., показват данни на НСИ. Повечето основни храни поскъпват. Но и средният доход на човек от домакинството през миналата година е нараснал с 6,2%. В резултат някои стоки са станали по-достъпни за джоба ни, а покупката на други изисква по-голям дял от семейния бюджет.
През 2020 г. повишаването на цените на ябълките и малотрайните колбаси изпреварва най-много ръста на доходите. В резултат ябълките са станали с 9,4% по-недостъпни за хората - с годишния си доход човек е можел да купи 4138 кг. ябълки, при 4566 кг. за предходната година, показват данните на НСИ. Малотрайните колбаси са станали с 4,2% по-недостъпни, като човек е можел да купи 983 кг. с годишния си доход, който за миналата година е средно 7002 лв.
Същевременно цените на картофите и маслото са се понижили през миналата година. В резултат покупателната способност на хората по отношение на картофите и маслото е нараснала с над 18% - с годишния си доход човек е можел да купи 662 кг. картофи или 460 кг. масло.
Цената на яйцата през миналата година реално не се е променила. И в резултат на повишаването на доходите през 2020 г. сме можели да купим с над 1700 яйца повече спрямо предходната година. Останалите основни храни са поскъпнали, но с процент близък до ръста на доходите, в резултат на което покупателната способност спрямо тях малко се е увеличила или намалила.
За период от 10 години обаче, повишението на доходите изпреварва поскъпването на всички основни хранителни и нехранителни стоки. В резултат с доходите си можем да пазаруваме повече. Но сиренето и маслото са храните, чиито цени нарастват най-бързо през последните десет години, става ясно от данни на НСИ.
Количеството сирене, което човек може да купи с годишния си доход, е нараснало само с 11,7% за 10 години. С дохода си за цялата 2010 г. човек е можел да купи 746 кг. сирене, а през миналата година - 834 кг. Оказва се, че за период от 10 г. доходите ни са нараснали толкова, че можем да купим само 88 кг. сирене повече.
Нехранителни стоки
Детските обувки с най-голям ръст на цената
Дамските костюми поскъпват
Дамските обувки поскъпват по-бавно от детските.
При основните нехранителни стоки цените на детските обувки са нараснали най-много през последните 10 години. В резултат с увеличението на доходите за същия период възможностите на хората да купуват детски обувки са нараснали само с 6,2%, показват данните на НСИ. Дори през миналата кризисна година детските обувки са поскъпнали значително повече от ръста на доходите на хората. За сравнение покупателната способност по отношение на мъжките и дамските обувки е нараснала с над 24% за 10 години и с близо 2% през миналата.
Възможността да купим мъжки костюми и телевизори е нараснала над два пъти за период от 10 години. С дохода си през 2020 г. сме можели да купим 51 мъжки костюма или 14 телевизора, а през 2010 г. - само 22 костюма или 6 телевизора. Дамските костюми поскъпват по-бързо от мъжките, като при тях покупателната способност е нараснала с 68% за период от 10 години. През миналата година, когато много дами спряха да ходят в офиса и покупките на костюми намаляха, дамските костюми са поскъпнали значително повече от ръста на доходите.