Компании пестят от обработката на картови плащания

Възлагането на услугата на външна фирма е по-изгодно за малките играчи

Повечето европейски пазари извършват клиринг ежедневно

Според новия доклад на изследователската и консултантска агенция Retail Banking Research (RBR), озаглавен “Издаване и приемане на платежни карти, Европа 2020”, начините за обработка на картови плащания в европейските държави се различават значително. В някои пазари, като Полша, Португалия и Обединеното кралство, приемащите организации поддържат пряка връзка с картовите платежни мрежи като Visa и Mastercard. На други места обаче, например в Дания и Финландия, обикновено външният доставчик Nets осигурява точката на взаимодействие между картовата мрежа и приемащата банка. За отбелязване е, че през последните години броят на тези външни процесори във Финландия се увеличава, а редица от тях работят и на пазари като Холандия и Турция.

Аутсорсингът намалява разходите за по-дребните играчи

RBR установява, че в частност по-малките организации често намират възлагането на трети страни за по-изгодно, отколкото разработването на вътрешни платформи за обработка. В държави като Унгария, Румъния и Швеция те предпочитат да не заделят икономически ресурс за изпълнение на всички функции по обработката на картовите плащания, а да прибягнат до услугите на утвърдени външни доставчици. Това разкрива бизнес възможност и пред големите банки, които предоставят услуги на по-малки финансови институции в държави като Русия и Украйна, например.

По-ограничено е участието на трети страни при клиринга

Проучването показва, че след извършване на картовите плащания, транзакциите обикновено се препращат към междубанкови клирингови организации. В Португалия например тази отговорност е възложена на SIBS, а в Турция на BKM. В Русия със задачата се занимава Националната система за платежни карти, а във Франция - автоматизираната клирингова къща CORE. Подобна система контрастира с пазари като Италия и Холандия, където клирингът се извършва от трети страни доставчици. Повечето европейски пазари извършват клиринг ежедневно, а сетълмънтът на картовите плащания най-често става в деня след транзакцията.

Сетълмънтът за местни картови транзакции обикновено се управлява чрез сметки в централните банки, както е във Франция и Обединеното кралство, или чрез организации, контролирани от тях, както е случаят със CERTIS в Чехия. Но и тук порядките не са еднакви в цяла Европа - в Русия и Украйна ролята на сетълмънт институции се изпълнява от търговски банки, докато в Норвегия American Express и Diners Club извършват независимо сетълмънта за плащанията със свои карти.

Аутсорсингът ще продължи и за в бъдеще

Томас Мадън, ръководещ проучването на RBR, отбелязва: “В Европа се наблюдават различни подходи при обработката на картовите плащания от приемащите банки, като напоследък в процеса все повече се включват и трети страни. Ще е интересно да се наблюдава до каква степен стремежът към съкращаване на разходите ще ускори аутсорсинга и как ще се развият дейностите на външните доставчици и картовите схеми през идните години”.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"