Над 1500 души препълниха залата в Симитли, зелени опитаха да провалят срещата в Кресна
Екорекетьори събират подписи в Кресна
Над 1500 жители на община Симитли и десетки в Кресна поискаха незабавно стартиране на строителството на лот 3.2 на магистрала „Струма” през Кресненското дефиле. Хората и от двете общини предпочитат т.нар. източен вариант, който предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79 (вижте картата и карето). Това стана на обществено обсъждане в двете общини вчера, където бе представен доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта.
Спортната зала в Симитли се оказа тясна за желаещите да изкажат мнения. Над 12 експерта представиха различните варианти, които през последните четири години са правени за дефилето-тунелен, с малки тунели, с виадукти и други. Всички експерти, които бяха подкрепени от хората, се изказаха в полза на източния вариант - Г-10,50, който според тях е най-оптимален, щадящ природата и финансово изгоден.
Експертите обясниха, че за пътя в планината е предвидено изграждането и на трета лента за бавно движещи се автомобили. Ще има 5 броя тунели, три от които с дължина малко над километър и 17 броя виадукти, 20 броя мостове, надлези. Предвидено е и изграждането на обходна отсечка от 5,5 км над Кресна. Биолози са направили препоръки да се изградят предпазни мрежи от 2,5 м височина заради вълците. Няма да има светещи билбордове, за да се пазят прилепите, ще се предприемат и редица други мерки, за да се опази видовото разнообразие.
„За нас магистралата пред дефилето е кауза, ние искаме тя да се случи, защото това ще доведе до нови работни места, до по-малко жертви от катастрофи”, обяви Иван Димов, жител на Симитли. Шефът на агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Дончо Атанасов лично увери хората, че ако не се направи трасето, България ще трябва да връща пари на Брюксел, които по груби сметки са над 1,5 млрд. лв., а дефилето ще продължава да бъде гробницата на региона. Атанасов обеща на Симитли изграждането на нов мост, който да свързва общината с пътя, защото сегашния е опасен.
Бяха обещани на хората и да се направят всички възможни връзки, за да няма откъсване на махали.
По-късно през деня на обсъждането в Кресна зеленият скандалджия Андрей Ковачев, заедно с още няколко екоактивисти, спретнаха провокация, за да провалят срещата. По данни на жители на Кресна, десетина младежи, представящи се за някаква зелена коалиция, три дни са обикаляли селата и са настройвали жителите срещу източния вариант и събирали подписи. Сценарият на Ковачев донякъде успя, защото част от хората от Кресна не успяха да се изкажат. Въпреки призивите за нормален достъп до микрофона за изказвания, това не се случи. Зелените не дадоха думата на хората, а повече от половината в залата не бяха и жители на общината. Една възрастна дама се опита да се скара на зелените шишковци, както им казваха в залата.
„Ходете да си спорите навън, не ни набърквайте във вашите афери", каза тя, но никой не я чу.
Сред крясъци на зелените, все пак се разбра, че проектантите са се съобразили с всички претенции да има достъп до Кресненкото ханче, а търговците ще получат две огромни търговски зони от по 30 дка площ, инфраструктура, водопровод, пречиствателна станция.
Какво предвижда източният вариант
Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле, който „Труд” представи в детайли преди седмица, предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела - „Симитли”, „Полето”, „Мечкул”, „Стара Кресна” и „Кресна”. Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.
На отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих. Едната е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е по новото трасе, което ще се изгражда, и е на 2 километра след пътен възел „Кресна”, пътувайки за София. Тя ще бъде с площ 19 декара. И двете площадки ще имат директна връзка с град Кресна.
Според експерти прогнозната стойност на проекта е между 800 млн. лв. и 900 млн. лв.
Ще има прокарани електричество, ВиК мрежа, както и с пречиствателни станции за отпадни води. Целта е да се осигури всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност.
Филип Цанов, председател на Сдружение „Природа за хората“ пред „Труд“:
Хората не искат тунел
Категорично гражданите на Симитли и Кресна отхвърлиха опитите на някои неправителствени екологични организации да изместят фокуса на дискусията, като я насочат към дебат да има или не 15 –километров тунел през Кресненското дефиле. Това заяви пред „Труд” Филип Цанов, председател на Сдружение „Природа за хората”.
„По-голяма част от жителите на двата града се обединиха около предложения т.нар. източен вариант. Хората са против да има тунел, в сеизмична зона, където е било най-голямото земетресение от 1904 г. със 7,8 по Рихтер, както и в техния регион да се депонират над 5 млн. тона радиоактивни земни маси, които ще останат след прокопаването му”, допълни той.
По думите му издръжката на такъв тунел е между 50 и 80 млн. лв. годишно, което е една четвърт от парите за поддържане на всички останали над 22 500 км. пътища. Тунелът ще струва поне 2 млрд. лв. и според Цанов няма да останат средства да бъде изграден нито един километър магистрала.
Кметът на Кресна Николай Георгиев:
Подкрепяме изнесеното трасе, но с условия
Кметът на Симитли Апостол Апостолов:
Сега дефилето е гробница