Кризата във Volkswagen и Китай срещу масовите марки

Повечето европейски производители са в трудна ситуация, а конкуренцията с китайските компании нараства, докато търсенето в Европа намалява

През последните седмици VW беше на първите страници на всички немски вестници заради възможното затваряне на заводи

На свиващ се пазар основният начин за конкуренция е намаляването на цените, VW вече предприе тази стъпка, но неуспешно

Volkswagen може да затвори заводите си в Германия за първи път в историята и да освободи десетки хиляди служители. Компанията се надява, че това ще й помогне да излезе от кризата. Повечето европейски производители на автомобили са в трудна ситуация, а конкуренцията с китайските компании нараства, докато търсенето в Европа намалява, а електрическите автомобили се оказаха не толкова привлекателни. Ситуацията на VW обаче е по-сложна от тази на други компании, отчасти поради масовото производство на нейните автомобили.

„Затварянето на заводите не може да бъде изключено“

През септември Volkswagen отправи предупреждение, че резултатите на компанията за цялата година ще бъдат по-лоши от прогнозите. Маржът на печалбата ще бъде 5,6% спрямо очакваните преди това 6,5-7%, а приходите за годината ще намалеят с 0,7% спрямо ръст от 5% в първоначалната прогноза. Това е второто влошаване на прогнозата за настоящата година и още един знак за нарастващите проблеми на VW.

Преди месец компанията заяви, че може да се наложи да затвори заводите си в Германия за първи път в близо 90-годишната история на концерна. Изпълнителният директор на VW Оливър Блуме отбеляза, че компанията е живяла извън възможностите си през последните 15 години, харчейки около €1,5 млрд. повече от необходимото годишно. Той дори сравни ситуацията със „семеен съд“, който се оказва „празен в края на месеца“.

През последните седмици VW беше на първите страници на всички немски вестници - възможното затваряне на заводи на един от стълбовете на немската икономика се възприе много болезнено.

„Земетресение във Фолксваген“ - с това заглавие местният вестник Wolfsburger Nachrichten се появява на първа страница в град Волфсбург, който е построен специално за компанията в края на 1930-те години като седалище и завод на компанията. През първата половина на годината печалбата на VW е спаднала с 11,4%. Акциите на компанията паднаха с повече от 30% през последните шест месеца. Политици и експерти също отбелязват, че проблемите на VW могат да окажат влияние върху немската икономика като цяло. Според Карстен Бжески, старши икономист в холандската банка ING, VW е по-важен за немската икономика, отколкото например „цялата търговия с Гърция“.

Това не означава, че проблемите на VW и техните причини са уникални. В много отношения те отразяват трудностите в европейската автомобилна индустрия като цяло. За второто тримесечие много големи автомобилни производители отчетоха това като доста слабо. Сега много от тях също влошават прогнозите си за цялата година: BMW и Mercedes-Benz направиха това през последните седмици. Акциите на Stellantis (мултинационален концерн за производство на автомобили, създадена от сливането през 2021 г. на италиано-американския конгломерат Fiat Chrysler Automobiles и френската PSA Group (Пежо-Ситроен)) паднаха с 52% за шест месеца, на BMW с 32%, а на Mercedes-Benz с 24%.

Един от дългосрочните проблеми, които могат да възникнат за индустрията, е спадът в интереса на местните потребители към електрически превозни средства. В Германия продажбите на електрически автомобили са паднали с почти 69% през август; в ЕС като цяло са паднали с почти 44%. Експертите смятат, че толкова силен спад се дължи на премахването на държавните субсидии за тяхното закупуване.

Разширяването на производството на електрически превозни средства изисква значителни инвестиции през последните години, но много компании вече признават, че плановете в това отношение са били твърде амбициозни. Много купувачи избират автомобили с двигатели с вътрешно горене поради недостатъчно развитата инфраструктура на зарядните станции, както и високите цени на електрическите автомобили.

Нарастващата конкуренция от страна на китайските производители като цяло е друго дългосрочно предизвикателство за пазара. Продажбите на VW в Китай са паднали със 7% през първата половина на годината. Конкуренцията с Китай също се засилва в самата Европа, въпреки че митата върху вносните китайски електрически превозни средства се увеличават. Освен това в бъдеще ситуацията за VW може да стане още по-лоша, ако след повишаване на митата компаниите от Китай започнат да строят свои собствени заводи в Европа.

Досега китайските автомобили представляват малко над 1% от общите продажби на автомобили в Германия. Въпреки това, както следва от проучване, проведено от немската асоциация на автомобилистите ADAC, 59% от немците са готови да обмислят покупката на китайски автомобил, а в случая на електрически превозни средства - 80%.

Нещата се усложняват от факта, че търсенето на автомобили в Европа се свива на фона на инфлацията, нарастващите разходи за живот и макроикономическата несигурност. Главният финансов директор на VW Арно Антлиц каза, че не очаква скорошно връщане към търсенето на автомобили преди Covid. Според неговите прогнози броят на продадените автомобили годишно ще бъде с около 500 000 по-малко, отколкото преди пандемията, а това е „еквивалентно на около два завода“. 

Например Mercedes-Benz и BMW имат по-добро положение от VW, главно поради производството на скъпи автомобили, като цените им се покачват, тъй като обемът на продажбите намалява. В рамките на самата Volkswagen Group по-малките луксозни марки като Porsche и Bugatti представляват приблизително същия дял от печалбите като огромния масов сегмент на VW. „Новата ценова конкуренция, нарастващите цени на енергията и високите разходи за труд сочат към много предизвикателна перспектива, особено за европейските масови марки“, казаха анализатори на Citi.

На свиващ се пазар основният начин за конкуренция е намаляването на цените. VW наскоро предприе тази стъпка, но в среда с високи разходи това води до спад в рентабилността.

Освен това Германия има едни от най-високите разходи за труд в Европа - заплатите в автомобилните заводи в Германия са средно 62 евро на час.

Много експерти смятат също, че сегашните проблеми се дължат на факта, че компанията не е била много активна в промените преди. „През последните 20 години тя си остана раздуто чудовище и отказа да намали излишъците от производствената си мрежа“, казва независимият автомобилен анализатор Матиас Шмид. От друга страна, икономистът и бивш директор на икономическия институт Ifo Institute Ханс-Вернер Зин смята, че самият VW не бива да се обвинява твърде много: „Не може да се каже, че е проспал пазарните тенденции“. По-скоро VW е само „първата жертва“ на тази криза, а други ще я последват.

Според оценките на Marklines съоръженията на VW в Германия са проектирани да произвеждат 2,7 млн. автомобила годишно, но сега се произвеждат само около 2 млн. В такива условия VW се опитва все повече да намалява разходите. Миналата година компанията обяви план за спестяване на €10 млрд. до 2026 г. Според г-н Антлиц за целта компанията ще трябва да съкрати до 25 000 служители - от около 300 000 работещи в момента във VW в Германия.

Превод: Павел Павлов

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Яна Рождественская, kommersant.ru

Този уебсайт използва "бисквитки"