В СССР легендарната Волга е издигната в култ. Най-бързата от всички коли, най-удобната, най-желаната. През 1960-1970-те години в Полша и Унгария е много популярна мрачната градска легенда за "Черната Волга". Смята се, че свещениците, монасите, сатанистите, вампирите, че и самият дявол карат колата, отвличат малки деца и продават органите им на богатите западняци и на арабите. Трудно е да се повярва на тези истории, но в действителност са съществували специални версии на някои модели. Най-луксозните са управлявани от служителите на КГБ.
През целия съветски период в завода на ГАЗ са сглобени няколкостотин коли по заповед на КГБ. Първата е "Pobeda M20G" в 6-цилиндрова модификация, произведени са около сто от тях. И тогава, за нуждите на отдела, започват да адаптират Волга-23 и последващите й модификации.
Външно тези машини не се различават от цивилните, но изпълнението им значително надминава серийните модели. Средно те са по-бързи с 15–20 километра в час. Освен това на превозните средства на КГБ често се монтира автоматична скоростна кутия, но за камуфлаж лостът прилича на механична.
Изразът „черна фуния“ толкова силно навлиза в общественото съзнание през 70-те години, че мнозина не се съмняват: всички автомобили на КГБ са боядисани в черно. В действителност има волги в различни цветове, дори като такси. Всичко това е, за да не се открояват в потока от автомобили. Колекционерите казват, че понякога на закупените от тях волги откриват по 5-10 слоя боя.
И все пак опитен човек би могъл да разпознае специално превозно средство. Звукът на Волга с осем цилиндъра се различава от звука на серийните версии с четири или шест. Освен това, поради по-мощния двигател, трябва да бъдат монтирани два ауспуха. Дизайнерите обаче ги маскират, като ги комбинират в един на изхода.
Модерните и по-мощни волги са използвани главно за шпиониране на чужденци. По правило, гостуващите журналисти и служители на посолства карат чужди коли и ако нещо се случи, с обикновена Волга агентите не могат да ги настигнат, нужна е по-мощна кола.
Интересното е, че нито една от тези машини не е засекретена. Цялата техническа документация е на разположение и не е държавна тайна. Така всички знаят за създаването на „секретните“ модели. Но информацията за специални джаджи не подлежи на разкриване. Например все още не е известно със сигурност дали КГБ автоматично е сменял регистрационните номера на колите си. Но е известно със сигурност, че водачът може да включва фаровете поотделно.
Бившият символ на елегантност и любим автомобил на апаратчиците на средно ниво отчаяно се опитва да се конкурира с чуждестранните марки – вносните коли, наводняват автомобилния пазар след разпадането на Съветския съюз през 1991 година. Със своето отчайващо управление и евтин интериор „Волга“ не успява да съперничи на японските и на немските коли, които доминират на пазара в посткомунистическата ера.