Само САЩ и Русия поддържат флот от тежки бомбардировачи
Ту-95 – Руската мечка не се предава
Кодовото му название в НАТО е “Bear” – Мечка. И той като Б-52 е на въоръжение от средата на 50-те години на миналия век, очаква се да лети докъм 2040 г. Максималната му скорост е 975 км/ч, екипажът е от седем души, стойността на една бройка се оценява на над 26 милиона щатски долара, но това са произволни изчисления, защото през годините от 1955-а насам са произведени над 500 екземпляра в различни модификации. Сега е на въоръжение във ВВС на Русия, в бойна експлоатация са над 60 машини. През последните години “Мечката” опъва нервите на НАТО-вските изтребители, като лети в тренировъчни мисии в непосредствена близост до въздушното им пространство.
Ту-160 – „Белият лебед“ е най-големият в света
Ту-160 е най-големият бомбардировач в света, който е на въоръжение. Пилотите ласкаво го наричат “Белият лебед”. Първият му полет е през 1981 година, в експлоатация е от 1987 година. Построени са около 30 броя, сега летят 16 в състава на руската стратегическа авиация. По данни от 1993 година тогава един такъв самолет е струвал 250 милиона долара. Екипажът е от трима/четирима души, максималната му излетна маса е над 280 тона, а максималната скорост е 2300 км/ч. Далечината на полета е 17 000 км. Може да носи огромно количество въоръжение – ракети и бомби вътре в трюмовете. Сред тях е най-голямата руска ракета с лазерно насочване – тежи 1500 килограма. Понастоящем тече модернизация, която включва както авиониката, така и въоръжението. Според военни експерти новият Ту-160М2 ще може да преодолява съществуващите противовъздушни и противоракетни отбранителни системи на потенциалния противник и ще даде на конструкторите допълнително време, за да разработят аналогичен клас самолет от ново поколение.
Б-52 – ветеранът от Виетнам
Б-52 се разработва през 50-те години като част от надпреварата между СССР и САЩ във въоръжаването по време на Студената война. Използва се много активно по време на войната във Виетнам.
Максималната скорост на гиганта е 1045 км/ч., далечината на полета без дозареждане – 12 800 км, товароносимостта е до 27 200 кг. Американският бомбардировач се смята за най-смъртоносният в света. “Крепостта” може да носи ядрено оръжие, крилати ракети и бомби с топлинно насочване. Въпреки че е построен по технологии от 50-те години, в хода на военните операции в Ирак и Афганистан, продължава да показва добра ефективност при поразяването на вражески цели. Очаква се дълговечната машина да остане на въоръжение в американските ВВС до 2045 г. Произведени са над 700 машини, сега летят около 60, единичната цена след приспадане на инфлацията е под 100 милиона долара.
Б-1Б – свръхзвуковият копиеносец
Самолетът развива максимална скорост от около 1600 км/ч.. Има четири двигателя, носи всевъзможно въоръжение – конвенционални и ядрени бомби, ракети и мини – общо над 60 тона. Максималната му излетна маса е 216 тона, може да прелети с допълнителни резервоари около 12 000 километра. Екипажът е от 4 души. Досега е използван в операции в Ирак, Афганистан, Либия и Сирия. При различни инциденти и катастрофи са загубени 10 броя от този съвременен бомбардировач.
Б-2 – Невидимият Дух
Самолетът е използван за нанасяне на бомбени удари в Ирак и Афганистан. Всички машини си имат прякори. “Духът на Мисисипи” е известен още и като “Черната вдовица”.
Ту-22М3 – Да отвърнеш на огъня
Използван е във войната в Афганистан, а през последните години е много успешен в ударите срещу ИД в Сирия. Максималната му скорост е 2200 км/ч, екипажът е от 4 души, може да носи разнообразно въоръжение – ядрени и конвенционални ракети и бомби. Далечината на полета без презареждане е над 6000 км.