Лизингът на електрически автомобили е пред срив

Цените на колите на ток падат повече от очакванията

Компаниите реализират загуби при продажбата им на старо

Хората не ги искат, ако са скъпи

Ниските цени при препродажба на електрически автомобили накараха лизинговите фирми, които управляват европейския автомобилен пазар, да удвоят цените през последните три години, а някои заплашват да напуснат бизнеса напълно, ако регулаторите ги принудят да преминат на електрически автомобили твърде бързо, казват ръководители от индустрията.

Нарастването на цените за лизинг на електрически автомобили идва, тъй като съкращенията на субсидиите за нови електромобили на ключови пазари като Германия удрят продажбите и водят до риск да спрат електрическия преход в Европа, казват пред Ройтерс ръководители на лизингови компании.

“Ако бяхме притиснати много, много силно, че всичко трябва да бъде електрическо твърде скоро... моите акционери ще кажат “не искаме да поемаме риск” и ще бъдем извън пазара”, каза Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens, една от най-големите фирми за лизинг на автомобили в Европа. “Без нас кой ще поеме риска?”, допълва той.

Ayvens, която е мажоритарен собственик на френската банка Societe Generale, разполага с автопарк от 3,4 милиона коли, от които около 10% са електромобили.

Лизинговите компании играят централна роля в Европа, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове гориво се дават на лизинг. При електромобилите съотношението е 80%.

На 16 европейски пазара, включително Германия, Великобритания, Франция и Испания, 60% от новите електромобили отиват при корпоративни автопаркове. Тези купувачи използват почти винаги договори за наем, а около половината от останалите продажби на частни купувачи също са договори за наем. На пазари без субсидии за електрически автомобили доминирането на корпоративните купувачи е още по-изразено. Във Великобритания и Белгия частните лица представляват съответно едва 23% и 8% от покупките на нови електромобили.

Цената на лизинга отчита амортизацията на превозно средство за типичния тригодишен период на лизинга, въз основа на прогнозните цени на препродажба или остатъчни стойности. Но ако цените втора ръка се окажат по-ниски от очакваното, когато лизинговият договор приключи, лизинговите фирми понасят финансов удар, когато си върнат автомобила.

По различни причини - от намаленията на цените на колите на Tesla до опасения относно инфраструктурата за зареждане и живота на батерията, както и по-достъпните китайски електромобили, цените на електрическите автомобили втора употреба се понижават в Европа, след като достигнаха своя връх през октомври 2022 г.

Цените при препродажба на електромобили в Германия през юли са били с 24% под нивата преди пандемията, а във Великобритания са били с 30% по-ниски. Това е в рязък контраст с бензиновите модели втора употреба, които остават с около 15% по-скъпи и на двата пазара.

“Хората започнаха да приемат по-добре употребяваните електромобили, но те трябва да са евтини”, каза Гари Кеймбридж, партньор в търговеца на употребявани автомобили Cambridge Motors в Лондон. “Ако са скъпи, хората не ги искат”, допълва той.

Херц отчете отписвания от около 150 млн. долара за близо 20 хил. електромобила, които продава на значително намалени цени, докато Sixt обяви, че по-ниските остатъчни стойности за електрическите автомобили са намалили печалбите на компанията за 2023 г. с 40 млн. евро.

В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, лизингът на електрически автомобили (ЕА) е поскъпнал през последните три години. През август 2021 г. лизингът за ЕА от 45 хил. евро струваше 284 евро на месец, доста под 473 евро за еквивалентен модел, работещ с изкопаеми горива. Сега цената на ЕА е нараснала повече от два пъти до 621 евро, а цената на автомобила с изкопаеми горива е паднала до 468 евро. Продажбите на електромобили в Германия намаляха с 16,4% през първата половина на 2024 г., след като правителството рязко намали субсидиите за покупката им през декември и този спад удари общата тенденция за преминаване към електрически автомобили в ЕС.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Ройтерс

Този уебсайт използва "бисквитки"