Седанът на А-класата на Mercedes е най-аеродинамичната серийна кола
Голяма част от славата си Mercedes дължи на една компактна лимузина - модела 190 с фабрично означение W201. Това е онзи добър, стар и неразрушим Benz от 80-те години на миналия век, който още служи вярно на някои от своите собственици или изживява третата си възраст по шосетата в държавите от Северна Африка. Легендарният Mercedes 190 излиза през 1982 г. и се произвежда в повече от 1,8 милиона екземпляра, като се нарежда сред най-успешните автомобили на марката. С дължина 4,48 м той е първият Benz в средния клас и през 1993 г. е наследен от първата С-класа.
Сега Mercedes пуска отново компактна лимузина с приблизително същата дължина – 4,55 м. Това е седанът на новата А-класа, който излиза на пазара със световен рекорд във визитката си. С коефициент на челно съпротивление CW=0,22 и челна площ 2,19 квадратни метра лимузината паркира на първо място по аеродинамичност сред серийните коли. За това спомагат инженерни решения като плътното затваряне на дъното на автомобила, включително на двигателния отсек, на части от задния мост и дифузьора. Калниците, джантите и броните са с дизайн, който подобрява обтекаемостта. Решетката има избирателна пропускливост на въздушния поток, тъй като се затваря и отваря с активни жалузи.
Отличната аеродинамика подчертава спортния характер на модела, към който се очаква да има най-голям интерес от китайските потребители. Неслучайно премиерата на автомобила се състоя на изложението в Пекин, а специално за азиатския пазар дължината на каросерията е увеличена, тъй като потребителите там имат много сериозни претенции към пространството на задната седалка. За Европа и за САЩ седанът на А-класата е дълъг 4,55 метра, като превъзхожда хечбека с 12 см. Междуосието на двата варианта е еднакво – 2,73 м. Удобството на лимузината е в големия багажник с обем 420 л, който е отделен от пътническата кабина.
При пазарния старт на европейския пазар най-малката лимузина на Mercedes ще се предлага с две четирицилиндрови моторизации, стандартно оборудвани със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител. Бензиновата версия A200 разполага с мощност от 163 конски сили и въртящ момент 250 Нм. Тя изминава 100 км с малко над 5 л гориво, по данни на производителя.
Дизеловото изпълнение А180d има мощност 116 конски сили и въртящ момент 260 Нм, като разходът на гориво е свален до 4 л. Предаването на А-класата е на предните колела за разлика от по-големите модели на Mercedes, но ще се предлага и двойно задвижване 4MATIC.
На пътя автомобила стои спортно и атлетично, тъй като има къси надвеси, тесни фарове и ярка решетка с диамантен ефект. Пътническата кабина е изтеглена назад, а задната част е широка и спортно оформена. В изпъкналите калници се въртят красиви джанти с диаметър от 16 до 19 инча в зависимост от изпълнението и желанието на купувачите.
Кокпитът също е спортно-елегантен с големи цветни екрани и ефектно амбиентно осветление, което свети в 64 цвята. Предните фарове опционално работят с технологията Multibeam LED. Всеки фар се състои от 18 светодиода, които се управляват електронно в зависимост от условията на пътя за най-добра осветеност. Водачът получава оптимална видимост, без да напряга очите си, тъй като светлината наподобява дневната и не уморява сетивата.
Колата сигнализира, ако е ударена
Новата А-класа е първият Mercedes, оборудван с изцяло новата мултимедийна система MBUX. Тя е част от стандартното оборудване. Характерното за тази технология е нейната адаптивност да се настройва според изискванията на водача и да го улеснява непрекъснато в управлението на автомобила. Системата обединява работата със сензорен екран, тъчпад на централната конзола и сензорни бутони на волана, предлага се и Head-up дисплей. Красивите триизмерни графични изображения на екраните се създават на базата на изчисления в реално време. Гласовите команди са интуитивни и непрекъснато се обогатяват.
Подобрените услуги за свързаност улесняват намирането на паркирания автомобил, а също така изпращат съобщения при удар или опит за изтегляне на колата. Върху екрана могат да се създават удобни икони за приложенията Mercedes me, които може да се организират и подреждат по желания начин върху началната страница.
Полуавтономно на магистрала
Най-малката лимузина на Mercedes е оборудвана с технологиите на най-голямата. За първи път А-класата може да се движи полуавтономно в определени ситуации като S-класата – поддържа избраната лента и дистанцията до превозното средство отпред. На магистрала престрояването от лента в лента може да се извърши автоматично и безопасно само с подаване на мигач. Колата адаптира скоростта си към ограниченията и автоматично намалява преди кръстовища и завои. За тази цел сензорите следят внимателно ситуацията на пътя.
Усъвършенстваните видеокамери и радарни системи позволяват да се следи пространството на 500 метра напред. Използват се също пътни карти и навигационни данни за подпомагане на шофирането, например за регулиране на скоростта преди завои и кръстовища. Оборудването включва и други функции като активен асистент за аварийно спиране.
А-класата е стандартно оборудвана с активен спирачен асистент с разширени функции. В зависимост от ситуацията, той може да помогне да се намалят ефективно последствията или да се избегнат удари с движещи се отпред превозни средства, дори когато те се движат бавно или спират, както и при опасност от инциденти с пресичащи пешеходци и велосипедисти. Активният асистент за лентата за движение предупреждава шофьора с пулсиращи вибрации на волана при неволно отклоняване на автомобила при скорости между 60 и 200 км/час. При пресичане на непрекъсната линия, системата може автоматично да върне колата в правилната лента чрез задействане на спирачките от съответната страна. Ако линията е прекъсната, системата се намесва по този начин, само ако има опасност от удар с автомобил в съседната лента, включително и насрещно движещи се превозни средства.