Лъв в градската джунгла

Зимата си отива, но ще дойде следващата и тогава колите пак ще затъват в снега и ще се пързалят по леда. Не всички, но повечето. Тези, които разполагат със задвижване на четирите колела, минават по-уверено през снежните улици, но собствениците им си плащат за по-сложната техника, по-скъпата поддръжка и по-високия разход на гориво. Не е нужно обаче автомобилът да е оборудван със система 4х4, за да бъде стабилен върху хлъзгави настилки. От няколко години Peugeot го доказва не само при масовите автомобили, но и в най-тежкото офроуд рали „Дакар“, където френските машини се наложиха като абсолютен хегемон и завоюваха две поредни победи. Първата през 2016 г. бе постигната с Peugeot 2008 DKR - модифициран състезателен модел на серийния кросоувър 2008, а вторият триумф през 2017 г. дойде с Peugeot 3008 DKR. Това са машини с две задвижващи колела, каквито не бяха печелили „Дакар“ от две десетилетия.

Извън автомобилния спорт французите също намериха начин да използват предимствата на предаването на двигателната тяга към едната от двете оси и може би най-добрият пример е точно Peugeot 2008. Това е удобен и комфортен кросоувър, чиито качества изпъкват в натоварения трафик на големите населени места. Технически моделът е базиран на малката градска кола Peugeot 208, но е значително по-функционален и по-просторен, макар че е само с 19 см по-дълъг - 4,16 м. На габарити Peugeot 2008 е един от най-късите автомобили в своя сегмент, което му позволява да маневрира лесно на една носна кърпичка място. В същото време човек не се чувства на тясно в пътническата кабина, защото покривът е висок и опционално може да бъде стъклен, а това допълнително създава усещане за простор и светлина. Воланът и седалките се настройват по височина и дължина, така че водачи с всякакъв ръст ще намерят удобна позиция. Широките, стегнати и твърди седалки осигуряват добра странична опора и комфортно настаняване. На втория ред мястото също е достатъчно за двама възрастни. Багажният обем е 360 л, товарният праг е нисък, а чрез сгъване на задните облегалки вместимостта се увеличава до 1400 л и дава възможност за превоз на повече товари. И още нещо практично - багажникът е с двойно дъно и куки за закрепване.

Peugeot 2008 се представя добре на дълги отсечки, тъй като водачът разполага с удобно работно място, енергични двигатели и модерна електроника. Френският „лъв“ обаче е в стихията си по градските улици, където броди пъргаво благодарение на компактните си размери и лесното управление от малкия волан. За улеснение на паркирането служат парктроникът и камерата за заден ход, която дава изображение с високо качество на големия екран върху централната конзола. Тези, които не са уверени в маневрите, могат да разчитат и на електронен асистент, който насочва автоматично колата в избраното паркомясто.

Оформлението на контролните уреди е тип i-Cockpit - вътрешен дизайн, който донесе серия награди на Peugeot за най-добър интериор. Основният инструмент за скоростта, оборотите, нивото на горивото, температурата на двигателя и др. е качен отгоре върху таблото над нивото на волана и така водачът няма нужда да сваля поглед надолу, за да види показанията. С типично френско внимание към детайла конструкторите са добавили доза лукс и лайфстайл като светещи рингове на контролните прибори, масивна ръкохватка от кожа и хром на ръчната спирачка, светлинни LED ивици в тавана. По този начин вътрешното обзавеждане продължава изтънчения стил на екстериорния дизайн. Погледнат отвън, Peugeot 2008 изглежда модерно, уверено и донякъде агресивно благодарение на спортните си пропорции, изправената решетка, тесните фарове като очи на хищник и триизмерните задни светлини като кървави следи от нокти. Черни защитни облицовки опасват цялата долна част на каросерията - брони, калници и прагове, за да добавят солидност и излъчване на SUV.

Бензиновата гама се състои от трицилиндров мотор 1,2 PureTech в три нива на мощност - 82 конски сили (без турбо), 110 конски сили (с турбо) и 130 конски сили (с турбо). Серийно всички са оборудвани със старт-стоп система. Дизеловите варианти се задвижват от агрегат 1,6 BlueHDi със 75, 100 и 120 конски сили. Всички двигатели са от най-ново поколение и работят по модерни технологии, което личи както от техническите параметри, така и от представянето им на пътя. Най-мощният бензинов вариант 1,2 PureTech със 130 конски сили развива 200 км/ч и ускорява за 9,3 сек от 0 до 100 км/ч, а средният му разход е 4,8 л (по заводски данни). Пословично тихите, енергични и икономични дизели на Peugeot свалят консумацията на гориво до 3,3 л на 100 км. В зависимост от моторизацията се предлагат три скоростни кутии - механични с 5 и 5 предавки и нов 6-степенен автоматик с много бързо и плавно превключване. При движение със скорост до 30 км/ч функционира автоматична спирачка, която ще предотврати сблъсък с обект отпред, ако водачът се разсее или забави реакцията си (например при оглеждане за място за паркиране). С асистент за потегляне по наклон и удобната технология Mirror Screen за интегриране на смартфон и копиране на екрана му върху тъчскрийна на конзолата, Peugeot 2008 е отлично екипиран автомобил за пренаселената градска джунгла. В нея лесното управление, удобството, икономичността и сигурността от доброто сцепление на хлъзгава настилка са по-полезни качества от високата проходимост и големите габарити на тежките SUV-ове.

Електронен контрол на сцеплението

Инженерите на Peugeot правят така, че отсъствието на система 4х4 да е предимство, а не недостатък. По същество моделът 2008 не е офроудър, а без задвижване на четирите колела автомобилът става по-лек, по-икономичен, по-евтин и по-лесен за поддръжка. Когато стъпи на хлъзгава настилка, необходимото сцепление се осигурява от технологията Grip Control, която представлява съчетание на няколко компонента като щедър пътен просвет от 16 см, гуми Mud&Snow и гъвкаво управление на тракшън контрола от кръгъл бутон до скоростния лост. Чрез него водачът задава един от пет режима - стандартен, за сняг, за кал, за пясък и за движение с изключени функции на стабилизиращата програма ESP и тракшън контрола.

Във всеки режим електрониката предотвратява превъртането на задвижващите предни колела и подпомага потеглянето, като преразпределя въртящия момент в различно съотношение между двете колела или упражнява спирачно усилие към едно от тях. Работата на системата Grip Control е достатъчно ефективна, за да гарантира добро сцепление и стабилност при лоши метеорологични условия, хлъзгави, песъчливи или разкаляни пътища - най-често срещаните ситуации във всекидневното шофиране.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Ангел Виденов

Този уебсайт използва "бисквитки"