Мамят ни с уикенд в Париж за 200 лева

Несъществуващ туроператор предлага измислена екскурзия във френската столица

Офертата включва полети и две нощувки със закуски, лъжат клиентите че има отстъпка от 80 на сто

Домейнът е регистриран в британските индоокеански територии

Отзивите от фалшиви потребители са за стоки, а не за почивки

Несъществуващ туроператор предлага уикенд в Париж за цена от близо 200 лева. Уикендът във френската столица се рекламира като промоционален - с 80 на сто отстъпка в цената. Офертата включва полетът от и до Париж и две нощувки в местен тризвезден хотел в центъра на града със закуски за периода от 3-ти до 5-ти март 2023 г. Ужилени туристи се оплакаха в социалните мрежи, че при направена резервация им пращат ламинирани ваучери с куриер, без каквато и да е друга информация, като пратката е с наложен платеж - 199,80 лева, които плащате за получените хартийки. Доставката идва от името на голяма българска компания, която предлага посредническа услуга по съхраняване на стоки у нас и изпращането им до потребителите впоследствие чрез български куриерски фирми.

Още при пръв поглед в сайта, в който е публикувана офертата (https://www.welcometravel.io) става ясно, че фирмата не съществува. На първо място липсва задължителния по Закона за туризма лиценз за извършване на туроператорска дейност, който трябва да е публикуван на сайта на туристическата агенция. Предлаганата оферта е и единствената, което също е невъзможно при реално работеща компания.

Вместо контакти като адрес и телефон на фирмата е публикувана контактна форма. Подозрение буди и фактът, че сайтът е с разширение io, което се използва за страници от Британските индоокеански територии.

Предполагаемите отзиви на сайта на незаконната туристическа агенция също очевидно не се отнасят за туристически услуги. Например според публикациите Неда Ботева твърди: “пратката пристигна бързо и продуктите бяха добре опаковани”, което очевидно не се отнася за туристическа екскурзия, а за физическа стока.

Според сайта компанията работи още в Австрия, Чехия, Естония, Италия, Латвия, Литва, Полша и т. н., но на линковете към съответните страници няма нито една валидна оферта, а само празни квадрати на предполагаемите пакети, които са част от структурата на самия сайт, но без да носят каквато и да е информация за потенциални клиенти.

Проверка на Труд News показва, че еднопосочен полет от София до Париж с избрания нискотарифен превозвач към момента се предлага на цени от 234 лева, тоест повече отколкото струва цялата предложена от несъществуващия туроператор оферта. За посочените дати в хотел Meslay Republique, който се намира в центъра на френската столица, няма свободни стаи, но една една нощувка за съседните дати струва 290 лева или 580 лева за две нощувки. Така кратка справка показва, че реалната цена на подобна оферта би била около 800-1000 лева.

От реално работещите туристически агенции у нас посъветваха клиентите да проверяват всяка една фирма, от която купуват ваканция за това дали е вписана в регистъра на Министерство на туризма, което е доказателство, че тя работи законно и има застраховка отговорност на туроператора, която защитава клиентите в случай на фалит или неизпълнение на програмата. Както и да имат едно наум ако видят оферта, която е на стойност в пъти под пазарната.

Рекламират се с 30-годишна история

Използват имената на легално работеща фирма

Фирмата използва името на реален и работещ български туроператор.

Най-подвеждащ за потенциалните клиенти на съмнителната оферта за Париж е фактът, че фирмата, която е нелегална и няма лиценз се рекламира с името на съществуваща и добре работеща на българския пазар туристическа агенция от 2012 година насам.

Според сайта на несъществуващата фирма, предлагаща екскурзия във френската столица, компанията е създадена през 1990 г. и предлага ниски цени заради дългогодишния си опит и партньорство с доставчици на туристически услуги. Което, разбира се, не отговаря на истината.

От бизнеса са категорични, че причината за подобни измами е липсата на контрол от двата органа, които трябва да следят за подобни оферти - Министерство на туризма (МТ) и Комисията за защита на потребителите (КЗП). Затова и от бранша отдавна настояват за създаване на “туристическа полиция”, каквато действа в повечето дестинации, които приоритетно развиват този бизнес.

Именно подобен орган би могъл да “хваща” подобни некоректни и неверни оферти, както и да следи за нелоялната конкуренция, която се вихри в момента в туристическия сектор. Много клубове по интереси, спортни организации, йога учители и духовни “водачи” в момента предлагат екскурзии и ваканции на своите клиенти, въпреки че според Закона за туризма това би трябвало да имат право да правят единствено туроператори със съответния лиценз и платена застраховка отговорност на туроператора. При сигнали към КЗП и МТ най-честият отговор от страна на институциите към жалбоподателите е, че Законът дава правомощия да се проверяват само легалните компании, а тези извън закона не подлежат на проверка, което е абсолютен “параграф 22”, оплакват се от бизнеса.

Отново чрез името на доказана на пазара компания 

Пробваха и с евтини ваучери до Рим 

Местят частен терен в края на имота

Преди месец имаше подобна фалшива оферта и за Рим.

Само преди месец онлайн и по мейл се разпространяваше и несъществуваща оферта за тридневна ваканция в Рим на цена от 99 лева, както алармира “Труд News” още тогава. Схемата бе подобна и отново се използваше името на реално действащ на родния пазар туроператор, с което да се подведат потенциални туристи. На вече несъществуващия сайт на фирмата (https://luxtravel-bg.com) “Лукс Травел” нямаше публикуван лиценз за работа на туроператор или туристически агент в България или ЕС, което е задължително за предлагането на подобен род услуги. Освен това офертата за пътуването отново бе единствената на сайта. Уж клиентите получаваха ваучер на стойност 99 лв., но не беше упоменато дали срещу него се ползват всички услуги по предвидената програма - самолетен полет от София до Рим, нощувки със закуски и дори трансфер до мястото за настаняване.

Българският език, на който бе написана офертата приличаше на преводен. Например вместо тур по забележителностите услугата бе описана като “турне”. На всичкото отгоре като контакти на компанията бе посочен офис за споделена работа в Брюксел, на който фирмите не се регистрират, а плащат просто по 11 евро на час, за да ползват бюра и офис площи при необходимост.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Наталия Малчева

Този уебсайт използва "бисквитки"