Другите основни кандидати за кмет на София нямат нарушения
Четири нейни спонсорирани публикации са свалени от социалната мрежа
Кандидатката за кмет на София Мая Манолова системно нарушава правилата за политическа реклама във фейсбук, показа проверка на “Труд”. Спонсорираните публикации в официалната й страница не са обозначени като “свързани с национални въпроси, избори или политика”, както изисква регламентът в социалната мрежа. Затова четири от нейните реклами от края на септември са установени като некоректни и са свалени. Въпреки това Манолова е пуснала нови пет, пак в нарушение на правилата.
Обозначаването на платената предизборна агитация във фейсбук е важно, не само за да бъде откроена от останалата реклама. Когато спонсорираната публикация е политическа, фейсбук разкрива кой я е платил, колко пари е дал и как я е насочил (таргетирал) по възраст, пол и местоположение на потребителите. Освен това социалната мрежа показва колко са общите разходи за политическа реклама на страницата от началото на годината и за последните седем дни.
За разлика от кандидатката, която подкрепят, БСП и нейната софийска организация рекламират коректно във фейсбук. Страниците на ГЕРБ, на столичната структура на партията и на Йорданка Фандъкова нямат реклами в социалната мрежа.
Кандидатът на “Демократична България” Борислав Игнатов е мощно спонсориран във фейсбук и публикациите му буквално заливат младите потребителите в София, към които са насочени. Формацията е изразходвала 14 734 евро за нейната страница и 7997 евро за неговата от началото на годината и влага между 100 и 500 евро на реклама. Неправителствената организация “Спаси София” също редовно подсилва посланията на независимия кандидат Борис Бонев, но с по-скромни суми.
И кандидатът на ВМРО Ангел Джамбазки няма нарушения на правилата за платена агитация във фейсбук. Неговата страница е публикувала две реклами от началото на предизборната кампания за общо под 100 евро.
Информацията за рекламите на фейсбук страниците се намира в полето “Прозрачност на страницата” (Page Transparency), раздел “Реклами от тази страница” (Ads From This Page), команди “Отиди в библиотеката с реклами” (Go to Ad Library) и “Виж подробности за рекламата” за отделните публикации.
Всеки потребител, който забележи необозначена политическа реклама във фейсбук, може да докладва анонимно нарушението с три клика на мишката в менюто в горния десен ъгъл. Докладите се разглеждат бързо и най-често некоректната агитация бива свалена от администраторите на социалната мрежа.
Фейсбук обяви нови правила за политическа реклама миналата година след скандала около компанията “Кеймбридж аналитика” за използване на лични данни на милиони потребители за предизборни цели. Регламентът беше въведен първоначално в САЩ и Южна Америка, а от тази година и в Европа.