Дежурството по линия на „Еър полисинг“ в Граф Игнатиево не е прекратено
По информация, която „Труд” получи от достоверен източник, само двама пилоти от авиобаза „Граф Игнатиево” са заявили на сутрешния рапорт във вторник, че не се чувстват в кондиция, за да изпълняват тренировъчни полети.
Попитан от „Труд” за проблеми с личния състав, министърът на отбраната Красимир Каракачанов заяви: "Военните пилоти на България са ОК. Не приемам приказки за стачки и бунтове, армията не е детска градина и никой в авиацията или другите видове сили не е помислил за подобни действия.”
Според него това недоразумение, което беше раздухано по медиите изисква изяснение. Той увери, че между ръководството на МО, ВВС и Граф Игнатиево винаги е имало нормална комуникация. “Да, проблеми в авиацията има. Знаете становището ни. Първо ремонтът и модернизация на съществуващите ни самолети и успоредно с това закупуването на нов изтребител. Нов изтребител, а не стари самолети”, подчерта той. За двигателите, които са доставени,има сключен договор от предишното ръководство на МО, в който са описани изкисванията на тези двигатели, обясни Красимир Каракачанов.
“Не може да нарушим този договор и той се спазва точно. Основната ни грижа е животът на летците. Не може да рискуваме да приемем двигатели без всичко по договора да е изпълнено точно, след което да се случи нещо непоправимо”, изтъкна вицепремиерът.
Той бе категоричен, че човекът е най-голямата ценност в армията. “В тези месеци, в които работи правителството, се опитваме да решим проблемите в армията проектите за модернизация, заделени са 100 млн. за заплати на военнослужещите, които не са вдигани от 2013 г. Искаме да мотивираме личния състав чрез заплащане и нова техника, “каза още Карачанов. Командирът на авиобаза Граф Игнатиево бригаден генерал Иван Лалов дистанцира от своя страна себе си и колегите си от думичката “бунт”.
“Летателният състав не прави бунт”, каза генералът. По думите му всеки един пилот има право да изпълни изпълнението на задача, ако не се чувства сигурен.
Отлагането на реализацията на проекта за превъоръжаване на ВВС с нов тип боен самолет също е съществен демотивиращ фактор сред личния състав, защото пилотите са изгубили надежда, че ще се качат на модерен изтребител. Проблем е и липсата на смазочни материали. Това бе причината през лятото да спрат полетите. Чак сега, на 17 октомври, МО обяви обществена поръчка, като крайният срок за офертите е 22 ноември.
Ген. Цанко Стойков, командир на ВВС:
Политизирането на новия изтребител е вредно
Чрез политизацията на дебата (за новия изтребител- б.а.), като че ли се пренебрегва и истинското състояние на изправността на авиационната техника и нивото на бойната подготовка във войските на ВВС. Започва и едно противопоставяне между видовете въоръжени сили - кой е по-важен и приоритетен - което не трябва да се случва. Както и до противопоставяне на различни социални групи - между военни и цивилни, когато става дума за здравеопазване, образование, социална сфера.
Атанас Запрянов,
зам.-военен министър:
Ще има самолети и гориво за тренировки
Полетите в Граф Игнатиево не са спрени, каза зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов. Според него проявената неувереност на част от летците е свързана с недостатъчно часове полети. От руската компания РСК МиГ са получени десет двигателя за МиГ-29. До дни очакваме руската страна да изпрати уверения, че копията отговарят на оригиналите. Съветът по отбрана е отпуснал още 20 млн. лв. за покупка на авиационно гориво.
След ремонт
Миговете ни летят със „скопени“ двигатели
Проблемите с двигателите на МиГ-29 – РД-33 въобще не са за подценяване, особено тези, които постъпват в авиобазата след ремонт. Един от моторите, ремонтирани в Полша по договор, сключен от предишния кабинет на ГЕРБ, е дал отказ в системата за управление на соплото.
Двигателят е бил в гаранция и повредата ще бъде отстранена за сметка на полската страна. Наскоро в специализирани сайтове се прокрадна информацията, че поляците ремонтират нашите двигатели с части втора ръка, тъй като няма как да вземат оригинални от производителя РСК-МиГ, защото бившият военен министър Николай Ненчев прекрати отношенията с него, за да скъса с руската зивисимост. Експерти обясниха, че поради тази причина поляците изкуствено “скопявали” двигателите, като намалявали топлинното число, а оттам и мощността, за да издържат на напрежението вложените детайли. Поради това пилоти на МиГ-29 се оплаквали, че трудно излитат и се отлепят от пистата, когато са в режим “форсаж”. Отказ е имало и в един от двата ремонтирани в Русия двигатели, които бяха доставени пролетта. Моторът е заклинил и в този случай също е била предявена полагащата се гаранция.
Трябва постоянен
тренинг
Изоставаме от стандартите на НАТО
Пилотите ни с малко часове във въздуха
Професията на бойния пилот е като на хирурга- спре ли да я практикува, е фатално.
В НАТО има норматив - там трябва да се лети средно на година около 180 часа. Като санитарният минимум е 80 часа. Каква е ситуацията у нас?
Родните бойни пилоти летят в пъти, и то много, под тези нормативи. Точно колко, у нас се счита за класифицирана информация. А когато един пилот не лети редовно, той не се чувства сигурен. Особено дежурните летци.
Абсурд е при критична ситуация да заповядаш на пилота да се вдигне във въздуха, за да прихване нарушител на въздушните ни граници без да е тренирал постоянно. Неговата професния е като тази на хирурга, който ако не оперира, губи тренинг и може да убие човек на операционната маса. А у нашите ВВС предоставените часове за нальот стигат, колкото дежурните пилоти да поддържат екзистенцминимум.