Няма риск „Vera Su” да се пречупи (ВИДЕО)

Корабът още не е обявен за потънало имущество, чака се решение от прокуратурата за товара му

Заседналият край „Яйлата” кораб „Vera  Su” няма нови поражения от отминалата буря и няма риск да се разцепи. Това установи водолазен оглед в понеделник, съобщи директорът на ИА „Морска администрация” кап. Венцислав Иванов. По корпуса няма нови пробойни, освен двете, получени още при инцидента. Корабът е стабилно седнал върху пясъчното за късмет дъно, а наоколо няма големи камъни, които биха застрашили обшивката на корпуса му. Няма и разлив на гориво или карбамид, районът е пълен с рибарски кораби, които вечер разтоварват улов.

Статут на „Vera Su” обаче още не е изяснен. В четвъртък се очаква корабособственикът да обяви дали  той трябва да се счита за потънало имущество, или ще предприеме действия по спасяването му, като държавата може да се намеси веднага, ако има заплаха за околната среда, заяви директорът на МА-Варна кап. Валентин Енчев. В първия случай застрахователят ще обяви търг и бързо ще бъде избрана компания, която да извади кораба. Във втория спасителната операция може да започне чак през април, когато времето е добро.

През следващите дни до 17 октомври в района отново се очаква вълнение от 4-5 бала и всяко качване на хора на борда ще е рисково, посочи вицеадмирал о.р. Румен Николов, шеф на ГД „Аварийно спасителна дейност”.

В ИАМА работят по следващите етапи - за изваждане на всички подвижни елементи от кораба, които биха могли да предизвикат замърсяване и за отваряне на високия 6 м хамбар с товара. Съмненията са, че той е наполовина пълен с вода. Обмислят се и варианти за разтоварване на карбамида, чието състояние към момента не е ясно. За целта обаче се очаква решение на прокуратурата, която трябва да освободи товара, и от собственика – че изоставя кораба.

Има съмнение и че машинното отделение е било наводнено умишлено, призна кап. Иванов. 80% от водата там е нахлула през тежката врата на кърмата, която не е била добре затворена. Помещението се е пълнило с вода дни наред. Докато екипажът е бил на борда, машинното е било сухо, а след като бяха евакуирани корабът получи друга геометрия, посочи кап. Иванов, който показа видео от подводния оглед в  понеделник. Той ще бъде използван и от НСС, а нов бе направен и във вторник.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Даниела Фархи, кореспондент на "Труд" във Варна

Този уебсайт използва "бисквитки"