Чрез дрехите дизайнерите отразяват класовата борба
На 29 октомври излезе вторият сезон на сериала „Позлатената епоха“, създаден от Джулиан Фелоуз, автор на друг нашумял проект „Абатството Даунтън“. Освен интригуващия сюжет и брилянтната актьорска игра, вниманието на сериала привличат и сложните костюми и декори.
Сюжетът се развива през 1882 г., когато осиротяло младо момиче, Мариан Брук, идва в Ню Йорк при лелите си, където се озовава между два огъня: старата аристокрация и богатите капиталисти. Лелите на Мариан Агнес ван Рейн и Ада Брук са типични представителки на първостепенното висше общество. А техните богати съседи Джордж и Берта Ръсел са предприемачи, които не могат да се похвалят с благороден произход, но се стремят да влязат в светското общество.
Въпросната епоха получава името си от сатиричния роман „Позлатената епоха“ на Марк Твен и Чарлз Уорнър. Заигравайки се с термина „златен век” – безгрижно минало, в което всички са щастливи – авторите иронизират факта, че модерната епоха само се опитва да изглежда просперираща и хвърля прах в очите. Това е време на бурен научно-технически прогрес и икономически растеж, а оттам и на класови и социални противоречия. Аристократите, които са елитът на обществото преди Гражданската война, често губят състоянието си и магнатите, които ги заменят, бавно ги изтласкват от висшето общество. Това довежда до истинска битка между „стари“ и „нови“ пари.
Дизайнерът на костюмите Касия Валицка-Маймон и нейният екип създават с любов повече от 5000 костюма за поредицата, всеки от които не само радва окото на зрителя, но и подчертава социалния статус на героите и отразява техния характер.
„Внимателно проучихме този период и американската мода 10, 15 години преди 1882 г. както и модата след това“, казва Валицка-Маймон за работата по проекта. „Опитахме се да отразим случващото се на улицата и в обществото, както е било в действителност.“
Берта Ръсел например, която принадлежи към „новите“ пари, заимства много елементи от популярната тогава парижка мода: пера, волани и обемни шапки, много по-крещящи от прическите за глава на представители на стария елит. Всичките й тоалети имат метален блясък, препратка към железопътния бизнес на съпруга ѝ.
Според Каси Валичка-Маймон, работата по сериала й носи истинско удоволствие, тъй като представената епоха е време на бърза промяна, което, разбира се, не може да не се отрази на модата. Елегантните, богато украсени тоалети, за разлика от по-сдържаните и лаконични, подчертават основния конфликт на „позлатената епоха“ и отразяват характерите на героините.