Екостикерът е на двойна цена от сегашния
Служебният транспортен министър прогнозира, че заради измислената лепенка от 12 юли ще се плаща още “по едно кафе” на месец
Годишният технически преглед на автомобила поскъпва от 6 до 20 лв.
Лепеното на нови екостикери с чип на предното стъкло на автомобилите започва на 12 юли - ден след извънредните парламентарни избори. Оттогава поскъпнат и Годишните технически прегледи (ГТП).
Прогнозите на чиновниците са за увеличение от 6 лв., а на собствениците на пунктове и на шофьорите - от 10 до 20 лева. В момента се минава на ГТП на цени от 35 до 45 лева, а очакванията да стигната 50-60 лв.
“Тази екологична мярка е много важна. Съгласен съм, че ще оскъпи годишните прегледи, но само с едно кафе допълнително на месец. Тоест - с 50 стотинки на месец”, каза служебният транспортен министър Георги Тодоров днес пред “Нова телевизия”. От думите му стана ясно, че той няма намерение да спре или отложи въвеждането на безсмисления екостикер.
Както многократно писа “Труд”, в чипа има антена, излъчваща информация, която може всеки катаджия да провери на своя таблет само по регистрационния номер на автомобила. Нещо повече - същото може да направи и всяка камера, независимо дали е за засичане на скорост, от улично видеонаблюдение или на рамките на АПИ на изходите на големите градове.
Лепенките с чип ще се слагат горе в средата на панорамното стъкло на автомобила и антенка ще излъчва информация.
Новия “налог” ще плащат собствениците на коли с тегло до 3,5 тона. Още от 12 ноември м. г. влязоха в сила промени в Наредба Н-32 за ГТП, според които 10 месеца по-късно (на 12 юли 2021 г.) автомобилите се разделят на 5 екокатегории.
Тази класификация е изцяло българско изобретение и не съвпада със стандартите ЕВРО от 1 до 6, въведени от производителите на автомобили. Те се вземат под внимание за определяне на категорията, но заедно и с измерванията на изгорелите газове, които се правят в пункта за ГТП. В случай, че има отклонение от нормите, може например автомобил с бензинов двигател ЕВРО 4 да получи стикер с 2-ра вместо 3-та категория. Но ако има газова или метанова уредба, същият автомобил може да получи по-високата 4-та категория, където са автомобилите с Евро 5 и ЕВРО 6 и хибридните двигатели. А иначе най-високата - 5-а екогрупа, е само за електрическите автомобили.
Идеята на това разделяне е свързана с движението в големите градове в дни с наднормено замърсяване на въздуха. В последните дни на 44-ото Народно събрание през февруари депутатите приеха промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които дават право на общинските съвети със свои заповеди да въвеждат ограничения за движение на автомобилите с ниска екокатегория. Например - забранява се в определен ден на леките коли с лепенка от 1 до 3 да се движат през центъра на София и те няма да имат право да продължат от Орлов мост направо по бул. “Цар Освободител” и ще трябва да минат по заобиколни маршрути. Ако не го направят, шофьорът може да спрян или сниман и глобен от 50 до 500 лв., или от 200 до 1000 лв., ако колата се води на юридическо лице. Забраните не се отнасят само до автомобилите на специален режим и за обществени превоз на пътници и по принцип влизат в сила от 1 януари 2022 г., когато се смята, че от 12 юли до 31 декември т. г. поне половината от леките автомобили у нас ще са минали на ГТП.
Екостикерите с чип се произвеждат от печатница “Демакс” - семейна фирма на дългогодишния депутат и пак кандидат на БСП Петър Кънев. Те са били и единствен кандидат, явил се и спечелил миналата пролет обществената поръчка на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, бившата ДАИ. Малка подробност е, че договорът за 5,9 млн. лв. без ДДС е сключен за сега лепените холограмни стикери без чип, чиято цена е 3,50 лв. на парче. След 12 юли цената на екостикера става 6,80 без ДДС при тираж 1,5 млн. бройки годишно. С средата на април от бившата ДАИ отговориха на въпроси на “Труд”, че не е нужен и не сключван анекс към договора от април 2020 г. Не стана ясно кой ще прати 12 240 000 без ДДС, колкото струват 1,5 млн. от новите стикери с чип. Всъщност ясно е, че това е един допълнителен налог за българския шофьор.
Как е в Европа?
Забраните се налагат съгласно стандарта ЕВРО
От 2017 г. във Франция са обособени т. нар. екозони, които се определят с решение на градските управи. В Париж, Страсбург, Ница, Гренобъл и др. не се разрешава влизането на автомобили със стикери с номера 5 и 4.
Ограничения, такси и забрани за движение заради замърсявания на въздуха се налагат и в градовете в други европейски страни, но основно се гледат стандарта ЕВРО и годината на производство, обясни пред “Труд” Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите.
“Съответният номер на ЕВРО зависи от годината на производство и важи и за дизелови, и за бензинови двигатели. Много често забраните се налагат от управите на отделни градове. Например в Париж не е разрешено влизането на автомобили, произведени преди 1998 г. Докато за град Лил няма такова изискване”, даде пример Радков.
Първият европейски стандарт за изгорели газове ЕВРО1 е въведен през 1992 година, а ЕВРО 2 - през 1996 година. Следващите ЕВРО 3 и ЕВРО 4 са съответно през 2000 и 2004 г., а ЕВРО 5 и ЕВРО 6 - през 2009 и 2014 г. За автомобилите не са необходими стикери, освен ако не са въведени изрично за зелени зони, като е във Франция от 2017 г. Там собственикът на автомобила си купува стикер съгласно категорията ЕВРО, а в Париж, Гренобъл, Ница, Тулуза, Страсбург и още няколко града има ограничения за влизане на най-замърсяващите 4 и 5 категория.
“Във Франция и Германия на годишните технически прегледи също се измерва количеството на отделените газове. Те се сравняват с нормата, каквато е по заводския стандарт, примерно за ЕВРО 5, като се следи да няма отклонения заради амортизация или някаква повреда. В случай, че видят някакви превишения автомобилът изобщо не минава на преглед, а започва да се търси причината - да речем, повреда в катализатора или другаде. После тя трябва да се отстрани”, каза още Радков, който има фирма за внос на автомобили от чужбина.
Вдига се и цената на шофьорските курсове
Обсъждат поне 10 допълнителни часа за кормуване
“Тази седмица започвам срещи с представители от бранша, но моето мнение е, че часовете за кормуване трябва да бъдат увеличени с 10”. Това зави служебният транспортен министър Георги Тодоров.
Думите му предизвикаха реакции още днес сред автомобилните инструктори, тъй като едно такова увеличение при сегашните цени горивата неминуемо ще вдигне цената на курсовете от 700-800 лв. при 31 учебни часа сега поне с още една трета, тоест - до 1000-1100 лв. Цени, които трудно се поемат от основната група клиенти - младежи на 18 години.