Нова секира за магистрала „Струма“

Регионалното министерство клекна пред натиска на еколозите

Опитват да изградят аутобана изцяло извън Кресненското дефиле, което ще е по-скъпо и ще нанесе повече щети на природата

Забавянето ще е 3 години

Нова секира за магистрала “Струма” подготвят от регионалното министерство. За пореден път се обмисля проектиране на изцяло ново трасе, което да бъде изведено от Кресненското дефиле, както настояват еколози, въпреки че това би забавило проекта с близо 3 години, би го оскъпило значително и на всичкото отгоре ще е в пъти по-вредно за природата.

Идеята на ведомството е след месец да обяви обществена поръчка за проектиране на трасето от София в посока Кулата, така че да се заобиколи дефилето вместо да се работи по избрания от експертите след години на анализи източен вариант, при който в посока гръцката граница трябваше шофьорите да се движат по разширеното трасе на настоящия първокласен път Е-79. Новият терен на изток от Кресненското дефиле, за който вече има избрани изпълнители (Грома Холд и ГБС), но под условия да започнат работа при осигурено финансиране и направен анализ за съответствие с ОВОС, остава по предвиденото в източния вариант трасе.

Идеята отново да се промени трасето е под натиска на “зелените” организации, които от години бойкотират и блокират изграждането на магистрала “Струма” заради лобистки интереси на чужди компании за строителството на дълъг тунел от 15,4 през Кресненското дефиле с платна и в двете посоки. Според направените анализи и мненията на експерти - проектанти, инженери, строители и независими еколози, този проект би би в пъти по-скъп, много по-труден за изпълнение, а освен това и опасен както за хората, предвид сеизмичността на района, така и за природата заради необходимостта от изхвърляне на скалната маса от пробивите, както и заради нуждата от редица помощни пътища през самата планина. Уж “зелените”, обаче настояват за него, което поражда и съмнения за мотивите им.

За да е и вълкът сит, и агнето цяло от регионалното министерство са предложили алтернативния вариант, при който избраните вече строителни компании завършват трасето в посока Гърция на изток от Кресненското дефиле, а за магистралния път в посока София се проектира ново, отново извън дефилето вместо да се разшири настоящето трасе на първокласния път и да се изпълнят допълнително мерки за опазване на природата и животинските видове.

Възлагането за проектирането на ново трасе и подготвяне на ОВОС за него обаче ще забави проекта за завършване на магистрала “Струма”, с близо 3 години, като освен това ще оскъпи проекта, най-малкото заради допълнителните суми за проектиране и увеличението на цената на труда и строителните материали за този период. В този случай проектът за цялостно завършване на магистрала “Струма” няма как да завърши в предвидения срок до 2027 г., обясниха за “Труд news” представители на строителния бранш. Тъй като цялостното изграждане на такъв сложен проект, независимо от предпочитаното трасе за една година е абсолютно невъзможно. В този случай държавата ще трябва да върне на Брюксел вече получени над 1,6 млрд. евро за изградените и завършени отсечки от аутобана. Затова и експертите призовават магистрала “Струма” да бъде построена по вече избрания източен вариант, вместо да се правят експерименти, които могат да струват милиарди на данъкоплат­ците.

Без обхода на Кресна губим поне 1,6 млрд. евро

Построиха 200 метра, за да не загубят ОВОС-а

ВАС отхвърли спирането на проекта от кабинета “Петков”

През май тази година започна изграждането на пътен възел “Кресна” на автомагистрала “Струма” и пътните връзки към него.

За да бъде спасен проекта за изграждане на магистрала “Струма”, последният служебен кабинет започна изграждане на обхода на Кресна дни преди изтичане на ОВОС-а на избрания от експертите източен вариант за довършване на аутобана. Ако това не се беше случило страната ни щеше да загуби поне 1,6 млрд. евро за вече изградените отсечки, както “Труд news” неколкократно алармира през годините.

Още в началото на ноември 2022 г. Върховният административен съд (ВАС) уважи жалба, заведена от пътната агенция, с която се оспорваше скандално решение на бившия екоминистър от кабинета “Петков” Борислав Сандов за спиране на ОВОС-а на бъдещата магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Така се провали опитът на Сандов изцяло да спре избрания “източен вариант” за преминаване през Кресненското дефиле. През октомври и Националният съвет по биологично разнообразие към Министерство на околната среда и водите прие общи, приоритетни, специфични и подробни природозащитни цели за защитена зона “Кресна - Илинденци” и защитена зона “Кресна”, каквито бяха и изискванията на Европейската комисия. Именно липсата на приети подобни природозащитни цели използва като причина да спре временно действието на ОВОС-а за избрания източен вариант на магистрала “Струма” в последния ден на кабинета “Петков” бившият екоминистър Борислав Сандов, като пореден опит на “зелените” да спрат изпълнението на инфраструктурния проект.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Екип на Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"