650 директори с въпроси към просветния министър проф. Галин Цоков
Учители настояват анализ на редактирането на текст вместо диктовка и повечето отворени задачи по математика
Нищят проблемите в бюджета за догодина
Учители настояват анализ на анонсираните от МОН промени в Националното външно оценяване за четвъртокласниците и в същото време недоумяват защо няма предложено нищо ново при седми и десети клас. Преподаватели и директори, които са се запознали с чакания нов формат на изпита в края на начален етап, ще отравят въпросите си пред просветния министър проф. Галин Цоков, съобщи пред “Труд news” Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета (СРСНПБ). Учителите намират предложния вариант за олекотен и вероятно водещ до неточни резултати, посочи той.
В следващите два дни 650 директори и ръководството на МОН ще нищят належащите проблеми, които включат и формирането на бюджета за 2025 г., подготовката за PISA и неуспешните директорски конкурси в страната (виж карето).
Сред основните теми на срещите им ще бъде и Националното външно оценяване (НВО). Отпадането на диктовката за четвърти клас за сметка на задачата децата сами да редактират текст няма да бъде точен начин за проверка на знанията, смятат учители по повод предложения нов изпит след начален етап, посочи Стаматов.
“При сегашния формат на диктовка колегите изтъкват, че правописът се е проверял по стандартния правилен начин. Докато с редактирането на текста, което изглежда малка промяна, но в действителност не е, едва ли с същата прецизна точност, като при диктовките, ще може да се оцени грамотността. Много добре и важно е МОН да направи сериозен анализ дали това е променило степента на оценка за грамотност или механично са отразявани някакви пропуски в самото редактиране. Става дума за същия текст, който е даван преди за диктовка, само че тук ще има допуснати правописни или пунктуационни грешки. Децата ще трябва да ги поправят. Най-вероятно някъде няма да има пълен член, няма да има двойно т, запетайка, точка, главна буква”, обясни Стаматов.
“По математика задачите с отворен отговор, които от 1 стават 4 - колегите смятат за вариант на олекотяване на учебното съдържание. Дори някои ползват думата опростяване. И в двата предмета е важно да се направи анализ и в резултат според него да се предприемат следващите промени в самото външно оценяване”, уточни той.
По думите му, учителите и директорите са били в доста сериозно очакване на промени и за 7. и 10. клас в НВО, но и тази година такива няма да има.
Диян Стаматов: Няма избрани ръководители в 40% от училищата
Основният въпрос към министъра на образованието от страна на директори и учители ще бъде свързан с подготовката на бюджета за 2025 г. “Тъй като той е в динамична фаза на изготвяне и съответно финансовите промени, които би имало в новия бюджет за отношение на финансиране на средното и предучилищното образование, са важни”, обясни пред “Труд news” Диян Стаматов във връзка с Есенната академия на СРСНПБ.
Другият ключов въпрос са директорските конкурси и как биха се разрешили проблемите там, където няма кандидати. За почти 40% от местата, които са били обявени, няма преизбрани директори, посочи Стаматов.
Това лято МОН обяви 481 конкурса, преди това имаше други 276. Така само в рамките на годината трябваше да има смяна на половината директори в страната.