Температурата в офисите до 19 градуса
Енергийната криза в Швейцария може да доведе до въвеждане на забрани през зимата
Ограничения и за пералните
Швейцария може да бъде първата страна, която налага забрани за шофиране на електрически автомобили в критични ситуации, за да гарантира енергийната сигурност на страната. Това съобщава германското издание „Дер Шпигел“ като цитира няколко медии, които се позовават на проект на наредба за ограничения и забрани за използване на електрическа енергия.
По-конкретно в документа се казва: „Личното използване на електрически автомобили е разрешено само за абсолютно необходими пътувания (например професионална практика, пазаруване, посещение на лекар, посещение на религиозни събития, посещение на съдебно дело)“. Предвидено е да има и по-стриктно ограничение на скоростта на електромобилите по магистралите.
По-голяма част от електроенергията в Швейцария идва от водноелектрически централи. Страната обаче внася електроенергия от Германия и Франция. Ако там има затруднения, електричеството може да стане оскъдно и в Швейцария. Енергийната сигурност в Европа се смята за застрашена поради войната в Украйна.
Ограниченията за автомобили на ток са предвидени при третото ниво на критична ситуация поради недостиг на електроенергия. Преди да се стигне до това ниво мерки за икономии ще влязат в сила в частните домакинства. Пералните машини, например, трябва да работят на максимум 40 градуса. Духалки за листа, нагреватели за тераси и вътрешни дворове, нагреватели за седалки в лифтове няма да могат да се използват. Може да бъде ограничена и максималната резолюция на видео файловете, които се стриймват в интернет.
Правилата за въвеждане на ограничения при използването на електроенергия все още са само проект. Ако наистина има недостиг на ток, мерките трябва да се коригират и едва тогава наредбата да влезе в сила, съобщава новинарският сайт “t-online”.
Германия също подготви план за пестене на енергия, за да намали потреблението на ток. Например частните басейни вече не могат да се отопляват с газ или електричество. Офисите трябва да се отопляват само до максимум 19 градуса, ако е възможно, пише „Дер Шпигел“.
Проблемите в Европа не са свързани само с недостиг на електроенергия. Основният завод на „Фолксваген Груп“ във Волфсбург, Германия работи с половината от своя производствен капацитет поради „пълен хаос“ във веригата на доставки, заяви главният изпълнителен директор на компанията Томас Шефер, цитиран от „Аутомотив Нюз Юръп“. Обикновено заводът произвежда около 400 хил. превозни средства годишно, но сега производство е значително ограничено.
Според Шефер доставчици отменят товарите с предизвестие от само един ден, като продават чипове с надценка до 800% спрямо обичайните цени. „Това е катастрофа за бизнеса. Това са абсурдни суми“, заявява той пред журналисти.
През октомври ръководителят на отдела за покупки на „Фолксваген“ Мурат Аскел каза, че автомобилният производител сключва споразумения за директна покупка от производители, за да заобиколи проблемите в глобалните вериги на доставки.
Докато заводът във Волфсбург свива производството, фабриките на групата в Китай възобновяват работа след прекъсванията поради строгите коронавирусни мерки. „Фолксваген“ рестартира дейността в завода на съвместното си предприятие с China FAW Group Co. в Чънду, както и във фабриката в Чанчун. Пекин предприема постепенно разхлабване на строгите антиковид мерки в страната, които помрачиха производствените графици на много компании.
В края на ноември Шефер предупреди, че инвестициите в индустриални проекти в Германия и ЕС, като фабрики за батерии, ще бъдат неосъществими, ако политиците в региона не успеят да наложат контрол върху нарастващите цени на енергията в дългосрочен план.
„Освен ако не успеем да намалим цените на енергията в Германия и Европа бързо и надеждно, инвестициите в енергоемко производство или в нови фабрики за батерии в Германия и ЕС ще бъдат практически нежизнеспособни“, написа Шефер, добавяйки „Създаването на стойност в тази област ще се случи другаде“.
В Швейцария подготвят мерки за ограничаване потреблението на електроенергия в критични ситуации.