Олекват раниците и главите на учениците

С дигитална платформа от МОН смятат да решат въпроса с тежките учебници

Проф. Михаил Константинов, пред “Труд news”: В България имаме проблем с четенето с разбиране

Рискуваме да влошим още качеството на образованието

Раниците на учениците от тази есен ще са по-леки, но директори на училища, учители и родители изразяват основателни съмнения, че платформата “Дигитална раница” от образователното министерство ще “олекоти” и знанията на учениците. Причината според педагози с богат опит, до които “Труд news” се допита е, че прекалено много се залага на видео и аудио уроци, за сметка на четенето.

Митът за Прометей е в 11-минутно видео в платформата “Дигитална раница”.

“Знаете какъв проблем имаме вече в България относно четенето с разбиране. С наблягане на визуализацията, на видео и аудио материалите, до тях ще имат достъп повече деца, но това е крайно недостатъчно, защото голям процент от българските ученици са функционално неграмотни”, заяви пред “Труд news” по повод на “Дигитална раница” на МОН проф. Михаил Константинов. Той предупреди, че рискуваме да влошим още повече качеството на образованието у нас. “Добре е да имаме високо общо ниво на образование, но това не е достатъчно. Трябва учениците да се стимулират да участват в олимпиади по математика, информатика, природни науки, защото те ще са бъдещият елит, а елитът на една държава я води към просперитет”, заяви още проф. Константинов.

“Има опасност тази платформа да бъде хакната, защото “Дигитална раница” може много лесно да стане обект на атака. Забелязвам, че много хора имат право да качват материали в нея, което дава възможност да се пропускат материали със съмнително качество. Необходимо е от МОН да направят система за защита”, смята още проф. Михаил Константинов.

С “Дигиталната раница” от МОН смятат да решат проблема с тежките учебници и помагала за новата учебна година. “Готова е “Дигитална раница” - сайт на Министерство на образованието и науката, където е структурирано учебно съдържание за всички класове и достъпът до него е безплатен”, каза министърът на образованието и науката Галин Цоков пред bTV. С платформата “Дигитална раница” министерството цели да помогне при решаването на предизвикателствата при неприсъствена форма на обучение, както и такива при присъствена или хибридна форма на обучение, обясни още Цоков. От МОН искат платформата да е информационен портал за родителите, като им позволява да следят обучителния процес на своите деца и да следят за оценките, отсъствията, бележките и заданията им за самостоятелна работа, както и до всички учебни материали.

Родители пред “Труд news”: Ние сме дигитално поколение, но предпочитаме повече хартиените учебници

 

Не е ясно в кой момент детето е в „Илиада“ или всъщност е в Minecraft

 

Технологиите правят мозъците мързеливи

Амбицията на МОН да сложи край на ученическите раници с дигитална такава среща скептицизъм при родителите, заради съмнения, че още ще спадне качеството на образование.

Мария Кехайова, Светлана Василева, Цветелина Георгиева
Труд news

Репортерите на “Труд news” направиха експресно допитване с родители в страната за дигиталните материали в училище. Оказа се, че и без специализирана платформа, масово учениците прехвърлят помежду си звукови файлове на произведения, като така “пестят” време от четене. В интернет има множество опции за изтегляне или слушане онлайн дори на кратки версии на литературни произведения. Така, докато се разхождат в мола, тийнеджърите може да чуят няколко глави от “Бай Ганьо”. Качеството на образованието спада от година на година, а най-добре се вижда това при оценките от матурите, притесняват се родители на бъдещи кандидат-студенти във Варна.

“Със смесени чувства сме за платформата. На първо място, защото тя изисква ползване на интернет. Затова не е ясно в кой момент детето е в “Илиада”, или всъщност е в Minecraft. Освен това и без друго са залепени непрекъснато за компютри, таблети и лаптопи. Така възможността да речем, да се докоснат до книга, рязко намалява. Рискът от увреждане на зрението пък се повишава”, обясни пред “Труд news” Красимира Стоянова от Бургас.

От друга страна, бургаските родители коментираха, че ученическите раници на децата им са наистина много тежки, стигат до 20 килограма и нагоре.

Така че на майки, бащи и баби, им било писнало да носят всеки ден до училището тежките “торби”.

“Който няма кола, ходи пеша, а бабите и дядовците са с артрити, ние пък направо ще си докараме дискови хернии, за децата да не говорим”, казват хората.

“Синът ми ще бъде в първи клас тази година и макар че съм от младото, дигитално поколение, предпочитам повече хартиените учебници”, коментира пред “Труд news” шуменецът Деян Владимиров. Той вече е бил на родителска среща в Първо СУ “Панайот Волов”, където ще учи детето му. Знае, че има шкафчета, където децата могат да държат един комплект учебници, а другият да им стои вкъщи.

“Според мен това е достатъчно, за да олекнат раниците на децата. Но все пак, ако в “дигиталната раница” има повече информация и задачи за упражнение, то тя е добре дошла. Освен това, ако прилича на платформата “Уча. се”, нямам нищо против”, казва родителят.

“Дигиталната раница” звучи добре, но тя е за съвестни родители, учители и ученици. Не винаги техническият прогрес води до добри резултати в обучението. Дигиталната раница в реални условия е стресираща на първо място за родителите”, признават майки и татковци от Благоевград. Много от учениците имат у дома само един компютър на цялата къща, а някои нямат никакъв. Повечето родители нямат висока компютърна грамотност, нямат време или желание да се ангажират плътно с учениците, те изцяло вменяват тази роля на учителите, а ако има проблеми избират най-лесното-частни уроци.

Родители от Пиринско алармираха и за масовото използване на Изкуствения интелект при писането на домашни работи и проекти. Ученици и студенти ползват ИИ за писане на есета, тестове, разработки и дори при подсказване в клас, признават гимназисти.

“Технологиите правят мозъците мързеливи, децата не знаят да комуникират пълноценно. Социалната среда е също важна”, смята Радостин Иванов, който има двама сина в 5 и 9 клас. Иванов е проектант и допълва, че използването на Изкуствения интелект трябва да върви паралелно с трупането на реални знания, в противен случай дори използването на модерната технология няма да е пълноценно.

“Дигиталната раница” изглежда като опит за портал

 

Учители и директори: Вече ни идва малко в повече, нещата се преповтарят

 

Уроци със субтитри

Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново

Ангел Янчев, директор на СУ “Вела Благоева” във Велико Търново

Не съм забелязал тази онлайн платформа да е популярна сред колегите директори и учители. Преди време преглеждах платформата по-обстойно клас по клас и предмет по предмет. Тогава ми направи впечатление, че има елементи от няколко различни англоезични платформи като прехвърлен материал.

Доста инициативи имаше в тази посока от страна на Министерството на образованието. Това сподели пред “Труд news” Ангел Янчев, директор на СУ “Вела Благоева” във Велико Търново.

Той уточни, че изрично е прегледал “Дигиталната раница” на 13 август.

“Направи ми впечатление, че тя така изглеждаше и преди два-три месеца, въпреки че се твърди, че е завършена. Видях интегрирани в платформата уроци на КАН академия, която е неправителствена американска организация за безплатно разпространение на знания. В директорията по История, която прегледах се оказа, че в частта за развитите теми, свързани с история на България няма нищо създадено, докато в раздела за обща световна история има информация за Индия, за маите и т. н. Освен това има уроци, текстови материали, интерактивни упражнения. Но уроците на КАН академия, които са със субтитри на български език са достъпни от доста време и смятам, че всеки който се интересува, може да ги използва и самостоятелно”, коментира Янчев.

По думите на школския директор като цяло въпросната онлайн платформа изглежда като опит за портал, който да интегрира електронния дневник, виртуални класни стаи.

“Но училищата вече масово ползват през последните две години Майкрософт тиймс, Гугъл класрум. Майкрософт тиймс предлага същото - препратки към електронния дневник, към КАН академия и към електронните учебници, които също са интерактивни и са по програмите на МОН. Майкрософт тиймс има функция и за задаване на домашни, оценяване на домашни в срок и др., което реално е и порталът “Дигитална раница”, изтъква Ангел Янчев.

Той е категоричен, че явно е направен опит за ново събиране на всички дигитални ресурси в един портал.

“Това не е лошо, но вече ни идва малко в повече, защото се прави често и нещата се преповтарят. През 2020 г. имаше инициатива за създаване на дигитално съдържание от учители. Последният портал интегрира и тази стара идея. В същото време има и други ресурси като например популярният български портал “Уча се”, казва още Ангел Янчев.

 

Петинка Кърчева, преподавател в началния курс в СУ “Найден Геров”-Варна, пред “Труд news”: Всяка иновация е от полза, важното е да накараме децата да четат

Препоръчвам Грамотност. бг

 

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Всяка иновация в образователната система е от полза. Варненските училища са добре обезпечени с техника и на практика споделяме и прилагаме всяко грамотно нововъведение, което ни помага да поднесем материала така, че да отговаря на съвременните нужди на децата. Не съм запозната в детайли с платформата на МОН, но и преди тя да влезе в действие ползваме множество различни дигитални платформи.

Като добър пример за началния курс мога да дам безплатната Грамотност. бг, разработена от колеги от СУ “Св. Климент Охридски” - за четене с разбиране, а за средния и горен курс - смарт тестовете. Те позволяват разбъркване на въпросите и на практика даване на различен тест на всеки ученик. При добър контрол рискът от преписване става минимален. В нашето училище въведохме друга иновация с комбиниран урок - първокласници написаха първото си кратко съчинение, а десетокласници го анимираха.

Що се отнася до раниците, въпросът е двояк. Те наистина са тежки, но има шкафчета и при добра организация на седмичното разписание учебниците могат да се оставят там, а те имат и електронни варианти.

Мултимедията е много интересна за най-малките, но за тях не е полезно да стоят дълго време пред екран. Стараем се да олекотим товара и чрез оптимизиране на тетрадките - в една се пише за домашна и работа в клас.

Раниците в началния курс обаче стават тежки и поради това, че децата носят много храна, понякога и играчки, които трупат с дни, без да вадят. Най-важната задача, според мен, сега е да накараме учениците да четат, защото смарт устройствата ги накараха трайно да отбягват книгите.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"