ГЕРБ е отстранила от постове най-много свои кадри, преди всичко под медиен и обществен натиск
Високата степен на защита на българските служители ограничава до минимум възможностите за уволнение. Дори като се установи нарушение, процедурите за отстраняване могат да отнемат много време, без гаранции, че съответният служител наистина ще бъде уволнен. Всъщност подаването на оставка е една от малкото възможности за бързо решаване на проблем, още повече ако той е станал предмет на публични критики.
Оставките в Гранична полиция са отговор на обществения и медиен натиск. Установяването на нарушенията и търсенето на отговорност отнема време и остава почти незабележимо за общественото внимание. Съвсем друг въпрос е колко ефективно работят инспекторатите и каква част от случаите на установени нарушения стигат до разследване. Минимална част от сигналите, по които работи прокуратурата, биват подадени от контролните и регулаторните органи, които би трябвало да се занимават именно с това.
Рисковете пред сигурността на страната определят необходимостта от публични действия по отношение на всяко съмнение, което би могло да увеличи общото усещане за несигурност. Именно затова премиерът предпочита да действа незабавно, отговаряйки на репресивните нагласи в българското общество. Няма гаранции, че онези, които наистина са отговорни за случилото се ще понесат наказание, но е важно да бъде отговорено решително на всяка критика, подлагаща на съмнение ефективността на управлението.
Разбира се, въпросът до каква степен подадената оставка може да промени обществените нагласи, остава открит. Фактът, че медийното и общественото внимание са привлечени от определен факт, не означава че мнозинството от хората са разбрали за какво всъщност става въпрос. Нито че наистина биха искали да разберат подробностите или гледните точки на отделните страни.
ГЕРБ оттегли политическото доверие от кмета на район „Младост“ и това означава частични предсрочни избори. На срещата с кметовете, общинските съветници и партийните функционери Борисов заяви ясно, че няма да има никакъв компромис с онези, които компрометират управлението. Всъщност това е партията, която е отстранила от постовете им най-много свои кадри, преди всичко под медиен и обществен натиск. Това не носи на ГЕРБ очакваните дивиденти, но съхранява част от политическия капитал на партията.
Подадените, но неприети оставки в БСП не означават готовност за напускане на политическия терен. Оставката може да бъде заявена именно за да не бъде приета, но тогава тя няма нищо общо с отстояването на позиция. Това е просто друго средство за оттегляне от отговорност и натиск върху партийното ръководство. Ако ставаше въпрос за принципна позиция, а не за обикновен отвод, потенциалният кандидат на БСП за президентските избори Костадин Паскалев наистина щеше да напусне ръководството.
Оставките ще продължат да съпътстват управлението, защото това е едно от средствата за запазване на крехко равновесие в условията на разрастващи се рискове. Смяната на лица от кабинета трябва да осигури необходимото политическо доверие, без да наруши деликатните коалиционни отношения. Управлението и политиката налагат различен ритъм на ротация. Смените във висшата администрация могат да доведат до блокаж, докато политическите смени най-често печелят допълнителен кредит на доверие.
Въпросът е оставката наистина да е форма за поемане на отговорност, а не игра с публиката.
Предложение без отказ
Партийните оставки имат различен характер. Поисканата от партийния лидер оставка е „предложение, на което не може да бъде отказано“, но в политиката подаването на оставка далеч не винаги означава край на политическата кариера. Готовността да се оттеглиш мотивирано във всеки момент е едно от средствата за оставане в политиката. Напускаш, за да останеш, или най-малкото, за да запазиш шансовете си за нов мандат. Но, за да има ефект, оставката трябва наистина да бъде подадена незабавно, още преди някой да я е поискал. Всичко друго се намира в сивата зона между бягане от отговорност и „игра с публиката“.