Ще се забранява влизане в центъра на града според номерата на автомобилите
Няма да има безплатно ползване на буферните паркинги
Отпада идеята таксата на синята зона за платено паркиране в София да бъде увеличавана от 2 на 4 лв. в дни с мръсен въздух. За сметка на това, в такива дни Столичната община ще забрани влизането на автомобили в центъра на София, с редуване на четни и нечетни номера. Мярката няма да важи за колите на живеещите в района и на тези със специален режим на движение.
Предложението е част от плана на общината за борба срещу мръсния въздух. Мерките бяха одобрени от екокомисията към Столичния общински съвет и ще бъдат гласувани от съвета на 25 януари.
Отпада и идеята за безплатно ползване на буферни паркинги. При превишение на нормата за фини прахови частици над 4 пъти ще се въвеждат нови мерки. Те включват затваряне за коли на определени карета в София, частична забрана за паркиране в синя зона, и възможност за цялостно затваряне на синя зона. КАТ ще засилят проверките на автомобили. Остава въвеждането на зелен билет за градския транспорт. Той ще струва 1 лева в дните с регистриран мръсен въздух и цели да мотивира хората да не се движат с колите си. На гърба на билета ще има благодарност към пътуващите, затова че са се включили в инициативата да се направи въздуха по-чист.
Мерките ще влизат в сила в два случая - или когато най-малко две автоматични станции са регистрирали запрашаване от над 200 микрограма на квадратен метър през два дни, или ако опасно мръсен въздух бъде установен от 4 станции в рамките на ден.
Лидерът на БСП - София Калоян Паргов:
Общината похарчи 630 милиона, а въздухът е 5 пъти по-мръсен
В периода 2011-2014 г. Столична община е похарчила 630 млн. лв. лева за справяне с фините прахови частици, а въздухът сега в София е 5 пъти по-мръсен. Този резултат показа одитът на Сметната палата през 2017г. Това каза лидерът на БСП - София и председател на групата на БСП в СОС Калоян Паргов пред Bulgaria ON AIR.
Критиките
“От май миналата година има нова Стратегия, в която са заложени три основни мерки - всеки месец миене на улици и канавки в София, но цяла София, а не в някои райони по 2-3 пъти, а в други - нито веднъж. Освен това управляващите в СО най-накрая разбраха, че трябва да се откажат да купуват дизелови автобуси за градския транспорт. Третата мярка е свързана с поставяне на началото на справяне с отоплението на твърдо гориво, което е един от най-големите замърсители на въздуха. Истината обаче е, че тези мерки са прекалено закъснели. И те не решават проблема генерално, а опитват да се справят с резултата от проблема”.
Според Паргов не само СО, но и държавата трябва да има социална екологична политика.
Общинският съветник от БСП Иван Таков, който е и член на Комисията по Опазване на околната среда пък заяви пред Би Ти Ви, че замърсяването на въздуха в София не се дължи на климатичните условия.
“Управляващите в СО се опитват да се оправдаят с тях, но причината за мръсния въздух в града ни са безхаберието и отказът години наред да бъдат взети мерки, каза той. - Стигнахме дотам, че преди няколко дни виждахме това, което дишаме. А само до преди 7 месеца управляващите в СО отричаха изобщо да има проблем”, заяви Таков.