Оуен Джоунс, главен корпоративен директор на Wizz Air, пред „Труд“: Всеки пети пасажер в света лети с нас

Компанията чака 20% ръст на пътниците през тази година

Дават на бъдещи пилоти 30 000 евро субисия

Поводът да разговаряме с главния корпоративен директор на Wizz Air Оуен Джоунс е навършване на 1 година от откриване на базата на авиокомпанията във Варна

- Г-н Джоунс, преди 1 година открихте базата на Wizz Air във Варна, където е и самолетът на компанията Airbus A320, и тогава тя свързваше морската столица на България с 8 дестинации в 7 държави. А сега?

- 1 година след откриването на базата във Варна компанията я свързва с 9 дестинации в 8 държави - Лондон Лутън, Дортмунт, Виена, вътрешна линия до София, до Ларнака, Милано Бергамо, Меминген и Тел Авив. Както и тогава, така и сега се надяваме, че тези полети и ниските цени ще привлекат повече посетители на българското Черноморско крайбрежие, което ще стимулира туризма и хотелиерството. Очакваният ръст на пътникопотока на Wizz Air от Варна и за Варна за тази година е 40 %, а на българския пазар е почти 20%, спрямо предходната година. Убедени сме, че нашите клиенти ще оценят възможностите за посещение на вълнуващите Wizz дестинации на нашите достъпни цени.

- Само преди седмица компанията обяви, че ще бъдат спрени полетите до 6 дестинации от София и 2 от Варна. Защо се налага това?

- Увеличихме капацитета с нови самолети и имаме 4 нови линии от София до Малага, Лисабон, Атина, Ница и една нова до Варна. Винаги сме обърнати с поглед към бъдещето търсене от страна на нашите клиенти, разгледахме маршрутите, извадихме някои дестинации от нашата програма, но добавихме нови. По този начин балансираме нашия продукт, за да отговорим на търсенето и очакванията. Може би тези маршрути да се върнат в мрежата от нашите дестинации, а може би други да се появят. За нас България е един много важен пазар. Wizz Air е най-голямата компания и държи над 20% дял на него, а от нискотарифните компании -55%.

- В аванс можете ли да кажете ще има ли нови линии през 2019 и до кои дестинации?

Със сигурност ще има полети до нови дестинации за България през 2019 г. Но, когато му дойде времето, ще ги съобщим. Виждате как разработваме нашите маршрути, така че да добавяме нов капацитет към съществуващите и да имаме нови дестинации.

- Обичат ли българите да пътуват, какви са Ви впечатленията?

- Българите обичат да пътуват, но и останалите хора обичат да пътуват за България. Предвид седящите места имаме продажби малко над 3.2 млн. билета в двете посоки за тази година.

- Стартирахте академията за пилоти скоро. Има ли кандидати българи?

- Стартирахме нашата академия за пилоти, за да бъде този процес за обучение достъпен за кандидатите в държавите, където имаме присъствие. По тази програма ще привлечем хора, които нямат опит в летенето и ако успешно преминат обучението, ще започнат работа като помощник пилоти. Набираме поетапно кандидати, започнахме този процес в Полша, Румъния, Унгария, а наскоро и в България. Обучението ще се провежда в нашите бази в Гърция и Унгария. Очакваме да се запишат и да обучим 240 нови помощник пилоти за година. Курсовете за пилоти са скъпи, за това по нашата програма компанията осигурява финансова субсидия от 30 000 евро, кредит от 30 000 евро, които се изплащат за 5 години, и кандидатът трябва да има собствено финансиране от 20 000 евро. За Wizz Air това е сериозна инвестиция в подготовката на наши бъдещи служители, а самият кандидат инвестира в своето бъдеще. За нас това е програма, по която и двете страни инвестират, но и печелят. Ние подготвяме пилоти, предоставяме им добре заплатена работа и професионална кариера, защото могат да станат първи пилоти и капитани на екипаж на самолет, а това е много добра мотивация за кандидатите.

- Имате и изграден хангар за самолети, който открихте в София. А с какво разполага цялата флотилия на Wizz Air?

- В момента имаме 104 самолета, като сме поръчали още 265 самолета до 2026 г. и нашата амбиция е за едно десетилетие да сме авиокомпания с около 300 самолета и да превозваме около 100 млн. пътници годишно. Тоест да разширим, да увеличим капацитета и обема на работа 3 пъти. Да припомня, че сме свързали България досега с 44 дестинации. Wizz Air обслужва общо 144 дестинации и летища в света, които свързваме с над 600 маршрута. Това е една от най-големите мрежи на европейска авиокомпания. 1 на всеки 5 пасажери лети с Wizz Air.

- Ще запазите ли ниските цени на полетите?

- Имаме категоричната мисия като авиокомпания с най-ниски оптимални разходи да имаме и най-ниски цени. За Централна и Източна Европа най-ниските цени са това, което стимулира пазара и по този начин летенето става достъпно за повече хора. И тъй като икономиката в Източна Европа започва да расте с по-бързи темпове в сравнение с останалата част на Европа, а БВП е категорично свързан с услугите на авиокомпаниите, ниските цени са важни за нас и ще продължим да ги поддържаме. Бизнесинтересът на компанията прави възможен и този социален аспект на услугата. Цените зависят от резервациите - от Варна до София например може да се лети и за 4.99 евро, и за 2.99 евро, има и цени за 19 евро. Варна е със стратегия да стане дестинация за четири сезона и приветства нискотарифните авиокомпании.

- Отчитате ли такъв принос за градския туризъм и местната икономика?

- Операторите на европейските летища разполагат с данни, според които на всеки милион превозени пътници до съответната дестинация се подпомагат 700 работни места в съответните градове. В град, в който има летище и се осъществяват повече полети, има и повече работни места.

Нашият гост

Оуен Джоунс е главен корпоративен директор на най-голямата за Централна и Източна Европа нискотарифна авиокомпания Wizz Air от юни 2014 г. Той е с бакалавърска степен по право и е адвокат към Върховния съд на Англия и Уелс. Солиден стаж като юрист добива първо в Nicholson Graham & Jones, след което се присъединява към Wilde Sapte (сега Dentons LLP) и групата от адвокати в областта на финансите и регулаторните въпроси в авиацията. От 17 годишен кара самолет има лиценз за пилот на въздухоплавателно средство след всички положени изпити.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Кръстина Маринова, кореспондент на "Труд" във Варна

Този уебсайт използва "бисквитки"