Брадатият новозеландски маестро на епични екранни спектакли Питър Джаксън едва ли е останал доволен от това, което Джеф Безос причини на „Властелинът на пръстените“ със своята огромна инвестиция от над един милиард долара в политически коректен сериал, който се гаври с художественото наследство на великия автор Дж. Р. Р. Толкин. Джаксън е режисьор, сценарист и продуцент на обичаната трилогия по фентъзи сагата, която феновете още припомнят като пример за качество, в пълен контраст със сегашната пропагандна поредица и нейния предстоящ втори сезон.
Много е вероятно Джаксън отново да стъпи в „Средната земя“ и да покаже отново как се прави екранизация по Толкин. Засега той е част от продуцентския екип на анимационен филм, вдъхновен от книгите на британския писател. А преди време Питър Джаксън се нареди до своите приятели и някогашни идоли Стивън Спилбърг и Джордж Лукас като стана третият режисьор в списъка на милиардерите. Човекът, който екранизира „Властелинът на пръстените“ в епична трилогия от началото на новия век стана най-скъпоплатеният играч от развлекателната индустрия пред няколко години с приходи от близо 600 милиона долара.
Питър Джаксън е продал част от своята страшно успешна компания за визуални ефекти Weta Digital на Unity Software за общо 1,6 милиарда долара, от които той е прибрал 580 милиона за себе си плюс още капитал в акции. Тази сделка официално го превърна в милиардер. Той вече имаше огромно състояние, натрупано от продуцирането и режисирането на фентъзи блокбастър поредици като „Властелинът на пръстените“ и Хобит“, както и римейк на чудовищната екстраваганца „Кинг Конг“.
Като младеж, още преди да стане професионален режисьор, Джаксън измисля всякакви визуални трикове и евтини специални ефекти. Стреля с пистолет, но за да има проблясък, на контражур пробива някаква плака и така се появява светлина. Младият Джаксън участва в училищни конкурси, финансирани от държавата, но така и не печели. Пробивът идва с вече култовата пародия „Лош вкус” (Bad Taste, 1987). Той го започва на шега, с камера за 250 долара, играе сам някои от ролите, а в други се включват приятели. Снима го през уикендите, а в средите се разнася слуха за тази аматьорска и брутална хорър-комедия. Историята е гротеска и оформя стила на ранния Джаксън - извънземни, които имат верига за бързо хранене с човешко месо, отвличат едно село за доставки.
След успеха на Bad Taste, Джаксън получава признание и вратата към киното е широко отворена. През 1992-а снима откачената хорър комедия Braindead, която предлага изобилие от кървави специални ефекти и смехотворно насилие. И този филм става култов след време, особено на видеокасети. Джаксън увеличава бюджета и размаха в радикалната си куклена пародия „Meet the feebles“, която е описвана като комбинация от Мъпет-шоуто на Джим Хенсън и „Улциа „Сезам“, но потопена в поквара, секс, наркотици и краен политически некоретен хумор.
След няколко брутални хорър комедии Джаксън е изковал добре разпознаваем стил и се е позиционирал в авангарда на екстремните режисьори с уникална естетика, но и безпардонен подход към съдържанието. При него смъртта съжителства със смеха, а човешкото тяло редовно става арена на немислими и изобретателни злодеяния. Някои по-взискателни ценители със сигурност биха се погнусили от ранните филми на Джаксън. По това време никой дори не би си помислил, че точно този режисьор на хардкор хорър комедии ще екранизира легендарния фентъзи епос на Толкин „Властелинът на пръстените“. Но точно това се случва. И то как.
Джаксън е одобрен за свръхамбициозната адаптация и получава общо 270 милиона долара бюджет за три филма. Той събира екип и снима цялата си трилогия в Нова Зеландия. Начинанието е монументално – общо 438 снимачни дни за трите филма без прекъсване. Екипът се превръща в нещо като семейство и свиква с персонажите, декорите и костюмите. Раздялата на финала е едновременно чакана и трудна. Самият Питър Джаксън започва да се чувства като един креативен хобит, който си стои на люлеещ се режисьорски стол и измисля епохални батални сцени.
Трите филма - „Задругата на пръстена“, „Двете кули“ и „Завръщането на краля“ - стават световни екранни сензации и носят на Джаксън чудовищен успех. Така тлъстият, брадясал и несресан майстор на мръсните шеги и кървавите сцени от ранните си хорър комедии се превръща в престижен представител на екранния елит и виртуоз на висококачествената фентъзи визия.
„Властелинът на пръстените“ беше лудница
Снимането на „Властелинът на пръстените“ си беше объркващо – толкова много ефекти и локации. Абсолютна лудница. Питър винаги е обичал технологиите и прегръщал прогреса на специалните ефекти. В първите филми обаче има органично качество и истинска актьорска игра, с истински пейзажи. След това стана твърде раздуто за моя вкус. Беше грандиозно, но ефектите бяха твърде много. Това явление ескалира в другата му трилогия „Хобит“.
Виго Мортенсен, актьор
В неговите филми има мисъл
Преди „Властелинът на пръстените” някои хора просто биха определили Питър Джаксън като режисьор на хорър филми. Но дори в тях има много мисъл. Преди време някой ме попита как открих Питър Джаксън и аз отвърнах: „Е, повдигнах косата му и той се появи.” (Джаксън е известен с неугледните си бурни коси, б. р.)
Кристофър Лий, актьор
Създава приказки
Всички знаят за Питър Джаксън, за филмите „Хобит” и „Властелинът на пръстените”, които се правеха в Нова Зеландия. Малцина обаче знаят, че това беше толкова дълъг период от живота ни - да живеем там, да създаваме нов живот, да се свързваме с нови приятели, които лично за мен остават за цял живот. Този свят, който създаде Питър не е само на екрана, но за нас е за цял живот. Създаде приказка дори на терен.
Люк Евънс, актьор
Рекорден хонорар за „Кинг Конг“
С „Властелинът на пръстените“ Джаксън печели три награди „Оскар“ и стотици милиони долари от таланта си. След този триумф прави тричасовото зрелище „Кинг Конг“. Въпреки достойнствата си, филмът се представя под очакванията както творчески, така и финансово, но Джаксън прибира огромен хонорар от 20 милиона долара плюс процент от приходите.
След това Джаксън прави нова трилогия, пак по Толкин - „Хобит“. Феновете остават разочаровани, но филмите носят пари и приближават Джаксън към първия милиард. Изкаран честно, с разказване на приказки в картини.