Подводници разхождат туристи до рифове и кораби

В Европа билетите започват от 70 евро

Богаташи си купуват луксозни батискафи за десетки милиони

Експерти предупреждавали, че „Титан” е опасна

Туристическите обиколки с подводници предлагат уникална възможност за изследване на дълбините на океана, предоставяйки поглед към свят, който иначе е недостъпен за хората. Не е ясно обаче как ще се промени този сравнително нов бранш след инцидента с подводницата „Титан” на компанията "Оушънгейт експедишънс", която изчезна преди седмица с петима души на борда, докато пътуваше към останките на потъналия през 1912 г. лайнер „Титаник”, а в четвъртък бяха открити останки от нея на дъното на Атлантическия океан. Връзката с “Титан” е загубена малко след потапянето ѝ миналата неделя.

От кораловите рифове на Карибите до корабокрушенията на Хаваите, има безброй дестинации по света, които предлагат обиколки с подводница. Независимо дали сте опитен гмуркач или просто търсите ново приключение, има по нещо за всеки в подводните експедиции. Подобни турове стават все по-популярни сред търсачите на приключения, които искат да изследват подводния свят комфортно и без да се мокрят. Те предоставят уникална перспектива, която не е възможна при традиционно гмуркане. Туристите могат да се потопят в красотата и разнообразието на морския живот отблизо, без да нарушават естествената му среда. Обиколките най-често включват посещения на останки от кораби, подводни руини или коралови рифове. Ентусиастите могат да видят голямо разнообразие от различни видове корали, както и множество морски обитатели, за които тези уникални екосистеми са дом: рифови акули, морски звезди, морски краставици, рибата клоун, рибата ангел и рибата пеперуда, които са известни със своите ярки цветове и уникални шарки. Някои от най-популярните дестинации включват Големия бариерен риф в Австралия, кораловите рифове на Карибите и рифовете край бреговете на Хавай. 

За тези, които се интересуват от история, обиколките с подводници предлагат разходки до известни корабокрушения и други подводни артефакти. Някои от най-популярните места включват британският търговски параход SS Thistlegorm, потопен от германски самолет в Червено море през 1941 г., американският самолетоносач USS Oriskany, потопен в Мексиканския залив през 2006 г. и канадският разрушител HMCS Yukon, потопен край бреговете на Сан Диего през 2000 г. 

За тези, които търсят по-рисковани приключения, е предлаганата от "Оушънгейт" разходка до останките на „Титаник”, която обаче едва ли ще бъде достъпна в близко време, предвид случилото се с техния батискаф. Експедицията отвежда туристите на дълбочина от 3800 метра, където могат да изследват останките на може би най-известния кораб в историята. За първата обиколка през 2021 г. клиентите са платили по 100 000-150 000 долара на човек, но по информация от сайта на компанията сумата през годините е нараствала и през 2023 г. тя възлиза на 250 000 долара.

За много от нас перспективата за потапяне в дълбините на океана в малък плавателен съд не е особено привлекателна: дори при най-добрите условия, подводниците са тесни и не предлагат кой знае какъв лукс, да не говорим за спасителни възможности при непредвидени ситуации. Но много хора плащат, за да изпробват това преживяване. Богатите могат да си позволят собствени "подводни суперяхти". Цените им обикновено не са посочени на сайта на производителя, но както се казва: "щом питате, значи не можете да си го позволите“. Според достъпната информация обаче, има различни оферти най-вече в диапазона от 2,5 до 40 милиона долара.

От  2,5 до 40 милиона долара струват подводниците за частни клиенти.

Подводничарският туризъм обаче не е само за заможните. Според брошура на Triton, един от най-големите производители на туристически подводници, насочена към хора, които искат да влязат в бизнеса, „глобалният туристически подводен сектор“ обслужва около един милион пътници годишно. Някои от тези пътувания са екскурзии, свързани с луксозни круизи, като спускане на 300 метра дълбочина на борда на климатизираната подводница Scenic Neptune. Други са еднократни: през 2019 г. Uber си партнира с австралийския щат Куинсланд, за да предложи „scUber“, едночасово преживяване с подводница около Големия бариерен риф. Офертата важеше няколко седмици и се предлагаше за 2000 долара, за двама пътници.

Една от най-популярните обиколки с подводница в САЩ, според сайта Tripadvisor, струва 171 долара за възрастен. Разходката е с Maui Atlantis, която побира до 48 пасажери, а един наскоро пътувалите я описва като „просторна“, поне за подводница. Собственост е на компания, която е в бранша от 80-те години на миналия век.

Разбира се, да отидете на дълбочина от едва 30 метра, слушайки плоските шеги на екскурзовода, може да не е толкова вълнуващо, колкото пътуването до потънал кораб на дъното на Атлантическия океан, който много малко хора са виждали. Но за средния турист най-желаното пътуване с подводница е скучното.

За българи

Най-близката е в Турция

Ако все още искате да се повозите на подводница, най-близкото до нас място където можете да го направите, е в Анталия. От 2017 г. там работи първата турска туристическа подводница - "Немо Примеро". Тя е произведена във Финландия, дължината й е 18,5 метра, а широчината - 2,4 метра. Цената й е 4 млн. долара. Може да побере 22 пътници и да се спусне до максимална дълбочина от 100 метра. 

"Немо" има 180-сантиметров пилотен прозорец и 12 прозореца за наблюдение с диаметър 80 сантиметра. Обиколката с нея продължава един час, на дълбочина 35 метра, а преди това пътниците минават 20-минутен инструктаж по безопасност. Цените на билетите започват от 65 евро за един пътник.

Подобна екскурзия се предлага и в испанския курорт Пуерто Калеро. Тамошната подводница „Лазонте” предлага турове на 30-метрова дълбочина до дъното на Атлантическия океан. Има места за 44 пасажери, а билетите започват от 70 евро.

Предупреждения

Бил ли е предизвестен краят на „Титан”?

„Титан” при подготовката за спускане.

Експерти са изразили загриженост за безопасността "Титан", по време на симпозиум в сферата на производството на подводни плавателни съдове още през 2018 г. Същото е направил и бивш високопоставен служите в „Оушънгейт“, който по-късно бил уволнен, разкриха през седмицата американски медии.

След симпозиума Уил Конен, председател на групата за експертни оценки “Марин текнолоджи сосайъти” за пилотирани подводни апарати, пише до основателя на “Оушънгейт”Стоктън Ръш, изразявайки опасения от това, че компанията е сертифицирала подводницата през трети страни, а не чрез признатите от бранша органи. По-рано същата година директорът на техническия отдел в “Оушънгейт” Дейвид  Локридж препраща на  ръководителите на компанията инженерен доклад, който е критичен към процеса на разработване и изследване на “Титан“. Локридж е бил загрижен за материалите, използвани в корпуса и липсата на тестове, за да се измери способността му да издържа на голямото налягане в дълбоките води. Той отказва да даде разрешение за плаване с екипаж. След това е уволнен, а доскорошните му работодатели започват да го съдят.

Пред седмицата отношение взе и режисьорът и изследовател на големи дълбочини Джеймс Камерън. Според него, в корпуса на "Титан" са използвани карбонови влакна, което не е подходяща технология за дълбоководен батискаф. "Искаше ми се да бях говорил за това по-рано, но си мислех, че има по-умни хора от мен", коментира режисьорът след новината за трагедията.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Владимир Савов

Този уебсайт използва "бисквитки"