Президентът Румен Радев за изборите: Официалните резултати будят въпроси за честността на вота (обзор и коментари)

Държавният глава настоя в позиция служебното правителство да отговори дали някои са влезли в НС чрез купуване на гласове, рекет и заплахи

Не може да има купена демокрация

Обявяването на официалните резултати от изборите вместо да внесе успокоение в обществото, предизвиква напрежение и буди въпроси за честността на вота, заяви в позиция държавният глава Румен Радев. В позицията той пита следното: 

Как е възможно множащите се сигнали и примери за купен и манипулиран вот да се виждат от всички, но да остават извън вниманието на институции?

Използвани ли са държавни органи като бухалка над кметове и бизнеса за гласуване под строй? Впрегнат ли е бил криминалният контингент за набиране на гласове?

Коя е политическата сила и кой е политическият лидер, които използват подобни уродливи практики?

Очаквам убедителни отговори от служебното правителство и по-конкретно от Министерството на вътрешните работи, както и от службите за сигурност, посочва президентът. Той е категоричен, че българските граждани имат пълното право да знаят в чий интерес работят техните институции и дали някой чрез купуване на гласове, заплахи и рекет прониква в Народното събрание.

Не може да има нито купена, нито насилена демокрация. Приемем ли това за нормално, означава, че сме се отказали от самата идея за народовластие, се казва още в позицията.

Петър Славов, доктор по конституционно право: Ако получи жалби, държавният глава да ги препрати в КС

Президентът може да задейства механизмите, които има по конституция, за да получи отговори на въпросите, които поставя. Държавният глава има доста по-сериозен инструментариум от нас като граждани. Той може да свика КСНС и там да се обсъдят въпросите.

Граждани, участвали в последните избори като кандидати за народни представители, вероятно ще го сезират с оглед на това, което се чува в последните дни на протестите. Очаква се те да поискат от него да препрати жалбите им към Конституционния съд за касиране на изборите. В жалбите ще му предоставят и доказателства за искането за касиране на вота. Това, което може да направи той институционално, е да придвижи жалбите на тези хора - те сами не могат да ги подадат в КС. Това може да направи държавният глава. Би било коректно от негова страна, след като проявява загриженост, ако получи такива жалби, да ги изпрати в КС и да даде възможност КС да се задейства и да се произнесе по тези проблеми.

Факт е, че има проблеми с купуване на гласове, с машинното гласуване - на много места машините са пускали срязани или празни бюлетини, а хората не са получили хартиени бюлетини, за да дадат гласа си. Видеонаблюдението ни показа как едни хора стоят и дращят с химикалки по бюлетините...

Освен това изборите се организират от служебно правителство, което се назначава с указ на президента.

Проф. Емилия Друмева, бивш конституционен съдия, пред “Труд news”: Стремежът е да се стигне до фактите

Всеки човек, всеки гражданин е в положение да има съмнение, ако са налице основания за това. По начало, проверка на изборите се прави в Конституционния съд. Той е съд по факти, не проверява съответствие на норми с норми, а преди всичко фактите. От тази проверка, проверяващият субект, в случая съдът, следва да направи заключението. Така че, ако са налице факти, всеки гражданин, всеки държавен орган, е в положение да изразява съмнение.

Президентът иска от служебното правителство, МВР и службите за сигурност убедителни отговори, защото те разполагат с фактите. Ето това е. Да стъпим върху нещо обективно и стабилно, а не върху предположения.

Стремежът е да има яснота около фактите, след като това се постигне, всеки може да прави своите заключения, включително и компетентните органи.

Пламен Киров, професор по конституционно право: Може да свика КСНС

Изявлението на президента е продиктувано от политическото напрежение, което не спада, а по-скоро се засилва след оповестяването на изборните резултати. Лидерите на основните политически партии използват момента, за да извлекат политически дивиденти от ситуацията. Още повече, че се прави опит в бъдещия - 51-ви парламент да бъдат поставени някакви червени линии, ограждения и други защитни политически съоръжения. Освен това се обвиняват в прегрешения, които не са новост за българския политически процес.

Ситуацията не предполага нещо драматично като действия, но президентът има възможност да отправи обръщение до други държавни органи - всъщност той апелира към МС да предприеме нещо, свързано с разкриване на евентуални престъпления и нарушения в хода на изборния процес, които биха били от значение да въздействат върху крайния изборен резултат. Не всяко нарушение в изборния процес е от естество, което да промени конфигурацията. Понякога множество фактори, включително и законодателни, могат да влия­ят на демократичността на изборите. Струва ми се, че е необходима по-трезва, изчистена от политически изявления оценка на проблемните моменти в изборния процес, за да не се стига до ситуация, в която никого неизвестни чиновници от ПАСЕ да правят препоръки за изменение в българската избирателна система. Би могло да се спори около това дали британската система е покривала европейските демократични стандарти.

Колкото до президента, той може да свика КСНС, защото там може да се получи информация от различни служби, дали има данни за извършени престъпления и ако има сериозни нарушения, които влияят върху цялостния изборен процес, пътят към атакуване на изборния резултат в КС е открит. Президентът може да го направи, но ми се струва, че към момента няма конкретни данни.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"