Пробната PISA блокира училища

Дигитален хаос за 10 000 ученици от 9 клас

Чакат нова дата за провеждането на пилотното онлайн оценяване по природни науки

Повече от час закъснение с празен екран

Провеждането на пилотния, изцяло онлайн изпит по природни науки за девети клас в гимназиите, който стана популярен в системата като пробната PISA, не се размина без дигитален хаос и остави 10 000 ученици извън първите резултати.
Проблемите с теста, на който трябваше да се явят общо 61 000 деветокласници, са блокирали училища вчера и при насрочването на нова дата за експеримент като този, ще е предизвикателство провеждането на нормален учебен процес. Това посочиха директори на големи училища пред “Труд news”.

Новият изпит по природни науки, който бе сред приоритетите за учебната година на просветния министър проф. Галин Цоков, очертани още в началото на септември, бе разделен в два дни. Целта му бе да подготви 15-годишните ученици на международното изследване PISA, което предстои през април 2025 г. и традиционно е препъникамък за десетокласниците.

Новият “единен инструмент”, както Цоков представи онлайн изпита, трябва да измери придобити основни умения в областта на природните науки и да запознае учениците ни с вида на задачите от PISA, която ОИСР проведе последно в 81 държави.

И докато в първия ден от изпита учениците работиха онлайн през системата СмартТест, като влизаха чрез QR код, вчера бе тествана друга платформа - Ведамо, в която са използвани акаунтите на децата за е-системата на МОН - НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование).

“Във втория ден на пробната PISA в часа, определен за начало на изпита, платформата показа, че в нея не може да се влезе и това продължи до 9 и 15, тоест час и 15 минути закъснение. Съвсем естествено учениците, които са на двусменен режим, нямаше как да изчакат това време, при все, че не се знаеше дали изобщо ще тръгне самата платформа”, обясни пред “Труд news” директорът на 119. СУ в София Диян Стаматов.

Първоначалната идея е била да се види как се работи през две различни платформи, за да се направят съответните изводи и заключения. Но вторият ден се оказал провал.

Сега училищата, в които изпитът не е тръгнал навреме, очакват допълнителна дата, но се притесняват, че това ще затрудни организацията на часовете при това за втори път, тъй като останалите класове учат нормално.

“Трябва да е ясно, че провеждането на едно такова изпитване в училищата с двусменен режим е изключително сериозно предизвикателство, защото трябва да се направи такава преорганизация на сградата, че да има място за всички ученици и същевременно да не се нарушава учебният процес. Подобни експерименти са сериозно предизвикателство за цялостната организация”, каза Стаматов.

От МОН посочиха пред “Труд news”, че се водят разговори защо е бил хаосът с платформата и че е вероятно на резервната дата явяването да е по желание.

Оценките от пробната PISA ще се вписват като текущи, но само по изричното желание на ученика. До десет дни министерството трябва да обяви резултатите.

Министерството на образованието и науката: Системата е външна и не е част от НЕИСПУО

Външна е системата, която вчера заби и забави изпита на деветокласниците, който трябва да ги подготви за PISA догодина. Тя не е част от НЕИСПУО и проблемът не е бил в акаунтите на учениците, с които те влизат в НЕИСПУО. Това посочиха пред “Труд news” от министерството.

Вчера, когато голям брой деца са се логнали в платформата, тя е забавила и от многократното рефрешване се е претоварила, обясниха експертите.

Идеята на МОН е била да се пробват колкото се може повече системи, за да може да се знае коя как работи, затова сега те правят анализ на техническите проблеми.

Всъщност в двата дни от провеждането на първото онлайн изследване на уменията по природни науки в 9. клас общо около 45 000 ученици са решили теста. В първия ден той преминал безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища.

А вчера общо над 16 500 деветокласници са предали работите си, но са останали 10 000 ученици, които са се отказали или са срещнали технически проблеми.

Диян Стаматов, директор на 119 СУ, пред “Труд news”: Загадка е кой поддържа системите, консорциумът е енигма от 6 години

В конкретния случай съвсем естествено е да се направи извод, че тази платформа, която не сработи, не е сигурна, на нея не може да се разчита по отношение на провеждането на сериозни национални изпитни проверки. Поради което трябва да се използва или първата система - СмартТест с влизане с баркод, или друга алтернативна, която МОН предварително трябва да е пробирало, че издържа на голям брой влизания в един и същи момент.

Сега половината ученици използваха първата платформа, а другата половина - втората. Тези, които вчера се явиха и не успяха, вероятно няма да участват в така нареченото пробно външно оценяване по природни науки в този момент. Вероятно ще има друга дата за тях, която ще бъде посочена.

Като крайни потребители ние видяхме резултата дейността от тази платформа. Тя е със същия вход, с който след година щеше да се влиза във всички електронни дневници. Добре че отпадна преминаването на всички училища към електронния дневник на МОН, защото щеше да се получи същият ефект като на изпита днес (б. а. вчера).

Загадка е кой поддържа системите, най-вероятно е някои от така наречения консорциум, който продължава да бъде анонимната енигма вече 6 години в нашата система. Консорциумът е външна структура, която е създадена след провеждане на закона за обществените поръчки и поддържа националната електронна платформа на МОН.

Класните ръководители със списъци на децата с лични устройства

Ученици носиха лични лаптопи за теста

Притесняват се дали повторно ще се явяват

Заповед доведе децата с лични компютри с 15 минути по-рано на теста.

Класни ръководители призоваваха ученици преди теста по природни науки да носят лични лаптопи. Причината е, че училища не са разполагали с достатъчно устройства. За това сигнализираха до редакцията на “Труд news” родители. За целта е искана информация седмица преди препитването, за да бъдат изготвени списъци.

“Тъй като в училището няма достатъчно лаптопи за всички девети класове, молим тези, които имат възможност да дойдат с личните си. Молим да го обсъдите с децата, за да направя списък на нужните устройства. Това е ново предизвикателство от МОН, но ще се справим.” Това гласи съобщение на класен ръководител от столично училище към родители на деветокласници.

В графика за провеждане на изпита е разпоредено всички деца с лични електронни устройства да бъдат там 15 минути преди останалите.

Заради техническия проблем на електронната платформа за провеждане на изследването, ученици остават в неведение дали ще се явяват на следваща дата.

Тома Манолов от ПГИИРЕ “Михай Еминеску” в София заяви пред репортер на “Труд news”, че времето за решаване на теста е било твърде малко, заради блокирана система, и не е успял да се справи: “Трябваше да имаме 90 минути за трите теста, по биология, физика и химия. Чаках един час компютърът ми да влезе в платформата и ми останаха само 30 минути за трите теста. Така изобщо не попълних последния.” Тома и съучениците му се притесняват дали отново ще се явят на препитването или ще се зачетат половинчатите им резултати. Класният им ръководител все още няма отговор на въпроса.

В Бургас получили съобщения

Учениците, които изобщо са успели да влязат в платформата, са били много бързо изхвърлени от нея

Завалели сигнали

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

В понеделник нямахме никакъв проблем. Квесторите с код са успели да присъединят всички ученици. През втория ден на теста обаче, както в цялата страна, много от децата не успяха да влязат в платформата. Това съобщиха за “Труд news” от Регионалното управление на образованието в Бургас.

Още сутринта във вторник, завалели сигнали от разтревожени училищни директори и преподаватели, че учениците не могат да влязат в платформата с личните си акаунти, както е било разпоредено.

“Факт е, че голямата част от децата не успяха да работят по теста, или ако са работили - тези, които са успели изобщо да влязат, платформата много бързо ги е изхвърлила и те доникъде не са стигнали”, обясниха още от РУО.

След сигналите за проблема, по-късно било получено съобщение от дирекция “Организация и контрол”, че тези ученици, които не са успели да влязат, да бъдат освободени.

Квестори и директори: Имаше огромни затруднения, тестът се провали

Светлана Василева, Веселина Ангелова,
Труд news, Благоевград, Велико Търново

Тестът за деветокласниците в Благоевград е преминал с огромни технически затруднения. Това заявиха учители, които са били квестори, но не можем да цитираме имена, защото МОН е забранил общуването с медии по темата.

Педагози от Велико Търново допълниха, че болшинството от явилите се на теста са го направили и предали, но не малка част от учениците са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му.

Директори, запознати със ситуацията са категорични, че вторият ден от “Демо бг PISA” за 9. клас се е провалил. Като причина те посочват акаунтите на МОН.

Резултати от 2022 г.

На последно място сме по математика 

19 точки надолу

България бе на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно в резултатите от международния тест PISA от 2022 г., оповестени в края на миналата година.

Нашите ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 г. те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 г. Това показва, че нивото на българското образование е същото като отпреди 16 години. По математика имаме 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16 точки. По природни науки нивото на учениците е стабилно, с три точки по-малко от 2018 г.

Най-добри в света по математика и четене отново са учениците от Сингапур, но пандемията сваля нивото на образованието навсякъде по света, сочат данните.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Лилия Ангелова

Този уебсайт използва "бисквитки"