В България системата е държавата, нещата са комплексни
Основната теза е, че системата или не е работила, може и да е повредена, и в следствие на това не виждам как един машинист ще излезе на червен сигнал, без да му е казано, че може да излезе". Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев - експерт в сферата на жп транспорта, относно тежката влакова катастрофа от вчера, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени.
"Железниците са много тежка структура. Там всичко е точно разписано и се знае. В последните години в железницата и в инфраструктурата настъпиха "промени", въвеждайки все нови системи, включително тази система за предотвратяване сблъсъците. Въпросът е доколко тези системи са въведени. Виждате разследване на европрокуратурата за жп инфраструктурата. Трябва да се види каква е била самата система. Може да се окаже, че системата, по подобие на случая в Гърция, която осигурява движението и сигурността, не работи. Когато се премине на елементарен способ - с телефони, и се изпълнява непрофесионално - тези неща са неизбежни. Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо", коментира експертът.
„В България системата е държавата, нещата са комплексни. Подходът го има и в Европа - чрез железниците да се преразпределят средства. Взимат се едни пари и след това уж поръчки, някой ги прави. Никой не мисли за поддържане, за обучение на персонал, за последващ контрол. Взимаме парите и айде...".
По думите му има контролни органи, ревизори, има всичко.
„Дали обаче се извършва качествен контрол е друг въпрос. Тя не е сработила. Това са компютърни система, свързващи локомотивите с инфраструктурата, с информация, нещо от рода на GPS-системи с обратна връзка. Моят съвет е да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят”, допълни проф. Ананиев.