МОН: БГ учениците учат най-малко и почиват най-дълго в Европа
Децата прекарват в клас по 7040 астрономически часа, връстниците им навън - над 8617 часа
От I до VI клас да учат 10 дни повече
Първият звънец да бие вече на 7 септември, учениците от I до VI клас да учат 10 дни повече, а за всички да има 5 допълнителни дни ваканция. Това е оптималният вариант за промяна на учебното време според Министерството на образованието и науката, така че да започнат да се наваксват дефицитите, които децата трупат. От ведомството са разработили общо три варианта как може да се промени графикът на учебната година, които ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане.
Независимо от развоя на дискусиите за следващата учебна година - 2022/2023, първият звънец ще остане на 15 септември.
Сред мотивите за промените МОН включват факта, че българските ученици учат най-малко в Европа. Справката на ведомството сочи, че общият брой на задължителните им часове в класовете от I до X, приравнени към астрономическите, са 7040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в диапазона между 8000 и 9000 часа.
У нас най-малко учат първолаците и второкласниците - съответно 411 и 429 астрономически часа на година. С по няколкостотин часа изостават от връстниците си в много европейски държави учениците в III, IV, V и VI клас.
Децата у нас имат и най-големите ваканции в Европа - средно 91 учебни дни. Повечето от тях са през лятото. През активното учебно време те нямат занятия общо 16 учебни дни.
Най-дълго са извън училището българските ученици от I до III клас - общо 108 учебни дни. За IV до VI клас почивката е общо 94 учебни дни. Учениците от VII до XI клас пропускат 79 учебни дни.
За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания - съответно 53 и 56 учебни дни. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия.
“При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище - нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци”, пишат от МОН.
Затова заедно със заявката за преглед на учебното съдържание, министерството предлага и вариантите за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината (виж таблиците). Предложенията не включват спортните училища, както и производствената практика на професионалните паралелки.
Според първия вариант началото на учебната година остава на 15 септември, а продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от I до VI клас включително. Занятията на децата от първи до трети клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от IV до VI клас - на 30 юни. За останалите випуски графикът не се променя.
Вторият вариант, който от МОН посочват като “оптимален” според тях, предвижда всички ученици да започват на 7 септември, освен тези в спортните училища, и отново удължен край за децата от I до VI клас включително. При такава ситуация ваканциите за всички ще се увеличат с 5 дни и ще бъдат по-равномерно разпределени, аргументират се от МОН.
При третия вариант е началото е на 1 септември, учениците от I до VI клас учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Така остават 10 дни за ваканции през годината.
Предстои да се види докъде ще доведат обсъжданията по темата, те ще включват и всички свързани въпроси като климатизация на класните стаи, ефектите върху туристическия сектор и др., които произтичат от промяната на учебния график.