Разследват има ли некачествен титан в самолетите на Boeing и Airbus

Някои наскоро произведени самолети Boeing и Airbus имат компоненти, направени от титан, който се продава с помощта на фалшива документация, потвърждаваща автентичността на материала. Това твърди доставчик на производителите на самолети, който е открил малки дупки в материала, причинени от корозия Новината поражда опасения относно структурната цялост на тези самолети.

Фалшифицираните документи се разследват от Spirit AeroSystems, която доставя фюзелажи за Boeing и крила за Airbus, както и от Федералната авиационна администрация. 

В изявление F.A.A. заяви, че проучва обхвата на проблема и се опитва да определи краткосрочните и дългосрочните последици за безопасността на самолетите, които са направени с помощта на частите. Не е ясно колко самолета имат части, направени от съмнителния материал.

„Boeing докладва за доброволно пред F.A.A. относно доставка на материали чрез дистрибутор, който може да е фалшифицирал или предоставил неверни записи“, се казва в изявлението. „Boeing издаде бюлетин, очертаващ начините, по които доставчиците трябва да останат нащрек за потенциала от фалшифицирани записи.“

Разкритието идва в момент на интензивен контрол върху Boeing и по-широката авиационна индустрия, която се разтърсва от поредица от злополуки и проблеми с безопасността. Но използването на потенциално фалшив титан, за което не е съобщавано досега, заплашва да разшири проблемите на индустрията отвъд Boeing до Airbus, неговия европейски конкурент, пишат от New York Times.

Самолетите, включващи компоненти, направени с материала, са били построени между 2019 и 2023 г., сред които някои самолети Boeing 737 Max и 787 Dreamliner, както и самолети Airbus A220, според трима души, запознати с въпроса, които са говорили при условие за анонимност, тъй като те нямаха право да говорят публично. Не е ясно колко от тези самолети са в експлоатация или кои авиокомпании ги притежават.

Spirit се опитва да определи откъде е дошъл титанът, дали отговаря на правилните стандарти въпреки фалшивата си документация и дали частите, направени от материала, са структурно достатъчно здрави, за да издържат през прогнозирания живот на самолетите, казват служители на компанията. Spirit заяви, че се опитва да определи най-ефективния начин за премахване и замяна на засегнатите части, ако това се окаже необходимо.

„Става въпрос за документи, които са фалшифицирани, подправени и фалшифицирани“, каза Джо Бучино, говорител на Spirit. „След като разбрахме, че фалшивият титан си проправя път във веригата за доставки, незабавно задържахме всички подозрителни части, за да определим обхвата на проблемите.“

Въпросният титан е бил използван в различни части на самолети, според служители на Spirit. За 787 Dreamliner това включва входната врата за пътниците, товарните врати и компонент, който свързва двигателите с корпуса на самолета. За 737 Max и A220 засегнатите части включват топлинен щит, който предпазва компонент, който свързва реактивния двигател с рамката, от екстремна топлина.

Boeing и Airbus заявиха, че техните тестове на засегнатите материали досега не са показали признаци на проблеми.

Проблемът изглежда датира от 2019 г., когато турски доставчик на материали, Turkish Aerospace Industries, закупи партида титан от доставчик в Китай, според хора, запознати с проблема. След това турската компания продава този титан на няколко компании, които произвеждат части за самолети, и тези части стигнаха до Spirit, който ги използва в самолетите Boeing и Airbus.

През декември 2023 г. италианска компания, която закупи титана от Turkish Aerospace Industries, забеляза, че материалът изглежда различно от това, което компанията обикновено получава. Компанията Titanium International Group също установи, че сертификатите, които идват с титана, изглеждат неавтентични.

Spirit започна да разследва въпроса и компанията уведоми Boeing и Airbus през януари, че не може да провери източника на титана, използван за производството на определени части. Titanium International Group каза на Spirit, че когато е купила материала през 2019 г., не е имала представа, че документите са били подправени, според служители на Spirit.

 

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"