Мотрисата „Сименс” е от 1924 г., съхранява се в депото в Банишора
Може да се наеме за 200 лв. на час
Ретро трамвай ще се движи в центъра на София от 18 до 24 декември. Пътниците му ще могат да се снимат с Дядо Коледа и Снежанка и да получат подаръци.
Атракционната мотриса ще тръгне на 18 декември в 14.30 ч. от пл. “Възраждане”, като ще се движи двупосочно, с интервал от 45 минути, в участъка от пл. “Възраждане” до пл. “Журналист” всеки ден от 15.00 до 19.00 часа, а в почивните дни (23 и 24 декември) от 10.00 до 14.00 часа.
Спирките на мотрисата ще бъдат: пл. “Македония”, пл. “Гарибалди”, пл. “Славейков”, бул. “Васил Левски”, УАСГ и пл. “Журналист”, а разходката с коледното ретро трамвайче ще бъде безплатна за деца с придружители.
Организатор на събитието “Коледна феерия – 2017” за седми път е столичният район “Средец”, в партньорство с район “Възраждане” и Сдружение “Градски транспорт и инфраструктура”. “Коледна феерия-2017” е част от календара на културните събития на Столичната община.
Ретро трамваят, който ще се движи в центъра на София, е от колекцията стари софийски трамваи, намиращи се в депото в Банишора. Те са 12 бройки, с две ремаркета, като в момента са възстановени две мотриси и едно ремарке, разказа пред “Труд” заместник-председателят на сдружение “Градски транспорт и инфраструктура” Виктор Чаушев.
Двете реставрирани мотриси са марка “Сименс”, като едната е произведена 1924 г., а другата 1936 г. По коледните празници в София ще се движи по-старата, тази от 1924 г., с инвентарен номер 35.
И двете мотриси са реставрирани с цел атракционно пътуване. Всеки може да ги наеме за колкото време иска, стига да е готов да плати 200 лв. на час.
Останалите мотриси, съхранявани в депото в Банишора, предстои също да бъдат възстановени, когато има осигурени средства, обясни Чаушев.
Повечето от старите софийски трамваи са немски и са произведени изцяло по поръчка на общинската управа, по заявка и по спецификация специално за София.
Двете най-стари запазени мотриси са от 1912 и 1914 година. Тази от 1914 г., е френска и е била изцяло за пътническо движение. Най-старата се е използвала за ремонтни дейности. Сред трамвайните работници добива популярност с името “Графинята”, което е актуално и днес. Интересно е, че върху нея пристига първият в България пантограф.
Няма точна информация за произхода на “Графинята”, но с голяма вероятност може да се твърди, че е построена в Белгия, заедно с други известни мотриси за София – Цепелините.
Първите софийски трамваи са белгийски. През 1901 г. трамвайното движение у нас се открива от частен оператор, който доставя мотриси основно втора ръка от Белгия. По това време в България има пет линии, като най-известната и най-дългата е до Княжево. От тези трамваи обаче няма запазени у нас, съхраняват се в Белгия.