Броят на Поршетата в страната нарасна с 10% само за година
Ламборгини изпревари Ролс Ройс в предпочитанията на българските милионери. По родните пътища се движат 59 автомобила Ламборгини и само 53 Ролс Ройса, сочат данните на КАТ за регистрираните в страната превозни средства към 1 юни 2019 г. Точно преди година колите от тези две луксозни марки в България бяха един и същи брой - по 56. Явно родните милионери, изкушени да си купят Ламборгини, нарастват, а собствениците на Ролс Ройс намаляват.
За година новите Ламборгини в страната, които са на по-малко от 5 години, са се увеличили с 3 бройки и достигат 12. Но най-много са тези на възраст между 11 и 15 години - 37 броя. Това се обяснява с високата цена на автомобилите от тази марка. Някои нови модели Ламборгини надхвърлят цената от 1 млн. лв. Например Lamborghini Aventador SVJ може да се намери за 1,116 млн. лв.
Цената на един Ролс Ройс също може да надхвърли 1 млн. лв. Например Ролс Ройс Фантом от 2019 г. се продава за 1,1 млн. лв. Въпреки високите цени, повечето собственици на Ролс Ройс се возят в почти нови автомобили. 17 от Ролс Ройсите в страната са на по-малко от 5 години, 18 са на 6-10 години, и само 4 са на възраст между 11 и 15 години.
При спортните автомобили се оказва, че цената не е решаваща при избор на марката. В страната има и 85 автомобила Ферари, от които 25 са почти нови. Цената на новите модели Ферари може да надхвърли 1 млн. лв. и е доста по-висока от тази на един Астон Мартин. Въпреки това обаче само за година Фераритата по родните шосета се увеличават с 9 бройки.
Собствениците на Ягуар са значително по-малко, въпреки по-ниската цена спрямо тази на Ферари. В страната са регистрирани 2450 Ягуара, сочат данните на МВР.
От спортните автомобили в България най-разпространената марка е Порше, но донякъде това се дължи и на големия брой регистрирани високо проходими Поршета Кайен. Общият брой на Поршетта се увеличава с над 10% само за година и достига 3616. Това означава, че почти всеки ден от годината в страната се регистрира още едно Порше. Цената на тези автомобили никак не е ниска. Например Порше Панамера от настоящата година струва около 200 хил. лв., а Порше Кайен може да се намери за 130 хил. лв.
Американските автомобили като Буик, Кадилак, GMС и Линкълн не са много разпространени в България, но и те си имат твърдите фенове. Например в страната има 59 Буика, или точно колкото са и Ламборгинитата. Но разликата е, че повечето автомобили Буик у нас са на повече от 20 години. Регистрирани са и 228 Линкълна и 384 Кадилака.
В България има и доста скъпи класически и ретро коли. В регистрите на КАТ например са записани 24 автомобила Олдсмобил, повечето от които са на над 20 години. В страната има и 35 автомобила Датсун, 42 Бедфорд, 50 Талбот като всичките са на над 20 години. В групата на ретро колите може да влязат и 58 автомобила Чайка. Все още се водят, че са в движение и 1870 Трабанта. Само за година обаче 313 Трабанта са били дерегистрирани и са отишли за скрап.
Само 871 са на ток: 42,6% на 45,6% е съотношението при горивата
Дизеловите автомобили са повече от бензиновите, сочат данните на МВР. От общо 3,668 млн. автомобила в страната 42,6% са на бензин, а 45,6% са на дизел. Останалите са с монтирана газова бутилка, хибриди или електрически. Точно преди година ситуацията беше различна. Бензиновите и дизеловите автомобили имаха равен дял от 44,4%. Автомобилите в страната са нараснали с 23 хил. за последните 12 месеца като явно са купувани повече дизели и затова техният дял расте. Но в тези данни влизат всички превозни средства - коли, камиони, автобуси, трактори и т.н.
Ако погледнем данните само за леките коли се оказва, че бензиновите имат дял от 47,44%, а дизеловите - 44,63%. Преди година съотношението беше 49,5% на 42,9%. Явно напоследък се купуват повече дизели, но все още бензиновите са повече.
За година електрическите коли са се увеличили със 76%, но техният брой все още е много малък - 871. Хибридните коли също бързо нарастват - с 55% до 6603 броя.
При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 388 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,2% са бензинови. При автобусите ситуацията е подобна - само 1031 са на бензин, а 18 484 са на дизел.
Тези данни ясно показват какви са предпочитанията. За товарни автомобили се използват дизели, защото са по-икономични. Продажбите на дизелови леки коли също се увеличават. Заради въведените редица ограничения в някои страни от ЕС по отношение на дизеловите автомобили у нас се внасят все повече кили с такова гориво и то на добри цени. В резултат клиентите все по-често ги купуват.
Мазерати с ръст от 12,5%: И в луксозния сегмент избират стари модели
Дори и в сегмента на луксозните автомобили много българи избират стари модели. Общият брой на Бентлитата в страната е 198, но най-голям е броят на автомобилите от тази марка на възраст между 11 и 15 години - 89. Явно за много от заможните хора е важно колата да е луксозна и впечатляваща на външен вид, дори и да не е в първата си младост. Това се потвърждава и от данните за автомобилите с груба сила. В страната са регистрирани 223 автомобила Хамър, но от тях няма нито един, който да е нов. Най-много са теми между 11 и 15 години - 151 броя.
Броят на регистрираните в страната автомобили Мазерати нараства съществено за една година - с 12,5% до 225 броя. Като от тях 113 са сравнително нови - на възраст до 5 години. В групата на луксозните марки Бентли не се представя толкова добре. Автомобилите от тази марка се увеличават само със 7, или с 3,6% за година и достига 198 броя. Като от тях само 47 са произведени преди по-малко от пет години. Това се обяснява с факта, че цената на едно Бентли е много по-висока отколкото на Мазерати. Бентли Бентайга от 2019 г. може да се купи за 363 хил. лв., а Мазераги Гибли е около 138 хил. лв.
Класация: Топ 3 са германски марки
Българите предпочитат германските коли. Първите три места в класацията по най-много регистрирани автомобили в страната се държи от германски марки - Фолксваген, Опел и Мерцедес. Като въпреки, че държат първите три места разликата между тези марки е огромна. В страната са регистрирани 457 хил. Фолксвагена. Опелите са с над 100 хил. по-малко - 351 хил., а Мерцедесите са 286 хил. Топ 10 на най-предпочитаните от българите марки се допълва от Рено, Форд, Пежо, Ауди и БВМ.
Оказва се, че при избора на кола на старо цената не е от решаващо значение, въпреки ниските доходи на хората в страната. Много важни са личните предпочитания на човек към отделните марки, както и желанието да купи автомобил, който ще може да използва без проблеми поне през следващите 5-10 години. Това обяснява факта, че в страната са регистрирани много повече Мерцедеси от други по-евтини марки автомобили.
При продажбите само на нови коли обаче ситуацията е различна и първите места се държат от други марки. Като причината за това е цената - много фирми купуват нови автомобили, а основният им критерий за избор на марка е цената. За редица граждани също е важно автомобилът да е нов, а не толкова екстрите в него. Затова не е учудващо, че в при колите до 5 години първенството се държи от Дачия с над 17,5 хил. коли в страната. На второ място се изкачва Рено с 13,9 хил., а челната тройка се допълва от Тойота с 13,6 хил. Преди година второто място беше за Тойота, а третото за Рено. Челната петица при автомобилите до 5 години се допълва от Шкода (12427 бройки) и Фолксваген (11 708 бройки).