Руските власти търсят помощ от „приятелски“ страни при организирането на вътрешни пътнически полети поради заплахата от недостиг на самолети от местни превозвачи.
Министерството на транспорта води преговори за привличане на казахстански авиокомпании за полети в Русия, каза в сряда ръководителят на ведомството Роман Старовойт.
„Да, преговаряме с приятелски страни (...) Например, преговаряме с Казахстан: тази година те имат повече от 35% увеличение на авиационната мобилност, така че колегите мислят“, каза той пред репортери в кулоарите на XI Международна специализирана изложба „Път 2024“ в Екатеринбург, цитиран от Интерфакс.
По думите му става дума за така наречените каботажни превози, когато чужда авиокомпания извършва полети между населени места на друга държава. В Русия в момента това право имат само местни въздушни превозвачи.
„Възможността за разрешаване на каботажни превози се разглежда на фона на недостиг на самолетен парк“, обясни Старовойт. Той добави, че се водят преговори и с други страни, но не ги назова.
Ескперти обаче предупреждават, че „най-лошият“ вариант за решаване на проблема с недостига на самолети е предоставянето на правото на чуждестранни авиокомпании да извършват каботажни превози в рамките на Руската федерация, което се обсъжда от властите.
„Каботажът е най-лошият начин за работа, защото всичко се измива от националната икономика, вие запушвате дупка (временен дефицит на флота – ИФ) , но губите пари“, отбеляза Федор Борисов, главен експерт на Федералното държавно унитарно предприятие "Държавен научноизследователски институт на гражданската авиация".
Ако проблемът с недостига на самолетен парк не бъде решен своевременно, браншът очаква системен спад на пътникопотока, предупреди Борисов.
По оценки на неговия институт през 2024 г. руските авиокомпании ще превозят 112 милиона души. Още през 2025 г. общата цифра може да падне до 95,1 милиона, през 2026 г. - до 91,2 милиона, след което индустрията ще започне да се възстановява, но ще достигне едва 126,8 милиона души през 2030 г. което е по-малко от 2019 г., когато са транспортирани 128,1 милиона. При това Борисов нарече този сценарий не консервативен, а реалистичен.
Преди година шефът на "Ростех" Сергей Чемезов предупреди президента Владимир Путин, че през 2025 г. ще започне ускорено „пенсиониране“ на самолети от чуждестранни производители, тъй като те ще се нуждаят от „основен ремонт“. Заради санкциите обаче в страната има остър недостиг на резервни части и нови машини.
В отговор руските власти планираха да заменят чуждестранния флот със собствени самолети, стартирайки амбициозна програма, според която обемът на производството на граждански самолети трябваше да достигне рекордни нива от съветските времена за две години - 120 единици годишно до 2026 г. и 200 годишно до 2028 г.
Според плановете, миналата година руските превозвачи трябваше да получат два Sukhoi Superjet и три Ту-214, а тази година - 20 самолета от първия тип, 7 от втория, 6 регионални самолета MC-21 и два турбовитлови Ил-114-300.
В действителност руската авиационна индустрия успя да произведе два Ту-214 и един Ил-96-300 и правителството реши радикално да съкрати програмата. През 2025 г. вместо първоначално планираните 82 самолета сега се очаква да бъдат произведени само 20 машини.