Хлябът, млякото и месото ще поскъпнат с 1-2 ст.
Билетът за автобус от София до Варна ще поскъпне с 1 лв. заради новите тол такси. А за пътуване между Пловдив и Бургас цената на билета ще нарасне с около 1,25 лв. Това показва анализ за влиянието на избраните към момента тарифи на тол таксите, който е направен от Световната банка и беше представен от регионалния министър Петя Аврамова. Според предложението, за автобуси и малки камиони с тегло между 3,5 и 12 тона тарифите ще са много по-ниски, отколкото за големите камиони.
Тол таксата за автобуси ще бъде между 5 ст. и 10 ст. километър в зависимост от екологичната им категория. Така всеки курс между София и Бургас ще струва на превозвачите между 20 лв. и 40 лв. повече. Собствениците на камиони между 3,5 и 12 тона, които са най-модерни и екосъобразни, ще плащат 7,8 ст. на км. А таксата за малките камиони, които замърсяват най-много околната среда, ще бъде 15,6 ст. на км.
Най-много ще се оскъпи превозът с камиони над 12 тона с три оси, каквито са повечето превозни средства, които осъществяват транзитен трафик у нас. Предвижда се най-малко щадящите природата големи камиони да плащат почти лев на километър. За движение по втори и трети клас пътища тол таксата за тях ще бъде 85 ст. на км., а за магистрали и пътища от първи клас ще плащат 94 ст. на км. В същото време най-модерните камиони с тегло над 12 тона и три оси ще плащат между 42 ст. и 47 ст. на км. в зависимост от категорията на пътя.
Средно с около 1% ще поскъпнат основните храните след въвеждането на новите тол такси, показва анализът на Световната банка. Най-голямо ще бъде отражението върху минералната вода, тъй като в себестойността й има голям дял на транспортните разходи. Тя ще поскъпне с 3,89%. А останалите храни като хляб, мляко и месо ще поскъпнат с 1-2 ст.
“Разговорите с превозвачите не са лесни и леки. Не сме очаквали това”, заяви Петя Аврамова. От бизнеса са поискали да бъде намалена разликата между тарифите за различните камиони, докато предложението на ведомството е тези, които най-много вредят на пътя и природата, да плащат повече. Въпрос на преговори е дали няма да има ново разпределение и промяна на тарифите за камионите, но е сигурно, че автобусите ще продължават да плащат възможно най-малко.
Чакат над 1 млрд. лв. приходи
1,16 млрд. лв. приходи се очаква да бъдат събирани всяка година след въвеждането на тол таксите. Това е и сумата, нужна за изграждане на нови шосета и поддържане на съществуващите, обясни регионалният министър Петя Аврамова. Тол тарифите, предложени от държавата, са едни от най-ниските в Европа. Сред най-ниските ще бъде и сумата, нужна за поддържане на системата. Около 15% от събираните пари от тол такси ще отиват за тази цел, като тук влизат разходите за техническа поддръжка и възнаграждение на заетите. От около месец се правят сухи тренировки, така че тол системата да заработи безпроблемно при въвеждането й от 16 август.