Световни заглавия в състезание за наградата „София – Град на киното“

Филми от България, Унгария, Япония, Германия, Турция, Индия и Австралия

Международно жури пристига в страната ни за конкурса

Яна Лекарска дебютира със „Защото обичам лошото време“

Антонис Цонис се представя с „Брандо с изкуствено око“

Международният филмов фестивал София Филм Фест (Sofia International Film Festival) е единственият български кинофестивал с акредитация като състезателен фестивал със специализиран конкурс от FIAPF, заедно с още около 50 най-авторитетни фестивала от цял свят, в една категория със събития като тези в Сараево, Бусан, Солун и други.

А международният конкурс на 28-ия София Филм Фест включва 12 първи или втори филми на режисьори от 5 континента. Те ще се състезават за Голямата награда „София – Град на киното“, която се връчва от Столична община. Останалите награди включват специална награда на журито, награда за най-добър режисьор, почетен диплом и награда на публиката.

Международното жури, което ще раздаде наградите тази година, е в състав – унгарският режисьор Саболч Хайду (председател), режисьорите Тинатин Кайришвили (Грузия) и Зорница София (България), актьорът Димитър Маринов (САЩ-България) и директорът на Европейския филмов пазар в Берлин, експертът Денис Ру (Германия). Те ще определят още и победителят в Конкурса за български късометражен филм.

„Защото обичам лошото време“

Тук представяме пет от филмите в състезанието. Сред тях попада и пълнометражният дебют на Яна Лекарска „Защото обичам лошото време“ (България), който ще има своята световна премиера във фестивалната ни програма през март – тя е негов сценарист и режисьор. Филмът е посветен на една съдбовна среща между героите Ирина и Борис, които са прекарвали заедно летата си преди две десетилетия. В дъждовния пролетен ден техният стремеж да преоткрият миналото може би притежава силата дори да промени бъдещето им... Главните роли в тази история са поверени на актьорите Неда Спасова и Владимир Михайлов. Лекарска завършва кинорежисура в Нов български университет в класа на проф. Георги Дюлгеров и в университета „Чунг-анг“ в Сеул, Южна Корея, участвала е в програми като „Берлинале талънтс – 2020“, „Сараево талънтс – 2018“, „Токио талънтс – 2017“, „Филм+ 2019“. Дебютният й късометражен филм „Пробуждане“ (2013) е с успехи на фестивали в България и по света.

В медиите, посветени на киното, са публикувани интересни определения за филма на Антонис Цонис „Брандо с изкуствено око“ (Гърция-Австралия) – „Цонис е новия глас в съвременното гръцко кино“, „изпълнението на Янис Ниарос притежава звездна класа“, „филмът е свидетелство за силата на връзките между хората и неспокойния дух на мечтателите, и представлява забележителен принос към съвременното кино“. Сюжетът проследява отчаяните действия на Лука, който организира въоръжен грабеж, за да си набави средства за обучение в Ню Йорк, но прострелва невинен минувач. След посещение в болницата, бъдещият актьор и неговата нищо не подозираща жертва се сприятеляват, като това е отчаяният опит на Лука да се справи с измъчващата го вина.

„Брандо с изкуствено око“

Друго заглавие в конкурса е „Момичетата си остават момичета“, копродукция между Индия-Франция-САЩ-Норвегия и пълнометражен дебют на индийката Шучи Талати, дипломант на Американския филмов институт и член на Бруклинската филмова общност. Историята, посветена на съзряването на една 16-годишна девойка в индийски интернат в Хималаите, открила романтиката и първите сексуални пориви, бе представена премиерно на фестивала в Сънданс, където спечели Наградата на публиката в международния конкурс и актьорски приз за работата на младата Прити Паниграхи.

Участвал като проект в платформата Cinelink на фестивала в Сараево, „Предупреждението“ на румънския режисьор Ади Войку е копродукция между Румъния и България – продуцент от българска страна е Катя Тричкова, а зад камерата е операторът Крум Родригес, който получи престижна номинация за уменията си от Американското дружество на операторите. Филмът на Войку пресъздава ужаса, който изпитва един визуален артист, арестуван изневиделица докато снима улични протести и принуждаван да даде фалшиви показания. Психологическият натиск и малтретирането в полицейското управление са сериозни фактори, които променят позицията на фотографа и той е готов на всичко, за да получи свободата си… Ади Войку, който е и сценарист на своя пълнометражен дебют, завършва визуални изкуства и кино в Букурещ, а неговият късометражен филм „Последното пътуване до крайбрежието“ е представян в Седмица на критиката в Кан 2019 и печели награди в Сараево и Рио де Жанейро.

А пък „Юпитер“ (Германия) разказва за семейството на една тийнейджърка, което членува в секта, гарантираща спасение и живот на петата планета в Слънчевата система. Спомените за трудното минало на момичето и родителите й трябва да я поведат по пътя към правилното решение – дали да ги последва, или да открие собствен път на планетата Земя. За основа на дебютния филм на германския режисьор Бенджамин Пфол служи неговия дипломен късометражен филм, който носи същото заглавие. Пфол учи режисура в Мюнхен, като междувременно пътува със стипендии за обучение в Аржентина и Тунис.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"